Na liście znajduje się 15 propozycji, których realizacja była planowana w najbliższych latach. Część zadań została już przygotowana do realizacji i posiada gotowe koncepcje lub projekty. W ramach konsultacji każdy z mieszkańców może wskazać maksymalnie 3 inwestycje. Na podstawie wyników głosowania opracowana zostanie kolejność realizacji tych zadań w najbliższych latach. Inwestycje możemy wskazać do 21 maja na www.bydgoszcz.pl/wybieramy. Wypełnioną kartę konsultacyjną można również przekazać do Urzędu Miasta Bydgoszczy (ul. Jezuicka 1, 85-102 Bydgoszcz)
Mieszkańcy mają też możliwość zgłaszania osobnych uwag dotyczących kolejności realizacji miejskich inwestycji. Dodatkowo odbędzie się seria spotkań on-line dla mieszkańców na profilu Bydgoskie Konsultacje na Facebooku, w których do dyskusji o każdej inwestycji zaprosimy ekspertów i przedstawicieli strony społecznej. Pierwsze spotkanie online już we wtorek 23 marca, o godz. 16.30 na profilach https://www.facebook.com/bydgoszczpl i https://www.facebook.com/bydgoskiekonsultacje z udziałem skarbnika miasta Piotra Tomaszewskiego i zastępcy prezydenta Michała Sztybla. Zachęcamy mieszkańców do przesyłania pytań, na adres konsultacje@um.bydgoszcz.pl
Lista konsultowanych inwestycji
Przebudowa ul. Nakielskiej (od granic miasta do ronda Grunwaldzkiego)
Inwestycja zakłada m.in. rozbudowę jezdni o buspasy, drogi rowerowe, chodniki i przebudowę pętli Wilczak. Trwają prace nad koncepcją programowo-przestrzenną przebudowy Nakielskiej. Początkowo objęły odcinek od ul. Bronikowskiego do nowego ronda u zbiegu z ul. Łochowską. Zgodnie z oczekiwaniami mieszkańców, którzy brali udział w konsultacjach, drogowcy zlecili rozszerzenie koncepcji programowo-przestrzennej o kolejny odcinek, między ul. Bronikowskiego i Nasypową.
Rozbudowa stadionu Polonii Bydgoszcz. Zadanie związane jest z kontynuacją przebudowy trybun i dostosowanie obiektu do najnowszych standardów. Trwa projektowanie nowej trybuny na pierwszym łuku stadionu. Dokumentacja ma być gotowa pod koniec roku. Pierwszy łuk pomieści 4,5 tys. kibiców. Tak samo, jak w przypadku pierwszego etapu przebudowy stadionu, czyli sektora B, nowo zaprojektowane trybuny będą przybliżone do toru.
Budowa basenu na osiedlu Leśnym. Nowa pływalnia ma powstać w oparciu o przygotowaną już dokumentację projektową przy szkole na ul. Czerkaskiej. Dwukondygnacyjny obiekt będzie pełnił rolę szkolnego i osiedlowego centrum sportowego.
Budowa basenu rehabilitacyjnego przy ul. Jesionowej na Szwederowie. Obiekt przeznaczony dla uczniów Zespołu Szkół Specjalnych oraz seniorów z możliwością korzystania przez inne grupy mieszkańców. Basen umożliwi nowoczesną terapię dla osób z różnymi niepełnosprawnościami - ruchową, wzrokową, słuchową i intelektualną. Największa niecka basenowa o długości 12 metrów ma mieć podnoszone dno. W drugiej, okrągłej niecce, znajdą się gejzery, kurtyny i bicze wodne.
Budowa zachodniej pierzei Starego Rynku. Sposób, w jaki zabudowana powinna być ta część Salonu Miasta będzie przedmiotem dodatkowych konsultacji. Umieszczenie zachodniej pierzei na liście priorytetów nie rozstrzyga czy będzie to zabudowa historyczna czy nowoczesna. Obecnie Stary Rynek ma zachwiane proporcje. W ocenie wielu urbanistów powinien odzyskać zachodnią pierzeję kosztem likwidacji istniejącego skweru. W ostatnich latach w przestrzeni publicznej dyskutowano m.in. o pomyśle odtworzenia historycznej fasady oraz stworzenia ogrodów zimowych.
Budowa otwartego kąpieliska na Astorii, Balatonie lub w Parku Centralnym. Koncepcje trzech zewnętrznych kąpielisk są gotowe. Największe z nich zaplanowano przy nowo wybudowanej Astorii. Kąpielisko na terenach Parku Centralnego, przy brzegu Brdy, ma być wyjątkowe. Plaża może powrócić także nad Balaton. Zgodnie z koncepcją, zostanie zlokalizowana przy południowej części zbiornika.
Rewitalizacja Parku Akademickiego. Przygotowana została koncepcja zakładająca zagospodarowanie terenów z oczkami wodnymi przy ul. Rejewskiego. W Parku Akademickim przewiduje się zagospodarowanie i udostępnienie mieszkańcom zieleni, fragmentu lasu oraz niezagospodarowanych zbiorników wodnych.
Dalsza rewitalizacja nabrzeży Brdy. Budowa ciągów pieszych i rowerowych wzdłuż Brdy. Miasto dysponuje wstępną dokumentacją niezbędną do przebudowy kolejnych odcinków bulwarów. Powstały koncepcje niezbędne do zlecenia prac na prawym brzegu rzeki, między ul. Uroczą i dworcem PKS oraz od dworca PKS do mostu Pomorskiego. Dodatkowo, możliwe jest wytyczenie spacerowego bulwaru na Okolu - wzdłuż lewego brzegu Brdy, od mostów kolejowych do kampusu Wyższej Szkoły Gospodarki.
