Kalendarium imprez
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy
Bydgoski Festiwal Operowy, do kalendarza muzycznego wszedł w kwietniu 1994 roku. Początkowo miał pomóc w zakończeniu trwającej ponad 20 lat budowy gmachu operowego.
Pierwszy festiwal odbywał się rzeczywiście na budowie: nieotynkowane ściany, publiczność siedząca na składanych krzesłach, kable zwisające z sufitu i wszędzie pełno pyłu. Jednakże takiej atmosfery jak podczas tego pierwszego festiwalu próżno szukać na innych tego typu imprezach. Bydgoszczanie wiedzieli, że byli świadkiem narodzin czegoś bardzo ważnego w kulturze polskiej. Dziś festiwal żyje już własnym życiem, a gmach Opery Nova należy do najnowocześniejszych i najpiękniejszych w Polsce. Położony nad samą Brdą stanowi wizytówkę kulturalną miasta. Przyjeżdżają tu zespoły operowe z całego świata by wymienić słynny szwedzki balet współczesny Cullberg Ballet, Balet Bejarta z Lozanny, zespoły z Kuby, Hiszpanii i wielu innych krajów. Nie dziwi więc fakt, że Bydgoski Festiwal Operowy ściąga do Bydgoszczy sympatyków sztuki operowej z całej Polski. Warto wspomnieć, że Bydgoszcz „operą stoi" przez cały rok gdyż wskaźnik frekwencji na spektaklach należy do najwyższych w Polsce. W repertuarze przeważa tzw. wielki repertuar, który publiczność kocha najbardziej, czyli „Traviata" i „Nabucco" Verdiego czy „Tosca" Pucciniego, ale nie brakuje także pozycji mało znanych, które rzadko wystawiane są przez inne teatry operowe w Polsce. Przykładem może być „Mefistofeles" Arrigo Boito czy „Gioconda" Amilcare Ponchiellego. Jak widać nie bez powodu wybitny krytyk muzyczny Jerzy Waldorff pisał swego czasu, że „Bydgoszcz to prawdziwe zagłębie muzyczne".
Zgodnie w wieloletnią tradycją Festiwal otworzy premiera Opery Nova: na inaugurację gospodarze wybrali operę Charlesa Gounoda „Faust”, która w 66.letniej historii bydgoskiej sceny muzycznej wystawiona zostanie dopiero po raz drugi. Kierownictwo muzyczne sprawuje Piotr Wajrak ,reżyseruje Paweł Szkotak, dla którego "wojenne tło, występujące oryginalnie w libretcie bez konkretnych czasowych odniesień, stanowi wyrazisty kontekst dla podejmowanych wyborów przez bohaterów, a także budzi nieoczywiste, ale czytelne skojarzenia z wojną, która toczy się dzisiaj w Ukrainie". Premierowe spektakle zaplanowane są na 8 i 9 października.
Zaproszone zespoły renomowanych scen przedstawią swoje znakomite spektakle : „Giselle” Adolphe Adama- symbol baletu romantycznego w wykonaniu Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu (Ukraina), „Don Carlo” Giuseppe Verdiego , przejmująca inscenizacja Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu z Wilna w nagrodzonej mistrzowskiej reżyserii Güntera Krämera. Z polskich tegorocznych produkcji pokazana będzie „Aida” Verdiego, okrzyknięta wydarzeniem artystycznym realizacja Opery Bałtyckiej.
Organizatorzy Festiwalu powracają do niezrealizowanych planów sprzed trzech lat i chcą pokazać przedstawienia, których premiery miały wówczas miejsce: świetny spektakl szczecińskiej Opery na Zamku „Proces” – operę współczesną Philipa Glassa wg Franza Kafki oraz – kontrastową w nastroju - operę komiczną Józefa M.K. Poniatowskiego „Don Desiderio” w wykonaniu Opery Śląskiej w Bytomiu. Festiwal zamknie opera słowackiego kompozytora Josefa B. Forstera „Eva”, z którą ponownie odwiedzi Bydgoszcz Państwowa Opera z Banskiej Bystricy (Słowacja).
Zatem, obok tytułów obecnych na wielu scenach operowych, zaprezentowane zostaną pozycje unikatowe, obok klasyki – utwory z zaledwie kilkuletnią historią.
XXVIII Bydgoski Festiwal Operowy zapowiada plakat autorstwa Tomasza Bogusławskiego a premierę „Fausta” dzieło Jacka Staniszewskiego. Oba świetne plakaty będą w sprzedaży podczas Festiwalu
______________________
Kalendarz wydarzeń odbywających się w Bydgoszczy miej zawsze pod ręką dzięki aplikacji mobilnej (Android i iOS).
______________________
Informacje o wydarzeniach przesyłajcie na adres wydarzenia@visitbydgoszcz.pl
______________________
Bydgoskie Centrum Informacji nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek zmiany miejsc, godzin i dat wydarzeń.
Strona wydarzenia na www.visitbydgoszcz.pl