logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Uroczyste podsumowanie projektów edukacyjnych z Litwą



18 czerwca w sali sesyjnej bydgoskiego ratusza odbyło się uroczyste podsumowanie projektów edukacyjnych: „Polsko - litewskie ścieżki Marszałka Józefa Piłsudskiego w regionie kujawsko - pomorskim” oraz „Bydgosko- wileńskie ścieżki Marszałka Józefa Piłsudskiego”, które powstały z okazji 100-lecia niepodległości Polski i Litwy.

Projekty realizowane były przez Szkołę Podstawową nr 35 im. Jarosława Dąbrowskiego w Bydgoszczy we współpracy z Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie. Nad realizacją projektów czuwali bydgoscy i niemenczyńscy nauczyciele: Krystyna Rostowska, Irena Komar, Regina Biełotkacz, Ewa Jędrzejczak-Taranek i  Joanna Dobber-Woźnicka.

 

„Bydgosko-wileńskie ścieżki Marszałka Piłsudskiego” jest przedsięwzięciem współfinansowanym przez Miasto Bydgoszcz jako projekt mający szczególne znaczenie dla promocji i rozwoju współpracy międzynarodowej Miasta Bydgoszczy. Projekt, realizowany w dniach 21-27 kwietnia br. miał na celu umocnienie współpracy bydgoskiej młodzieży  (Szkoła Podstawowa Nr 35) z młodzieżą z polskiego gimnazjum na Litwie (Gimnazjum im. Konstantego Parczewskiego w Niemenczynie). Uczniowie z Bydgoszczy poznali Niemenczyn oraz miejsca związane z życiem Józefa Piłsudskiego. Odbył się wyjazd do Pikieliszek – letniej rezydencji Marszałka, Zułowa, Powiewiórki, Trok i Wilna. Odbyło się także spotkanie z posłanką Sejmu Republiki Litewskiej, Starostą Gminy Niemenczyn, członkami Klubu Młodzież Patriotyczna oraz przedstawicielami Domu Kultury Polskiej w Wilnie. Wspólne działania młodzieży polskiej i litewskiej (zajęcia grupowe, które miały na celu stworzenie prac plastycznych na temat Józefa Piłsudskiego i odzyskania przez Polskę niepodległości, prezentacji o Józefie Piłsudskim, realizowanym projekcie, gazetki szkolnej „Wieści gimnazjalne” na temat projektu) przyczyniły się do integracji młodzieży polskiej i litewskiej.

Młodzież z Bydgoszczy i Niemenczyna poznała biografię marszałka Józefa Piłsudzkiego, zwiedziła miejsca, w których mieszkał lub bywał, poznała ważne wydarzenia z historii polskiego narodu oraz regionalne tańce i zwyczaje. Metoda projektu edukacyjnego umożliwiła młodzieży partycypację w organizacji i realizacji przedsięwzięć oraz kształtowanie kluczowych kompetencji, takich jak: kompetencje społeczne i obywatelskie, praca zespołowa, wykorzystywanie informacji z różnych źródeł oraz kreatywne rozwiązywanie problemów.