30. Bydgoski Festiwal Operowy to przegląd najciekawszych spektakli muzycznych przygotowanych przez renomowane sceny zarówno polskie jak i zagraniczne. W sobotni wieczór (20.04) rozpoczęli go gospodarze, czyli Opera Nova, wystawiając włoską operę komiczną „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego. Tytułowy bohater to podstarzały wdowiec i mafioso, który chce ożenić się z młodą dziewczyną, co rodzi wiele komplikacji. - Przygotowywanie premiery na jubileuszową edycję festiwalu jest ogromną przyjemnością i zaszczytem jednocześnie. Bardzo cieszę się, że miałem tę radość pracować nad „Don Pasquale” - powiedział reżyser Paweł Szkotak, którego inscenizacja zainaugurowała XXX Bydgoski Festiwal Operowy.
- Historia Festiwalu pokazuje, jak ważna dla bydgoszczanek i bydgoszczan jest muzyka, jako środek przekazu. To kluczowy element kultury, a celebrowanie sztuki wzbudza emocje i przywołuje wspomnienia. Umiejętnie dobrany repertuar potrafi zdobyć uznanie różnych grup społecznych. Bydgoskie spotkania twórców z entuzjastami sztuk teatralnych i operowanych są okazją do wartościowego dialogu, a także promocji wyjątkowej instytucji jaką jest Opera Nova. Dzięki zaangażowaniu organizatorów, poziom artystyczny festiwalu utrzymuje się na najwyższym, światowym poziomie – w imieniu Prezydenta Miasta Rafała Bruskiego, podczas inauguracji XXX BFO jubileuszową nagrodę oraz gratulacje przekazała jego zastępczyni Iwona Waszkiewicz.
Podczas XXX BFO zaprezentowanych zostanie 7 spektakli w wykonaniu znakomitych teatrów z Polski, Litwy, Monako, Francji, Ukrainy. Na miłośników musicalu czeka rewelacyjna produkcja Teatru Muzycznego w Poznaniu, Kombinat w reżyserii i wg scenariusza Wojciecha Kościelniaka, bazująca na piosenkach Grzegorza Ciechowskiego i zespołu Republika. Musical okrzyknięty został przez recenzentów jako jeden z najlepszych w kraju spektakli muzycznych ostatnich dekad.
Melomanów zapewne zaciekawi perła opery francuskiej - Manon Julesa Masseneta, którą zaprezentuje Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu w Wilnie, przybywający do Bydgoszczy już po raz piąty. Co czyni tę operę tak atrakcyjną, nawet po 140 latach od jej premiery w teatrze Opéra Comique w Paryżu 19 stycznia 1884 roku? Sama fabuła Manon zawiera w sobie ogromną mnogość znaczeń historycznych, psychologicznych i społecznych, które docierają do świadomości współczesnego człowieka, odwołując się do osobistych uczuć każdego odbiorcy. Massenet, utalentowany twórca melodii i liryzmu, był także głębokim psychologiem, potrafiącym wyrazić szeroką paletę emocji, którymi malował imponujące portrety kobiet. Jego muzyka pełna niuansów i szczerej intymności wciąż porusza serca publiczności na całym świecie.
Goście ze Lwowa na XXX Bydgoski Festiwal Operowy przedstawią na bydgoskiej festiwalowej scenie, dzieło Giacomo Pucciniego Turandot, którego efektowna inscenizacja powstawała w wyjątkowych okolicznościach. Turandot G. Pucciniego w inscenizacji Lwowskiej Opery Narodowej przenosi widzów do czasów starożytnych Chin, kiedy budowano Wielki Mur Chiński i powstawała legendarna armia terakotowa, jaka miała chronić imperium w świecie rzeczywistym, jak i zaświatach. W spektaklu ponad setka skamieniałych postaci armii terakotowej ucieleśnia naocznych świadków, w których współczucie budzi dopiero tragedia w finale opery.
Zaskakujących wrażeń artystycznych dostarczy czołowy zespół francuskiej sceny barokowej Le Concert de l’Hostel Dieu, który z choreografem Mouradem Merzoukim, dyrektorem artystycznym podbijającej światowe sceny La Compagnie Käfig, stworzył spektakl Dolce Folia/Folia zaskakujący połączeniem muzyki baroku z baletem i hip-hopem.
Festiwalowa publiczność zobaczy także „operę w oparach absurdu”, czyli inscenizację operowej komedii pomyłek Wyprawy Pana Broučka, Leoša Janáčka. Tytułowy bohater, bywalec praskiej piwiarni, zna remedium na wszystkie bolączki dręczące świat, a ponadto jest śmiertelnie zmęczony swą jałową egzystencją. Wizyta u zamieszkujących Księżyc Lunarian jest wyjątkowo trudna dla naszego podróżnika, bo Lunarianie nie jedzą i nie piją, a jak już wiemy bez tego pan Brouček nie wyobraża sobie życia. U Husytów jest nie lepiej. Boży wojownicy szybko dostrzegają prawdziwą miłość gościa z XIX-wiecznej Pragi – jadło i napitek.
Wielbicieli baletu z pewnością uwiedzie szekspirowski dramat Romeo i Julia – historia kochanków wszech czasów opowiedziana w wybitnej choreografii Jeana-Christophe’a Maillota, w wykonaniu kierowanego przez tego genialnego twórcę Baletu Monte Carlo, który zakończy tegoroczne święto opery i baletu w Operze Nova.
XXX Bydgoski Festiwal Operowy (20.04.-05.05.2024). Więcej szczegółów TUTAJ.