logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Razem dbajmy o jakość powietrza




Dofinansowania na wymianę sposobu ogrzewania, likwidacja pieców w budynkach należących do gminy, a także szereg inwestycji, dzięki którym minimalizuje się emisję szkodliwych gazów i pyłów - miasto Bydgoszcz podejmuje skuteczne działania na rzecz ekologii i czystego powietrza.


Działania na rzecz ekologii i dbałości o czystość powietrza to zadania, które Miasto Bydgoszcz realizuje od wielu lat.

I. Dofinansowania  na wymianę sposobu ogrzewania

Od 2006 roku miasto udziela właścicielom, współwłaścicielom i najemcom lokali lub budynków mieszkalnych dofinansowanie na zmianę sposobu ogrzewania z węglowego na ekologiczne urządzenia grzewcze. Wysokość dofinansowania wynosi 100% poniesionych kosztów zakupu ekologicznego urządzenia grzewczego, jednak nie więcej niż 3000 zł.
W ramach realizacji uchwały do chwili obecnej dofinansowano zakup 1.227 szt. ekologicznych urządzeń grzewczych.

II. Program „KAWKA” – bez pieców i kotłów opalanych węglem

Ponadto, przystąpiliśmy do realizacji programu „Likwidacja niskiej emisji wspierająca wzrost efektywności energetycznej i rozwój rozproszonych odnawialnych źródeł energii” o akronimie „KAWKA”, którego celem jest zmniejszenie narażenia ludności na oddziaływanie zanieczyszczeń powietrza w strefach, w których występują znaczące przekroczenia dopuszczalnych i docelowych poziomów stężeń tych zanieczyszczeń.
W ramach realizacji programu „KAWKA” latach 2014–2018:
-  do czerwca 2016 r. zlikwidowano piece i kotły opalane węglem w 15 budynkach będących własnością Gminy Bydgoszcz w zarządzie spółki Administracja Domów Miejskich w tym 9 z nich poddano termomodernizacji;

- do 2018 r. zaplanowano likwidację ogrzewania węglowego w kolejnych 20 budynkach będących własnością Gminy Bydgoszcz oraz 2 budynkach i 31 lokalach mieszkalnych należących do osób fizycznych

- przeprowadzono kampanię edukacyjną pokazującą korzyści zdrowotne i społeczne z eliminacji niskiej emisji, która będzie kontynuowana do 2018 r.

 
- przeprowadzono inwentaryzację źródeł niskiej emisji na terenie Bydgoszczy i utworzono na jej podstawie bazę danych.

III. System ITS – lepsza płynność ruchu to mniejsze korki i pozytywny wpływ na jakość powietrza


Należy również zauważyć, iż w Bydgoszczy uruchomiono System ITS, który umożliwia sterowanie ruchem drogowym poprzez optymalizację sieciową, nadanie priorytetu dla transportu zbiorowego ze szczególnym uwzględnieniem transportu szynowego, dostosowanie programów sygnalizacji świetlnej do prognozowanych potoków ruchu drogowego (analizy obszarowe oraz według ważności ciągów komunikacyjnych), kierowanie pojazdów na trasy o mniejszym obciążeniu ruchem, zalecanie kierowcom tras alternatywnych. Poprawienie płynności ruchu przyczynia się do ograniczania jego negatywnego wpływu na jakość powietrza.

IV. Dofinansowania unijne dla inwestycji mających na celu zmniejszenie emisji:

Bydgoszcz konsekwentnie korzysta z unijnego wsparcia na inwestycje, dzięki którym minimalizuje się emisję szkodliwych pyłów i gazów:

1. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko dofinansowanie otrzymał projekt pn. Przebudowa infrastruktury transportu szynowego wzdłuż ul. Chodkiewicza.
2. W ramach PO IiŚ, złożono pozostałe projekty pozakonkursowe, które są w trakcie oceny:
transport:
• Budowa trasy tramwajowej wzdłuż ul. Kujawskiej na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego wraz z rozbudową układu drogowego, przebudową infrastruktury transportu szynowego oraz zakupem taboru w Bydgoszczy.

• Budowa trasy tramwajowej łączącej ul. Fordońską z ul. Toruńską wraz z rozbudową układu drogowego, przebudową infrastruktury transportu szynowego w Bydgoszczy.
• Przebudowa torowiska tramwajowego w ciągu ul. Toruńskiej.


sieci ciepłownicze:

• Zwiększenie efektywności energetycznej poprzez przebudowę oraz termomodernizację sieci ciepłowniczej na terenie miasta Bydgoszczy – etap I. Projekt obejmuje wymianę izolacji na ciepłociągach napowietrznych, modernizację podziemnej sieci ciepłowniczej, wymianę grupowych węzłów cieplnych na indywidualne, rezultat: 29,23 km wybudowanej lub zmodernizowanej sieci ciepłowniczej.
• Budowa sieci ciepłowniczej na terenie miasta Bydgoszczy umożliwiającej wykorzystanie energii cieplnej wytworzonej w warunkach wysokosprawnej kogeneracji. Projekt obejmuje budowę sieci ciepłowniczej i przyłączy do obiektów istniejących oraz nowobudowanych na terenie miasta, w celu dostawy ciepła wytwarzanego w wysokosprawnej kogeneracji, rezultat: budowa 18,72 km nowej sieci ciepłowniczej oraz 106 węzłów cieplnych w obiektach.
3. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Kuj. – Pom. zostało złożonych 8 wniosków dotyczących termomodernizacji budynków użyteczności publicznej:

