Infolinia konsultacyjno-medyczna (język ukraiński)
Jeśli potrzebujesz porady medycznej lub konsultacji z lekarzem specjalistą zadzwoń na Infolinię i otrzymaj niezbędną pomoc medyczną. Infolinia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8-15. Porady medyczne są bezpłatne.
Infolinia medyczna: +48 885 559 543
Swoje bezpłatne usługi medyczne dla uchodźców z Ukrainy oferuje także Przychodnia Leśna. Kontakt TUTAJ.
---
Jak skorzystać z publicznej opieki medycznej w Polsce?
Do bezpłatnego korzystania z publicznej opieki medycznej w Polsce, na takich samych zasadach jak ubezpieczeni obywatele Polski, jesteś uprawniony (także osoby niepełnoletnie), jeśli:
- przybyłeś do Polski z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa,
- posiadasz Kartę Polaka i przybyłeś do Polski wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych.
Takie samo prawo mają osoby, nieposiadające obywatelstwa ukraińskiego, które są małżonkiem obywatela Ukrainy i przybyły do Polski z Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.
Czy muszę zapłacić za lekarza?
Nie, możesz skorzystać z bezpłatnej wizyty w przychodni z logo Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ) – porady lekarza rodzinnego, pielęgniarki, położnej. Możesz też, jeśli zajdzie taka potrzeba, skorzystać z badań diagnostycznych zleconych przez lekarza, porady lekarza specjalisty oraz leczenia szpitalnego, jeśli stan twojego zdrowia będzie wymagał pobytu w szpitalu.
Musiałem/łam przerwać leczenie w Ukrainie - co mam zrobić?
Zgłoś się do lekarza podstawowej opieki zdrowotnej (lekarza rodzinnego), pracującego w przychodni z logo Narodowego Funduszu Zdrowia (NFZ), który w zależności od choroby, której leczenie przerwano, będzie je kontynuował lub skieruje Cię do odpowiedniej placówki medycznej (specjalisty).
Czy będę musiał/a zapłacić, jeśli znajdę się w szpitalu?
Nie. Możesz skorzystać z opieki szpitalnej bezpłatnie, jeśli jesteś w Polsce w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy.
Jakie są zasady udzielania świadczeń medycznych w Polsce?
Musisz wiedzieć, że:
- Badania diagnostyczne oraz świadczenia w poradniach specjalistycznych oraz leczenie w szpitalu są udzielane na podstawie skierowania lekarza.
- Skierowanie nie jest wymagane do specjalistów: ginekologa i położnika; dentysty; wenerologa; onkologa; psychiatry; psychologa (w czasie stanu epidemii COVID-19 w Polsce); dla osób chorych na gruźlicę; dla osób zakażonych wirusem HIV.
- Leczenie w szpitalach, świadczenia w poradniach specjalistycznych oraz m.in. rehabilitacja po leczeniu szpitalnym są udzielane według kolejności zgłoszenia. Oznacza to, że zostaniesz wpisany na listę oczekujących do lekarza specjalisty, np. na wizytę u ortopedy, kardiologa, laryngologa, na planowe leczenie szpitalne.
- W nagłych przypadkach, zagrażających życiu i zdrowiu, zostaniesz przyjęty do szpitala bez kolejki i bez skierowania.
Co to jest Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz mojeIKP i po co mam z nich korzystać?
Są to bezpłatne aplikacje, które zawierają dane medyczne o leczeniu. Pozwalają również załatwić szereg spraw dotyczących zdrowia bez konieczności wizyty w przychodni. Dzięki nim m.in. można odebrać e-receptę, e-skierowanie, sprawdzić wynik testu na COVID-19, masz też dostęp do Unijnego Certyfikatu COVID (UCC). Informacje o tym, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta oraz jak zainstalować i uruchomić aplikację mojeIKP, znajdziesz na stronie www.pacjent.gov.pl.
Gdzie otrzymam informacje w sprawie bezpłatnego leczenia w Polsce?
Pod numerem bezpłatnej infolinii, która jest czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu: 800 190 590. Infolinia jest obsługiwana w kilku językach: polskim, ukraińskim, angielskim i rosyjskim. Od poniedziałku do piątku w godzinach 18.00-8.00 następnego dnia oraz przez całą dobę w weekendy i święta możesz korzystać z porady medycznej oraz konsultacji psychologicznej w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu, dzwoniąc na bezpłatny numer telefonu 800 137 200 lub przez stronę internetową: gov.pl/zdrowie/tpk
Pamiętaj! Bezpłatny numer alarmowy w przypadku zagrożenia życia, zdrowia i bezpieczeństwa: 112
Jak skorzystać z leków refundowanych w Polsce?
