Rozpoczynając inwestycję od początku zakładano natrafienie na pozostałości zabudowań dawnego kościoła św. Idziego. Jego fundamenty spoczywają częściowo pod ul. Bernardyńską. Świątynia powstała prawdopodobnie w połowie XIII wieku.
Pod archeologicznym nadzorem
Była to jednonawowa, bezwieżowa, murowana budowla z wydzielonym prezbiterium, zakrystią i kruchtą. Kościół reprezentował architekturę gotycką. Miał 27 m długości i 10 m szerokości. Przed zbudowaniem kościoła farnego pełnił funkcję najważniejszego obiektu sakralnego. W XIX wieku przekształcono go na magazyn, a w 1879 roku rozebrano ze względu na budowę ulicy Bernardyńskiej.
Wokół kościoła funkcjonował również niewielki cmentarz. Szczątki wykopane w trakcie prac zostaną zbadane i ponownie pochowane na innej nekropolii. Prace przy uzbrojeniu podziemnym w rejonie fundamentów kościoła i przyległego cmentarza będą odbywały się metodami bezwykopowymi, by ograniczyć ingerencję w znalezisko.
Wcześniej pod nadzorem konserwatora zabytków z rozebranej kamienicy przy Zbożowym Rynku 3 do muzeum trafiły zabytkowe tonda z dawnego kościoła św. Stanisława, który mieścił się w tej lokalizacji. Więcej informacji na ten temat w „Raporcie nr 9”
Szereg prac
W wielu innych częściach placu budowy są prowadzone typowe prace budowlane. Wykonano pierwszy fragment torowiska na ul. Wojska Polskiego na wysokości Trasy Uniwersyteckiej. Trwają roboty ziemne oraz przy uzbrojeniu podziemnym w rejonie nowej wschodniej jezdni ul. Kujawskiej oraz w miejscu pod torowisko. Do finiszu zmierza rozbiórka żelbetowej konstrukcji przejść podziemnych pod rondem Kujawskim. Prace drogowe są koordynowane z rozbudową sieci prowadzonych przez KPEC oraz na zlecenie MWiK.
Nowoczesna arteria
Rozbudowa ulicy Kujawskiej to największy projekt komunikacyjny realizowany w centrum Bydgoszczy. Koszt inwestycji, łącznie z zakupem nowoczesnych tramwajów i zaawansowaną już przebudową węzła Szarych Szeregów przekroczy 350 mln zł. PESA dostarczyła już wszystkie Swingi i wożą one pasażerów. Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Wraz z nią wytyczony zostanie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich. Ciąg Wały Jagiellońskie – Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni, od ul Długiej, do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie, ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej, musi zostać obniżone. Linia tramwajowa między dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku poniżej poziomu jezdni. To wymaga budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas. Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków, wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe czy wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.