XXV Bydgoski Festiwal Operowy zakończył spektakl „Hercules” z Nationaltheater Mannheim, zbierając zasłużone entuzjastyczne recenzje. Niemieccy artyści przybyli do partnerskiego miasta Bydgoszczy po raz pierwszy na zaproszenie Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Za sprawą wyjątkowych artystycznych osiągnięć, wielu światowych premier, pierwszych wystawień i świetnego systemu angażowania ludzi młodych, Nationaltheater Mannheim jest uznawany za jedną z najbardziej prestiżowych i najważniejszych niemieckich scen.
Spektakl gościł w Bydgoszczy dzięki współpracy władz Miasta i instytucji kultury miast partnerskich: Bydgoszczy i Mannheim. Z artystami z Mannheim spotkał się po spektaklu Prezydent Miasta Rafał Bruski.
Hercules to barokowe arcydzieło, angielski dramat muzyczny z librettem Thomasa Broughtona, czerpiącym z mitologii i literatury antyku. Po triumfach oratoriów biblijnych, uwielbiany przez Brytyjczyków kompozytor zwrócił się ku dramatom bliższym operze. Historia powracającego z wojny Herkulesa i jego małżonki Dejaniry, zazdrosnej o brankę-księżniczkę Iole. Suknia splamiona krwią zabitego centaura ma odnowić miłość herosa do Dejaniry, staje się jednak przyczyną jego śmierci.
Za życia kompozytora „Hercules” wykonany był tylko sześciokrotnie. W XIX w. wracano do niego jedynie w Niemczech. Od XX trwa odrodzenie muzyki barokowej, gdy jej prezentacja wkroczyła na drogę wierności wykonawczej zgodnej z duchem epoki, w której powstawała. Współcześni krytycy nazywają „Herculesa” najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego. W spektaklu przewidzianym na finał tegorocznego Festiwalu, Bernhard Forck, koncertmistrz Akademii Muzyki Dawnej w Berlinie i kierownik muzyczny Händel-Festspielorchester Halle, zatroszczył się o charakterystyczne Händlowskie brzmienie orkiestry, zaś angielski reżyser Nigel Lowery, kultowy realizator operowy, przeniósł dzieło barokowego geniusza w scenerię średniowiecznego miasta.
W bieżącym roku minęła 333.rocznica urodzin Händla. Twórczość tego barokowego mistrza wzbudza wielkie zainteresowanie i przeżywa obecnie renesans w Europie Zachodniej.
Dorobek kompozytorski Handla, zwłaszcza dzieła mniej znane od słynnego Mesjasza, cieszą się wielką popularnością we Francji (przyczyniają się do tego także polscy artyści: Krzysztof Warlikowski z sukcesem wystawił w Aix-en-Provence sceniczną wersję Il Trionfo del Tempo e del Disinganno), we Włoszech oraz w Niemczech.
To właśnie w Niemczech przechowano tradycję wykonywania oratorium-dramatu scenicznego Hercules. Współcześni krytycy nazywają „Herculesa” najpiękniejszym z klejnotów w Händlowskiej koronie, szczytem teatru muzycznego.