Trudny czas pandemii wykorzystywany jest niestety przez oszustów. Ich ofiarami padają często osoby starsze, które w stresowej sytuacji, poddane manipulacji, przekazują swoje dane osobowe przestępcom. Nasz PESEL, adres zamieszkania czy numer dowodu osobistego – w niepowołanych rękach – posłużyć może na przykład do wzięcia kredytu na nasz koszt.
Bydgoska Rada Seniorów przypomina o podstawowych zasadach, których przestrzeganie zapewni nam maksymalne bezpieczeństwo. Obecnie, podczas realizacji Narodowego Programu Szczepień, w szczególny sposób chronić musimy nasze dane osobowe. PESEL, numer dowodu osobistego, data urodzenia czy adres zamieszkania – to informacje, których nie należy przekazywać osobom, których nie znamy lub których wiarygodności, jako pracowników urzędów, instytucji publicznych czy przychodni nie możemy zweryfikować.
Szczególną ostrożność zachować należy, kiedy ktokolwiek dzwoni do nas. W przypadku takim nigdy nie mamy pewności, z kim naprawdę rozmawiamy. Dopiero kiedy my zadzwonimy pod znany nam numer przychodni, urzędu czy oficjalnej infolinii, możemy mieć pewność, że rozmawiamy z osobą zaufaną.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości ZAWSZE lepiej skonsultować daną sytuację z kimś bliskim, rodziną czy sąsiadem – w myśl zasady – co dwie głowy, to nie jedna!
Rejestrując się na szczepienie przez telefon (infolinia 989) musimy podać nasz PESEL i numer telefonu komórkowego. Jeśli jednak ktoś dzwoni do nas z numeru, którego nie znamy – nie podawajmy żadnych danych bez upewnienia się, że rozmawiamy z zaufaną osobą.
Przypominamy inne zasady bezpieczeństwa
PAMIĘTAJ!
- Nigdy nie podawaj swoich danych wrażliwych przez telefon lub osobie nieznajomej.
- Zawsze sprawdź, w jakim celu ktoś chce wykorzystać Twoje dane.
- Nigdy nie loguj się na podane przez kogoś konto.
- Nigdy nie podawaj numeru swojego konta osobie nieznajomej lub przez telefon.
Wszystkie wątpliwości skonsultuj z rodziną, a w przypadku podejrzenia,
że ktoś próbuje Ciebie oszukać - zawiadom Policję dzwoniąc pod nr 112.
PAMIĘTAJ!
- Nigdy nie przekazuj pieniędzy nieznajomym! Gdy ktoś w rozmowie telefonicznej podaje się za Twojego krewnego i prosi o pieniądze – zachowaj szczególną ostrożność! (np. zadzwoń do rodziny, na Policję).
- Gdy ktoś w imieniu Twojego krewnego prosi o pieniądze – odmów!
- Każdą prośbę o wsparcie czy pożyczkę potwierdź – zadzwoń do takiej osoby lub skontaktuj się z nią w inny sposób (np. idź do niej).
- Gdy masz jakieś wątpliwości lub podejrzewasz, że ktoś próbuje dokonać oszustwa, zawiadom Policję dzwoniąc pod nr 112.
PAMIĘTAJ!
- Policja oraz inne służby mundurowe (np. CBŚ, Straż Miejska itp.) nie informują telefonicznie obywateli o szczegółach prowadzonych spraw.
- Policja i inne służby mundurowe nie proszą obywateli o przekazywanie pieniędzy, biżuterii lub innych wartościowych przedmiotów do depozytu.
CZĘSTE METODY OSZUSTW:
- Metoda na fałszywego urzędnika np. ZUS, NFZ, US, pracownika socjalnego itp.
- Metoda na obowiązkowy remont (pobieranie zaliczek).
- Metoda na wymianę drzwi wejściowych.
- Metoda na hydraulika bądź innego fachowca.
Wykorzystano materiały z ulotki Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku. Ilustracja pl.freepik.com