logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Wielkie nazwiska na nowoczesnych tramwajach. Plebiscyt rozstrzygnięty!




Rozstrzygnięty został plebiscyt, w którym pytaliśmy mieszkanki i mieszkańców o propozycje patronów dla nowych bydgoskich tramwajów. Wzbudził on ogromne zainteresowanie.


- Zainteresowanie jakim cieszył się ten plebiscyt pokazuje, że realizujemy inicjatywę wyjątkowo cenną dla mieszkańców – mówi Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. -  Z jednej strony jesteśmy blisko zakończenia historycznej, całkowitej wymiany całej floty tramwajowej. Z drugiej  popularyzujemy dokonania postaci, które wpłynęły na rozwój miasta, jego wizerunek w minionych dekadach. Dziękuję wszystkim osobom, które wzięły udział w plebiscycie. Słowa uznania kieruję również do konkursowej komisji, która podjęła się trudu wyboru zaledwie 33 nowych patronów z kilkuset propozycji.

Patroni, którzy tworzyli Bydgoszcz

Część patronów nowych tramwajów wyłonionych zostało jeszcze we wcześniejszej edycji plebiscytu w 2017 roku. To Felicja Gwincińska, Zygmunt Malewski, Kazimierz Hoffman i Melchior Wierzbicki. Z inicjatywy Prezydenta Bydgoszczy, popartej przez Radę Osiedla Stary Fordon i Stowarzyszenie Miłośników Starego Fordonu, jeden z pojazdów otrzyma także imię monarchy Władysława Jagiełły, który 600 lat temu nadał prawa miejskie Fordonowi.
Plebiscyt ogłoszony przez Miasto Bydgoszczy na nowych patronów tramwajów przebiegał dwuetapowo. Najpierw prosiliśmy wszystkich zainteresowanych o składanie propozycji wraz z uzasadnieniem. W sumie wpłynęło kilkaset propozycji. Z tego grona komisja złożona z m.in. rektorów bydgoskich uczelni, społeczników, przewodniczącej Rady Miasta wybrała 33 osoby, które zostaną patronami bydgoskich tramwajów.

Oto oni:

  • Leonard Pietraszak (urodzony w Bydgoszczy wybitny aktor, Honorowy Obywatel Miasta);
  • Irena Szewińska (polska lekkoatletka, a po zakończeniu kariery działaczka sportowa, Honorowa Obywatelka Miasta);
  • dr Zbigniew Pawłowicz (lekarz i parlamentarzysta, wieloletni dyrektor Centrum, Onkologii w Bydgoszczy);
  • prof. Jan Domaniewski (lekarz, wieloletni rektor Akademii Medycznej w Bydgoszczy);
  • Krzysztof Penderecki (wybitny kompozytor, Honorowy Obywatel Miasta);
  • Jerzy Puciata (polski malarz);
  • prof. Józef Szala (profesor nauk technicznych, rektor Akademii Techniczno-Rolniczej);
  • Aleksander Doba (podróżnik, gość bydgoskich imprez kajakowych);
  • Wincentyna Teskowa (działaczka społeczna, dziennikarka);
  • Felicja Krysiewicz (bydgoska działaczka kulturalna, nauczycielka muzyki);
  • Stefania Tuchołkowa (pisarka);
  • Wacław Wawrzyniak (burmistrz Fordonu w latach 1921-1939. Zginął w październiku 1939 r.);
  • prof. Józef Kałużny (wybitny okulista);
  • Sebastian Malinowski (miłośnik Bydgoszczy, nauczyciel, regionalista);
  • Feliks Stamm (trener bokserski);
  • Grażyna Kufel (działaczka społeczna);
  • Marek Jerzy (profesor nauk rolniczych i ogrodniczych);
  • prof. Zbigniew Raszewski (pisarz, humanista, historyk teatru);
  • Zbigniew Bigoński (nestor bydgoskich cukierników);
  • Alojzy Bukolt (miłośnik sztuki filmowej, ikona Szwederowa);
  • Ryszard Markwart (ksiądz, działacz narodowy);
  • Andrzej Szajna (polski gimnastyk, olimpijczyk);
  • Bernard Śliwiński (przedwojenny prezydent Bydgoszczy);
  • Wanda Górska (działaczka społeczna, nauczycielka);
  • Jan Paweł II (Polak papież, święty kościoła katolickiego);
  • prof. Jan Lach (dyrygent, nauczyciel akademicki);
  • Zbigniew Urbanyi (dziennikarz, żeglarz, społecznik);
  • Aniela hrabina Potulicka (działaczka społeczna);
  • Bronisław Malinowski (polski lekkoatleta, mistrz olimpijski);
  • Franciszek Żwirko (pilot);
  • Marek Rona (bydgoski plastyk i rzeźbiarz);
  • Wanda Rolbieska (nauczycielka, działaczka społeczna);
  • Karol Szymanowski (wybitny kompozytor).

Niskopodłogowe, klimatyzowane i bezpieczne

W ostatnich latach przyspieszyliśmy wymianę taboru tramwajowego. W 2022 roku podpisaliśmy umowę z Pesą na zakup 10 pojazdów, z opcją domówienia kolejnych 36 sztuk. Sukcesywnie zwiększamy zakres zamówienia. Łącznie zakontraktowaliśmy 40 pojazdów. 10 z nich jeździ już po torowiskach. Kolejne są w produkcji. Całe zamówienie zostanie sfinalizowane na początku przyszłego roku. Wszystkie zamówione pojazdy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, najnowocześniejsze systemy informacji pasażerskiej, wi-fi i ładowarki do urządzeń mobilnych. Wraz z tramwajami zamówiliśmy też specjalistyczne wyposażenie obsługowe, pakiet eksploatacyjno-naprawczy i świadczenia dodatkowe.

Nowe linie i torowiska

W ciągu ostatniej dekady oprócz wymiany taboru zbudowaliśmy też nowe linie tramwajowe do dworca kolejowego, Fordonu, wzdłuż ul. Kujawskiej i na nowym moście Kazimierza Wielkiego. Kontynuujemy budowę przystanków wiedeńskich. Podpisaliśmy umowy na przebudowę torowiska na ul. Toruńskiej, przy której modernizujemy też zajezdnię tramwajowa MZK. Projektujemy też nową linię tramwajową na Szwederowie i pętlę w Lesie Gdańskim. Od wiosny na najważniejszych kierunkach tramwaje kursują w równych odstępach czasowych.