•  Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie miasta Bydgoszczy – wnioski preselekcyjne. 4 wnioski obejmujące 12 obiektów: Przedszkole nr 11, 18, SP nr 2, 38, 63 (szkoła i pawilon nauczania zintegrowanego), 66, Zespół Szkół nr 15, 19 (duża i mała szkoła), 23, 31. Projekty uzyskały pozytywną ocenę preselekcyjną. Program: RPO/ZIT.
• Termomodernizacja placówek oświatowych na terenie miasta Bydgoszczy. Złożono 4 pełne wnioski o dofinansowanie projektów, obejmujące 15 obiektów: Przedszkole nr 20, 43, 48, 58, Gimnazjum nr 9, 24, Zespół Szkół nr 4, 6, 9, 17, 21,  27, 34, 36 oraz Pałac Młodzieży. Program: RPO/ZIT.

Przygotowywane są przez ZDMiKP do złożenia następujące wnioski:
 Przebudowa torowiska tramwajowego w ulicy Wojska Polskiego na odcinku od ul. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego do ul. Chemicznej wraz z zakupem taboru,
 Przebudowa torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Toruńskiej na odcinku od ul. Ustronie do Ronda Toruńskiego,
 Budowa bus pasa w ul. Kolbego na odcinku od Grunwaldzkiej do granicy miasta wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
 Budowa bus pasa w ul. Gdańskiej na odcinku od ul. Rekreacyjnej do pętli autobusowej "Myślęcinek",
 Budowa bus pasa w ul. Wały Jagiellońskie na odcinku od ul. Nowy Rynek do ul. Zbożowy Rynek,
 Budowa systemu Park&Ride wraz z realizacją infrastruktury technicznej w Bydgoszczy,
 Budowa infrastruktury dla rowerzystów na ulicach m. in.: Łochowskiej, Grunwaldzkiej, Kruszwickiej

Ponadto w projektach międzynarodowych dofinansowanie otrzymały 3 projekty:
a) międzynarodowy projekt partnerski z udziałem Miasta w ramach Programu Horyzont 2020:
• Inteligentna przemiana miast UE w kierunku nowej koncepcji inteligentnego życia i gospodarki (mySMARTLife). Projekt obejmujący wdrożenie zintegrowanych, innowacyjnych, inteligentnych rozwiązań w 3 obszarach: energia w budynkach, transport i ICT. Zadaniem Bydgoszczy, jako miasta replikującego jest m.in. stworzenie planu/strategii przeniesienia rozwiązań wdrażanych przez miasta wiodące.

b) z Funduszu Współpracy Dwustronnej Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014:
• Laboratoria Czystej Energii. Jest to mikroprojekt w ramach programu „Polsko-norweska platforma współpracy dla poszanowania energii i klimatu” - przygotowanie koncepcji dwóch laboratoriów efektywności energetycznej w Bydgoszczy: dla Zespołu Szkół Budowlanych oraz
Technikum ZS nr 12.

c) Energy@School: Energy optimization and behaviour change into schools in Central Europe. Projekt dotyczy efektywnego zarządzania energią w budynkach szkolnych.  Będzie polegał na stworzeniu systemu zarządzania energią w wybranych szkołach, obejmie instalację inteligentnych liczników i sprzętu do monitorowania zużycia energii.

V. Wspólnie dbajmy o jakość powietrza – czym nie wolno palić w piecach

Jakość powietrza zależy w dużej mierze od obywateli – palenie w piecach niedozwolonymi materiałami powoduje, że od atmosfery przedostaje się wiele trujących substancji.
W piecach wolno spalać jedynie paliwo dopuszczone do sprzedaży (węgiel, drewno, biomasa, gaz, olej itp.) Zgodnie z art. 155 ustawy  o odpadach termiczne przekształcanie odpadów prowadzi się wyłącznie w spalarniach odpadów lub we współspalarniach odpadów co wymaga uzyskania zezwolenia.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska w sprawie listy rodzajów odpadów, które osoby fizyczne lub jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami mogą poddawać  odzyskowi na potrzeby własne oraz dopuszczalnych metod ich odzysku,  jako paliwo można wykorzystać: własne wytworzone odpady roślinne, wytłoki i inne odpady z przetwórstwa produktów roślinnych, odpady kory i korka, trociny, wióry, ścinki i drewno z wyłączeniem pochodzących z obróbki płyt wiórowych, własne wytworzone odpady opakowań z papieru i tektury, opakowania z drewna (np. palety, skrzynki drewniane), drewno z remontów oraz pochodzące z gospodarstw domowych pod warunkiem, że nie jest zanieczyszczone impregnatami i powłokami ochronnymi (np. pomalowane, polakierowane). Odpady przeznaczone do spalenia muszą być magazynowane w warunkach zapobiegających niekorzystnemu wpływowi na środowisko (np. w miejscach suchych, zadaszonych, zabezpieczone przez zawilgoceniem).  Odpadów, które nie zostały wymienione w ww. rozporządzeniu, np. opakowań wielomateriałowych (np. pudełek z elementami tworzywa sztucznego, opakowań po sokach itp.), gazet, odzieży, opon, opakowań i innych przedmiotów z tworzyw sztucznych, zabawek, kabli nie wolno spalać w piecach.