Rozwój funkcji rekreacyjnych w Myślęcinku: budowa kolejki wąskotorowej i biegunarium. Stworzenie infrastruktury kolejowej, jej rozbudowa oraz budowa nowej części zoo dla zwierząt ze strefy polarnej.
Zwiększenie wydatków na budowę infrastruktury rowerowej. Zwiększenie puli w stosunku do aktualnej zakładającej co roczny wzrost wydatków w stosunku do zaplanowanej rocznej kwoty w wieloletniej prognozie finansowej na drogi rowerowe budowane w ramach trwających inwestycji. Wszystkie nowe trasy będą projektowane i realizowane w oparciu o nowoczesne standardy wypracowane ze środowiskiem rowerzystów. Oznaczają one m.in. bitumiczne nawierzchnie oraz tam gdzie to możliwe rozdzielenie ruchu rowerowego i pieszego.
Budowa drogi rowerowej i chodnika wzdłuż Trasy Uniwersyteckiej nad Brdą. Wykonanie nowej kładki dedykowanej rowerzystom i pieszym pomiędzy dworcem PKS i pętlą Babia Wieś. Zaprojektowany w latach 2008-2010 Most Uniwersytecki nie posiada chodnika i drogi rowerowej. Dlatego w poprzednich latach powstała koncepcja nowej kładki pieszo-rowerowej zlokalizowanej obok mostu drogowego, po jego zachodniej stronie.
Utworzenie Centrum Kultury Fordon. Stworzenie nowej instytucji w gmachu po szkole przy ul. Gawędy z szeroką ofertą kulturalną. Nowa instytucja ma spełniać funkcję sąsiedzkiego, dzielnicowego domu kultury, ale także miejsca dużych, ogólnomiejskich wydarzeń kulturalnych. W budynku przewiduje się wielofunkcyjną salę, wykorzystywaną także jako kino.
Rewitalizacja Kanału Bydgoskiego. Zagospodarowanie na cele rekreacji i wypoczynku kolejnych odcinków parku nad Starym Kanałem Bydgoskim oraz pasów zieleni przy nowej części kanału. Koncepcja rewitalizacji rozległego parku zakłada m.in. przebudowę traktów spacerowych, budowę ścieżek rowerowych, trasy maratońskiej, nowego oświetlenia, pomostów, tarasów widokowych, podział parku na strefy z różnymi funkcjami, doposażenia w elementy małej architektury, miejsca rekreacji, tablice dydaktyczno-informacyjne i umocnienie nabrzeży.
Rozbudowa trasy W-Z - etapowanie. Rozbudowa najważniejszej arterii komunikacyjnej w mieście do dwóch pasów ruchu z bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zgodnie z opracowaną wcześniej koncepcją. Trasa W-Z to ciąg ulic Pileckiego - Artyleryjska - Kamienna od Węzła Zachodniego do planowanego węzła wschodniego na styku z ul. Fordońską. Cała trasa docelowo będzie miała długość 8,6 km. Powstanie etapami.
Zwiększenie wydatków na wieloletni program utwardzania ulic gruntowych zlokalizowanych na terenie miasta Bydgoszczy. Dodatkowe środki pozwolą skierować do realizacji kolejne ulice, które zyskały w trakcie oceny ich ważności największą liczbę punktów. Od początku funkcjonowania programu inwestycje realizowane są w sposób kompleksowy: budowane jest odwodnienie, wytrzymałe podbudowy, nawierzchnie z betonowej kostki lub asfaltobetonu, oświetlenie. Nowe ulice wyposażamy w elementy poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów (m.in. progi zwalniające, wyniesione skrzyżowania, przejścia dla pieszych). Jeśli to możliwe, zabezpieczane są miejsca parkingowe
- Po rządowym okrojeniu wpływów dla samorządów z podatku PIT, wspólnie innymi przedstawicielami polskich miast i gmin, ekspertami i stowarzyszeniami mieszkańców, apelowaliśmy o zrekompensowanie tych ubytków. Rząd sobie to zrekompensował chociażby poprzez wiele nowych opłat i podatków – podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Tym bardziej, że kilka miesięcy później zostaliśmy zobowiązani, aby pokryć szereg nowych wydatków związanych z sytuacją epidemiczną. Niestety, zlekceważono głos samorządnej Polski. Fundusze utworzone przez rząd są dzielone w sposób arbitralny i nie rekompensują strat, które mieszkańcy polskich miast odczują każdego roku. Przy tak niekorzystnych rozwiązaniach, chcemy wspólnie z mieszkańcami ustalić listę priorytetowych zadań na najbliższe lata. Wszystkie największe zadania realizowaliśmy do tej pory w oparciu o dofinansowanie zewnętrzne. Jednak nawet przy wysokim unijnym wsparciu niezbędny jest wkład własny, który decyzjami rządowymi został znacząco uszczuplony. Nadwyżka operacyjna , czyli kluczowy wskaźnik dla inwestycji mówiący iloma miejskimi pieniędzmi dysponujemy, skurczyła się o 85 mln zł tylko w jednym roku, a taka sytuacja będzie trwała.
W najbliższych tygodniach przedstawimy na stronach stopień zaawansowania poszczególnych inwestycji oraz ich znaczenie dla rozwoju miasta.