Najciekawszym nowym elementem wyposażenia parku nad Starym Kanałem Bydgoskim będzie tyrolka. Będzie miała formę napiętej liny pomiędzy dwoma punktami o różnej wysokości, do której podpięty zostanie wózek z siedziskiem umożliwiający swobodny zjazd nad terenami zielonymi. Na parkowej tyrolce będzie można pokonać dystans około 28 metrów. Ze względów bezpieczeństwa siedzisko będzie osadzone na wysokości zaledwie 1 metra nad ziemią. Nowo projektowane urządzenia zabawowe będą utrzymane w kolorystyce podobnej do wybudowanych już wcześniej na placu zabaw.
Pomiędzy ul. Nakielską i śluzą przy Czarnej drodze ustawiona zostanie też duża ściana do wspinaczki. Będzie miała ona formę przypominającą naturalną skałę o wysokości około 2,5 m. Z myślą o najmłodszych ustawiona zostanie natomiast mniejsza konstrukcja o wysokości 1 metra. Urządzenia mają gwarantować bezpieczną i ciekawą zabawę. W tej części parku powstanie także boisko do gry w bule o wymiarach 15x4m. Wokół planowane jest ustawienie ławek, stolika rekreacyjnego, tablicy informacyjnej i kosza na śmieci.
Obecnie trwa przetarg, który wyłonić ma wykonawcę prac budowlanych. Po podpisaniu umowy, przy sprzyjających warunkach, zajmą one około 2 miesięcy. Zadanie do realizacji wybrali mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoski Budżet Obywatelski. W tym roku na rewitalizację Kanału Bydgoskiego oraz jego otoczenia zabezpieczyliśmy aż 10 mln zł. Ostatnio zleciliśmy szereg innych inwestycji:
- Budowę drogi rowerowej pomiędzy Flisami i Osową Górą (długość ok. 500m, prace na finiszu)
- Budowę ścieżki pieszej na Miedzyniu (długość ok. 700m, pomiędzy ulicami Krośnieńską i Plażową, Inwestycja obejmuje również stworzenie miejsc wypoczynku i rekreacji poprzez m.in. montaż małej architektury, wykonanie nasadzeń zieleni niskiej, renowację trawników, wykonanie łąki kwietnej, prace na finiszu).
- Dosadzenie nad brzegami Kanału Bydgoskiego ponad 100 nowych drzew (lip, brzóz, jabłoni, śliw, ozdobnych, oraz 250 krzewów (tawuły, berberysy, rokitniki, tarniny, nasadzenia finalizowane będą jesienią).
- Budowę placu zabaw na Okolu (z urządzeniami zabawowymi nawiązującymi do otaczającej teren przyrody, roślin znajdujących się nad Kanałem. Wygląd i wyposażenie placu ma pomagać lepiej zrozumieć ważną rolę pszczół w ekosystemie, zadanie po odbiorach).
- Umocnienie brzegów po stronie Wilczaka (zadanie odebrane).
- Dostarczenie mobilnej sceny na potrzeby imprez plenerowych (konstrukcja odebrana przez Muzeum Kanału Bydgoskiego)
- Renowacja wrót przy trzech śluzach (zadanie na finiszu)
- Przygotowanie projektu iluminacji śluz (trwają prace projektowe)
Unikatowy zabytek
Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski, który nastąpił w 1772 r., prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773r. do połowy września 1774r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami. Pracujemy nad uznaniem Kanału Bydgoskiego za pomnik historii. To niezbędny krok, który pozwoli starać się o wpis na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Więcej informacji na ten temat znajduje się w tekście "Kanał Bydgoski - walczymy o godny status i pieniądze".