3 grudnia obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Dbałość o wszystkich mieszkańców Bydgoszczy, w tym tych nie w pełni sprawnych jest jednym z priorytetów miasta, a także ważnym punktem strategii edukacji wdrażanej od kilku lat. Szczególny nacisk kładziony jest na integrację społeczną - chodzi o to, aby niepełnosprawność nie stanowiła przeszkód w zdobywaniu wiedzy, w zabawie, czy poruszaniu się po mieście.
Przyjazna sala gimnastyczna i rehabilitacyjna
Wkrótce Szkoła Podstawowa nr 12 przy ulicy Kcyńskiej z klasami integracyjnymi będzie gwarantować uczniom bezpieczne lekcje wychowania fizycznego i doskonałe warunki do rehabilitacji. Powstanie tam nowa hala sportowa oraz dodatkowe pomieszczenia. Budynek główny zostanie też poddany termomodernizacji i zyska estetyczną elewację.
Nowa sala sportowa powstanie na tyłach szkolnej działki. Projektowany obiekt pomieści boisko o wymiarach około 19,5 x36,4 m. Na parterze przewidziano szatnie, sanitariaty, natryski. Wszystkie rozwiązania uwzględniać mają potrzeby uczniów niepełnosprawnych.
W miejscu istniejącej hali, która będzie rozebrana przewidziano dwukondygnacyjny łącznik. Pomieści on na parterze trzy sale przeznaczone dla klas I-III, pokój nauczycielski, pomieszczenie dla nauczycieli WF, magazyn sprzętu sportowego, szatnie, salę rehabilitacyjną oraz pomieszczenia techniczne. Na piętrze w ramach funkcji rehabilitacyjnej znajdować się będą sale do pracy z uczniami, sala do rehabilitacji ruchowej (gimnastyka korekcyjna) oraz sala taneczna, świetlica, ponadto gabinet psychologów i pedagogów szkolnych, pokój pielęgniarki szkolnej oraz pomieszczenia pomocnicze i techniczno-porządkowe. Bezpośrednie połączenie istniejącego budynku z projektowanym stanowić będzie przeszklony, jednokondygnacyjny hall z pochylnią dla niepełnosprawnych.
Stara szkoła, łącznik i hala zamykać będą z trzech stron dziedziniec wewnętrzny, na którym powstanie plac apelowy. Na elewacjach dominować mają stonowane kolory w odcieniach szarości z kolorowymi akcentami w postaci opasek w ościeżach okiennych.
Wraz z budową hali termomodernizację przejdzie też budynek szkoły. Oddano go do użytku w 1955 roku. W chwili obecnej ściany i drzwi nie spełniają wymagań dotyczących oszczędności energii. Zakres prac obejmuje m.in. docieplenie ścian zewnętrznych i fundamentów, izolację stropu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Budynek zyska nowe rynny, a na koniec elewację. Będzie ona również utrzymana w szarych odcieniach.
Obecnie trwa procedura przetargowa na wybór wykonawcy prac budowlanych. W budżecie miasta na ten cel zarezerwowano 13 mln 340 tys. zł.
Komfortowe warunki w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 3
Wkrótce o salę, w której uczniowie w komfortowych warunkach będą odbywać lekcje wychowania fizycznego i rehabilitację wzbogaci się Szkoła Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3.
Przy ulicy Granicznej powstanie nowa sala sportowa z funkcją rehabilitacyjną wraz z łącznikiem komunikacyjnym. Ogłoszony został przetarg na prace budowlane.
Nowa sala sportowa powstanie na tyłach szkolnej działki i będzie połączona łącznikiem z budynkiem szkoły. Projektowany obiekt pomieści boisko o wymiarach około 16,46 x 25,75 m z wyznaczonymi liniami do gry w koszykówkę, siatkówkę oraz mini piłkę nożną. Projektuje się zastosowanie opuszczanej kotary siatkowo - materiałowej w środkowej części sali. Zaplanowano też miejsce na salę rehabilitacyjno-sportową przeznaczona do zespołowych rozgrywek sportowych i ćwiczeń w wybranych dyscyplinach (koszykówka, siatkówka, piłka nożna, hokej). Oprócz sali gimnastycznej dostępny będzie także zespół sal ćwiczeń, w których skład wchodzą: 2 sale korekcyjne, sala rehabilitacyjna oraz sala integracji sensorycznej, która przeznaczona jest do prowadzenia zajęć profilaktycznych i terapeutycznych dla dzieci. Urządzona będzie także sala doświadczania świata, która jest pomieszczeniem z odpowiednio dobranym wyposażeniem i narzędziami terapeutycznymi. Istotą takiej sali jest umożliwienie dziecku kontaktu z różnymi zjawiskami i doznaniami za pomocą wszystkich zmysłów. W sali sportowej będą także dostępne szatnie oraz toalety. Wszystkie rozwiązania uwzględniać mają potrzeby uczniów niepełnosprawnych.
Budynek składa się z głównej, wyższej bryły podstawowej sali sportowej nakrytej jednospadowym dachem oraz z otaczającej ją niższej zabudowy, również nakrytej dachem w podobnej formie. Na elewacji ma dominować kolor biały z akcentami kolorystycznymi.
Inwestycja jest na etapie procedury przetargowej na wybór wykonawcy prac budowlanych. Wstępnie zakończenie zadania planowane jest na grudzień przyszłego roku.
Integracyjne place zabaw
W Bydgoszczy wszystkie nowe place zabaw są obecnie projektowane w sposób uwzględniający potrzeby dzieci niepełnosprawnych. W tym roku rozbudowano plac zabaw na Wyspie Młyńskiej ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dzieci nie w pełni sprawnych.
Nowa część placu zabaw dla najmłodszych powstała między istniejącym obiektem i bulwarem. Zamontowano m.in. huśtawkę typu bocianie gniazdo, drewniany domek z elementami zabawowymi oraz mini karuzelę, na którą można wjechać wózkiem. Zastosowano również bezpieczną nawierzchnię z poliuretanu. Na placu dostępna jest także tablica do nauki alfabetu Braile’a. Dzięki niej w pełni sprawne osoby będą mogły lepiej zrozumieć, jak wygląda nauka czytania, gdy jest się osobą niewidomą.
Jesienią tego roku otwarto także nowy integracyjny plac zabaw w Myślęcinku. Znalazło się w nim kilkanaście różnych urządzeń i zestawów do zabawy, z których będą mogły korzystać dzieci nie w pełni sprawne. Nowy plac powstał w miejscu dotychczasowego - za kawiarnią Parkową, ale będzie zajmował większy obszar. Na placu, pomiędzy punktami gastronomicznymi i stawem, ustawiono huśtawki typu bocianie gniazdo z platformą dla wózków inwalidzkich. Zaprojektowano też karuzelę, na którą można wjechać wózkiem.
Najmłodsi bydgoszczanie bez ograniczeń mogą też wcielić się na przykład w rolę maszynisty pociągu lub alpinisty w zestawie sprawnościowym ze ścianką do wspinaczki i system lin. Całość uzupełniają zestawy ze zjeżdżalniami i drabinkami, kopalnia piasku, tuba do przechodzenia pod nasypem, bujaki, trampolina oraz domek z drewna. Na placu ustawiono ławki i stojak na rowery.