- Budowa linii z ronda Kujawskiego wzdłuż ul. Solskiego wraz z pętlą na wysokości ul Bielickiej to priorytetowa inwestycja związana z rozwojem sieci tramwajowej - podkreśla prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. - Prace postępują zgodnie z planem. Do końca roku powinniśmy dysponować kompletną dokumentacją i pozwoleniami. Wcześniej zapewniliśmy też finansowanie tej inwestycji z wykorzystaniem środków europejskich z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). W przyszłym roku zlecamy prace budowlane.
Projekt zaawansowany, uzgodnienia trwają
Prace projektowe realizuje firma Progreg Sp. z o.o. z siedzibą w Krakowie, która na etapie przetargu złożyła najkorzystniejszą ofertę i wykazała się bogatym doświadczeniem przy tego typu przedsięwzięciach. - Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi i torowiskiem po środku – mówi dyrektor ds. zarządzania projektami w firmie Progreg Grzegorz Rychel - Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastruktura. Fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy będą poszerzone z wydzielonymi pasami do skrętu. Na skrzyżowaniach zaprojektowaliśmy sygnalizacje świetlne. Między rondem Kujawskim a ul. T. Lenartowicza wytyczymy dodatkowe przejście dla pieszych na wysokości centrum handlowego Kaufland. Skróci to wielu pieszym drogę na zakupy.
Projektanci nie kryją, że największym wyzwaniem była różnica wysokości terenu między rondem Kujawskim a T. Lenartowicza. Udało się jednak zaprojektować torowisko na wysokości istniejącego terenu bez konieczności budowy dodatkowej infrastruktury w postaci murów oporowych lub obniżania przyległych jezdni.
Tory aż do ul. J. Kossaka
- Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana za skrzyżowaniem ulic Solskiego z Bielicką – mówi Grzegorz Rychel. - Tam będzie znajdowała się też sporych rozmiarów podstacja trakcyjna. Część blaszanych garaży ulegnie likwidacji. Projektujemy torowisko między jezdniami aż do ul. J. Kossaka. Za ul. I. Skorupki torowisko się zakończy ślepo, a ulica zostanie zwężona do 1 jezdni. To rozwiązanie z myślą o realizacji II etapu inwestycji w kolejnych latach, aż do ronda Grunwaldzkiego. Wprowadzamy już na etapie projektowania wiele innowacyjnych rozwiązań. Wszystkie wiaty przystankowe na tym odcinku zaplanowaliśmy z zielonymi dachami i stelażami do rozwoju roślinności podlewanej deszczówką. W torowisku uwzględniamy zielone maty rozchodnikowe, które są łatwe w utrzymaniu i zielone od lata do zimy.
Ograniczony hałas i rowerowy parking
W ramach prac projektowych zaplanowane zostały też:
- elementy zmniejszające hałas i drgania m.in. maty wibroizolacyjne;
- zadaszony parking rowerowy w obrębie pętli tramwajowo – autobusowej przy ul. Bielickiej
- zintegrowane sygnalizacje świetlne na głównym ciągu ul. L. Solskiego.
Projektanci dużą część pracy opierają na własnych pomiarach i lokalnej wizji w terenie. Największym wyzwaniem dla projektantów są obecnie wszystkie kolizje podziemne i uzgodnienia z gestorami sieci. W ramach prac będzie musiała zostać tez przebudowana cała infrastruktura sieci gazowej, ciepłowniczej, energetycznej a także odwodnienie i kanalizacja. To żmudne i bardzo długotrwałe procedury i uzgodnienia. Dokumentacji wraz z decyzjami środowiskową i ZRID (zezwoleniem na realizację inwestycji drogowej) ma być gotowa na koniec bieżącego roku.