Do korzystania z leków refundowanych – czyli w niższej cenie, jesteś uprawniony, jeśli:
- przybyłeś na terytorium Polski z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa w okresie od 24 lutego 2022 r.,
- legitymujesz się dokumentem, który potwierdza tożsamość (nie dotyczy osób niepełnoletnich) lub numerem PESEL nadanym w Polsce,
- masz wystawioną przez lekarza receptę ze zniżką.
E-recepta
W Polsce obowiązują elektroniczne recepty (e-recepty). Też możesz je realizować. Jeśli nie masz numeru PESEL i chcesz zrealizować e-receptę, musisz otrzymać od pracownika medycznego (np. lekarza, pielęgniarki) wydruk z kodem paskowym. Wydruk ten należy pokazać farmaceucie, aby kupić lek w aptece. Jeśli masz numer PESEL, a także profil zaufany, możesz odebrać e-recepty SMS-em lub na adres mailowy (po zalogowaniu się na Internetowe Konto Pacjenta i wpisaniu swoich danych kontaktowych) lub w aplikacji mojeIKP na telefon.
Informacje o tym, jak zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta (IKP) oraz jak zainstalować i uruchomić aplikację mojeIKP znajdziesz na stronie www.pacjent.gov.pl
Jak zaszczepić się przeciw COVID-19?
Pamiętaj! Szczepienie chroni przed ciężkim przebiegiem choroby. Szczepienia przeciw COVID-19 są bezpłatne dla wszystkich powyżej piątego roku życia.Jeśli dotychczas nie zostałeś zaszczepiony przeciw COVID-19, masz możliwość szczepienia lub uzupełnienia szczepienia preparatami dostępnymi w Polsce. Więcej informacji na temat szczepień znajdziesz na stronie gov.pl/ua.
Jeśli masz już wystawione elektroniczne skierowania (e-skierowanie), na szczepienie możesz zarejestrować się:
• za pośrednictwem infolinii 989,
• bezpośrednio w dogodnym dla Twojego miejsca zamieszkania/przebywania punkcie szczepień. Zobacz mapę punktów szczepień: www.gov.pl/web/szczepimysie/mapa-punktow-szczepien
Dostępne są różne rodzaje szczepionek przeciwko COVID-19. Preparaty są bezpieczne i dopuszczone do obrotu w Unii Europejskiej.
W punktach szczepień znajdziesz kwestionariusze wstępnego wywiadu przesiewowego przed szczepieniem przeciw COVID-19 w języku ukraińskim i rosyjskim. E-skierowanie na szczepienie znajdziesz na swoim Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) lub odbierzesz w aplikacji mojeIKP. Po szczepieniu znajdziesz w tych aplikacjach także Unijny Certyfikat COVID (UCC), który ułatwia podróżowanie po Unii Europejskiej.
Jak zgłosić się na test w kierunku COVID-19?
Zapisz się na test na koronawirusa (SARS-CoV-2) Uwaga! Wymagany jest polski numer telefonu. Wypełnij prosty formularz na stronie TUTAJ i poczekaj na telefon. Konsultant zadzwoni, aby wystawić zlecenie podczas rozmowy. Konsultanci Domowej Opieki Medycznej pracują w godzinach: 8.00–21.00 (również w weekendy i święta). Formularze złożone po 21.00 będą obsługiwane w miarę możliwości kolejnego dnia.
Po wystawieniu zlecenia na test, otrzymasz SMS. Jeśli w twojej okolicy będzie wolny termin, w wiadomości dostaniesz propozycję miejsca i godziny. Możesz udać się też do dowolnego punktu pobrań. Punkt pobrań możesz znaleźć na mapie na stronie internetowej: www.pacjent.gov.pl/aktualnosc/test-w-mobilnym-punkcie-pobran
Wynik badania uzyskasz w laboratorium lub za pomocą formularza do sprawdzania wyniku testu na COVID-19: gov.pl/wynik-testu
Pamiętaj, że formularz pozwala sprawdzić wynik, ale nie jest to oficjalny dokument. Jeśli potrzebujesz oficjalnego potwierdzenia wyniku, skontaktuj się z laboratorium, które przeprowadziło twoje badanie.
Więcej znajdziesz na stronie www.nfz.gov.pl