Tegoroczna Giełda zaplanowana jest na 19-20 października w Gdyni. Tematem, wokół którego toczyć się będą dyskusje, spotkania i warsztaty jest „Animacja + woda”. W otwartym naborze dobrych praktyk wzięło udział 48 projektów z całej Polski. Komisja, w skład której wchodzili przedstawiciele wszystkich instytucji – organizatorów, wyłoniła 20 działań, które zostaną zaprezentowane podczas obrad. W tej „dwudziestce” znalazł się projekt Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy.
Wybrane działania były oceniane przede wszystkim pod kątem zgodności z tematem, tego na ile uwzględniały potrzeby lokalnej społeczności, czy w aktywny i twórczy sposób angażowały uczestników. Projekty, które będą zaprezentowane podczas Giełdy często w sposób przekrojowy, a czasem w sposób metaforyczny traktowały tegoroczny temat. Są wśród nich działania warsztatowe, filmowe, artystyczne, ale i społeczne czy historyczne. Co cieszy, większość projektów uwzględniła też perspektywę ekologiczną.
Ogólnopolska Giełda Projektów odbywa się co roku pod innym hasłem przewodnim. Kluczowym punktem programu jest prezentacja 20 dobrych praktyk wybranych przez niezależny zespół merytoryczny. Dzięki licznym warsztatom, debatom i rozmowom z ekspertami spotkanie ma również wymiar edukacyjny. Po każdym spotkaniu ukazuje się wydawnictwo w serii „Edukacja + animacja”.
Warto wiedzieć:
Barka „Lemara” to jedna z ostatnich tego typu jednostek na „śródlądziu”. W połowie 2014 r. zaistniała jako miejsce spotkań bydgoskiej kultury i tradycji. Zanim to jednak nastąpiło, kilka lat wcześniej miasto nabyło ją prawdopodobnie w ostatnim momencie – barce groziła kasacja. Niezbędne prace polegające na odbudowie i adaptacji sfinansowano z miejskiej kasy.
Żelazna barka wybudowana została w 1936 r. na zlecenie szypra Adolfa Schmidta z Bydgoszczy. Otrzymała nazwę „LEMARA” [był to skrót imion rodziców właściciela Leona i Marii]. Była eksploatowana na Brdzie, Noteci, Warcie i Odrze. Przetrwała szczęśliwie zawieruchę wojenną w Pawłówku i tam została zajęta przez Armię Czerwoną. Na skutek interwencji rządu RP zwrócona Polsce w Bydgoszczy. W 1951 r. barkę całkowicie upaństwowiono bez prawa do odszkodowania, zmieniając jej nazwę na „Ż-3007”. 18 marca 1982 r. została wycofana i zaadaptowana na obiekt gospodarczy przycumowany na stałe do nabrzeża. Po przebudowie, kosztem jednej ładowni, powiększono powierzchnię użytkową na rufie, przeznaczając ją na hotel pływający dla załóg dźwigu wydobywającego kruszywo w okolicach Białej Góry i Tczewa. Na początku lat dziewięćdziesiątych XX w. trafiła do Szczecina na pływające biuro Ekspozytury Żeglugi Bydgoskiej, wycofano ją z użytkowania w 2006 r.