Z początkiem roku podpisana została umowa na modernizację ul. Toruńskiej od nowych mostów do zajezdni. Wiosną rozszerzyliśmy zadanie o kolejne odcinki ul. Toruńskiej:
- od ul. Perłowej do ronda Toruńskiego,
- od zajezdni do pętli „Stomil”.
Łączna wartość inwestycji realizowanej w trybie zaprojektuj i wybuduj to ponad 131 mln zł. Jej zakres obejmuje m.in. wymianę torowiska wraz z podbudową, słupów podtrzymujących sieć, oświetlenia. Modernizowane będą wszystkie przejazdy przez torowisko. Przebudowane zostanie kompleksowo skrzyżowanie ulic Toruńska- Kielecka -Sporna oraz pętla tramwajowa Stomil.
Dzięki tej inwestycji tramwaje szybciej i bezpieczniej przejadą przez kluczowy odcinek łączący bydgoską sieć z zajezdnią. W zakres inwestycji wejdzie też część drogowa zakładająca przede wszystkim wybudowanie infrastruktury dla rowerzystów (z nawierzchniami bitumicznymi) oraz infrastruktury dla pieszych (z chodnikami z płyt betonowych) na odcinkach od ul. Filmowej do ul. Kazimierza Wielkiego oraz od al. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do pętli tramwajowej Stomil. Zostaną przebudowane wszystkie perony tramwajowe, które dostosowane zostaną do nowoczesnych tramwajów typu Pesa. Zaplanowano też bezpieczne, doświetlone przejścia dla pieszych. W trakcie prac projektowych rozwiązania konsultowaliśmy z mieszkańcami.
Największe zmiany zajdą na skrzyżowaniu ulic Toruńska – Kielecka – Sporna, gdzie zostanie przebudowane całe skrzyżowanie powstaną wyspy kanalizujące ruch, nowe przejścia dla pieszych, ciągi pieszo rowerowe, ścieżki rowerowe oraz chodniki. Zmianie ulegnie lokalizacja peronów autobusowych oraz tramwajowych. Dodatkowo dla bezpieczeństwa wprowadzona zostanie sygnalizacja świetlna.
Po zakończeniu prac, w roku 2026, cała trasa do Łęgnowa będzie mogła być obsługiwana przez nowoczesny tabor niskopodłogowy. Obecnie realizujemy całkowitą wymianą starszych pojazdów na nowe tramwaje z bydgoskiej „Pesy”.
Ruszają pierwsze prace
W związku z zakończeniem prac projektowych i uzyskaniem niezbędnych pozwoleń dla odcinka od ronda Toruńskiego do Perłowej wykonawca dziś (4 listopada) rozpocznie roboty budowlane. W celu przyspieszenia robót ruch tramwajowy na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Perłowej zostanie wstrzymany co pozwoli na realizacje robót na obu torach jednocześnie. Dodatkowo przebudowane zostaną dwa perony tramwajowe zlokalizowane przy rondzie Toruńskim. W związku z tym tramwaje linii nr 4,6 i 8 będą korzystać z objazdu przez nowy most Kazimierza Wielkiego i ulicę Toruńską. Wszystkie kursy zjazdowe będą też odbywać się przez nowy most Kazimierza Wielkiego. W trakcie prac obie jezdnie ul. Toruńskiej będą przejezdne. Mogą występować miejscowe zawężenie jednego pasa ruchu. Takie zwężenia wystąpią na rondzie Toruńskim oraz ul. Toruńskiej na kierunku ul. Kazimierza Wielkiego. Zamknięty zostanie jeden pas od strony torowiska na wysokości peronów tramwajowych. Ponadto zawężony zostanie również pas zewnętrzny na ul. Toruńskiej przy skrzyżowaniu ul. Toruńskiej z ul. Nowotoruńską w stronę ronda Toruńskiego na wysokości peronu autobusowego. Szczegóły zmian dostępne są na stronie ZDMIKP. Rolę komunikacji zastępczej na odcinku od przystanku Kazimierza Wielkiego do przystanku Zbożowy Rynek przejmie kursująca na tej trasie linia nr 76.
Prace na odcinku od ronda Toruńskiego do ul. Kazimierza Wielkiego zajmą około pól roku, natomiast na odcinkach od alei Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ul. Równej oraz od ul. Równej rozpoczną się w przyszłym roku. Cały kontrakt ma być finalizowany do końca 2026 roku.
Warto wiedzieć
Od dekady w Bydgoszczy realizowanych jest szereg inwestycji przywracających tramwajom rolę głównego środka transportu. Powstały nowe linie tramwajowe do Fordonu, dworca kolejowego, wzdłuż Kujawskiej. Zmodernizowaliśmy wiele innych linii m.in. na Bielawy i Kapuściska. W najbliższych latach stawiamy na dalszy rozwój komunikacji publicznej.