logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Kanał Bydgoski ma już 250 lat. Zapraszamy do świętowania




Wyjątkowa wystawa na moście Staromiejskim przedstawiająca historię Kanału Bydgoskiego jest początkiem świętowania 250-lecia jednego z symboli miasta. We wrześniu czekają nas kolejne atrakcje. Realizujemy coraz więcej projektów, które pomagają w kompleksowej rewitalizacji zabytkowej budowli hydrotechnicznej oraz jej otoczenia.


- Cieszę się, że tą wyjątkową wystawą na moście Staromiejskim zainaugurowaliśmy wspaniałe wydarzenie-świętowanie 250-lecia Kanału Bydgoskiego. Kanał zmienił nie tylko rzeczywistość gospodarczą Bydgoszczy, ale dzięki niemu nasze miasto zyskało rangę bardzo ważnego ośrodka transportu. Miasto, zgodnie z wolą mieszkańców, przez wiele lat  realizowało i nadal  realizuje szereg inwestycji związanych z Kanałem Bydgoskim.  W ciągu ostatniej dekady w ten obszar miasta zainwestowaliśmy blisko 20 mln zł. Jesteśmy w trakcie przygotowywania kolejnych inwestycji, aby Kanał był idealnym miejscem do wypoczynku, dla uprawiania rekreacji i sportu nie tylko tego na wodzie - mówił Prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski, który w czwartek (22.08) oficjalnie otworzył wystawę na Moście Staromiejskim. Przedstawia ona w pigułce historię Kanału Bydgoskiego. Wystawa jest zapowiedzią wrześniowych wydarzeń, które odbywać się będą nad samym kanałem. - 250 lat to piękna rocznica. Od lat wiele środowisk, wielu ludzi zaangażowanych jest w to, by nasz Kanał odżywał. Każdy kto tu spaceruje, widzi kapitalne zmiany. Już dziś zapraszamy wszystkich na wystawę oraz na imprezy, które poświęcone będą urodzinom Kanału Bydgoskiego - mówi Tomasz Izajasz, kustosz Muzeum Kanału Bydgoskiego. To właśnie tam już 5 września (godz. 17) otwarta zostanie wystawa "Bydgoski Obszar Wodny w czasie II wojny światowej. Co nas jeszcze czeka? - Będą wyścigi smoczych łodzi, spływy kajakowe, kino plenerowe, rajd rowerowy, koncerty, charytatywny mecz piłki nożnej, pokazy świetlne i laserowe. Przez cały wrzesień na prawdę sporo się będzie działo - odpowiada Tomasz Izajasz.
Na koniec świętowania, a więc 5 października nad Kanałem Bydgoskim odbędzie się "Vabank", a więc wydarzenie poświęcone Leonardowi Pietraszakowi. Zmarły w 2023 roku wybitny polski aktor urodził się w Bydgoszczy, gdzie od 1945 r. mieszkał przy ul. Grunwaldzkiej w pobliżu Kanału Bydgoskiego. 
 
Kanał znów staje się naszą dumą
W ostatniej  dekadzie zrealizowaliśmy szereg zadań związanych z rewitalizacją samego Kanału jak i przyległych do niego terenów rekreacyjnych. Zbudowaliśmy  nowe ścieżki pieszo-rowerowe, place zabaw, elementy małej architektury, wybieg dla psów, posadziliśmy nowe drzewa, przebudowaliśmy kładki. Przy zabytkowych śluzach przeprowadziliśmy też prace konserwatorskie. Przy ul. Staroszkolnej utworzyliśmy Muzeum Kanału Bydgoskiego. Co roku nad Kanałem organizujemy wiele imprez plenerowych - koncerty, pokazy historyczne, potańcówki. Chętni mogą też bezpłatnie wypożyczyć kajak. Część zadań podnoszących atrakcyjność parku otaczającego Kanał wybrali bezpośrednio mieszkańcy w głosowaniu na Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. W tym roku oddaliśmy do użytku rozbudowany o nowe części pszczeli plac zabaw oraz eleganckie podświetlane fontanny. Przed nami kolejne inwestycje. Trwa umacnianie brzegów Kanału po stronie Okola. Opracowaliśmy projekt iluminacji śluz. Wiosną prowadziliśmy konsultacje, które określą docelowe wyposażenie i rozwiązania służące rewitalizacji otoczenia Kanału Bydgoskiego. Koncepcja zagospodarowania otoczenia Kanału Bydgoskiego wyznaczy docelowe kierunki zagospodarowania terenu. Wszystkie nowe inwestycje, także projekty zgłaszane w ramach BBO, będą musiały być zgodne z powstającym opracowaniem.


Historia Kanału Bydgoskiego

Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski, który nastąpił w 1772 r., prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773r. do połowy września 1774r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami. 
Kanał z jego obiektami piętrzącymi wielokrotnie przebudowywano. Jego pierwsza gruntowna przebudowa miała miejsce w latach od 1803 do 1810. W tym okresie powstały śluzy: nr VI przy ul. Bronikowskiego, nr V przy ul. Czarna Droga oraz nr IV przy ul. Wrocławskiej. W latach od 1903 do 1915 wybudowano nowy odcinek, na którym powstały dwie nowe śluzy: Okole i Czyżkówko. Ten odcinek drogi wodnej eksploatowany jest do dziś. Kanał na odcinku od śluzy nr VI przy ul. Bronikowskiego do śluzy nr II przy ul. Grottgera do końca lat czterdziestych XX wieku pełnił funkcję rezerwowej drogi wodnej będąc jednocześnie kanałem ulgi głównej jego części. Ruch żeglowny na Starym Kanale Bydgoskim ustał niedługo po zakończeniu II wojny światowej w latach od 1948 do 1949. Ostatecznie w latach 60-tych podjęto decyzję o wyłączeniu go z eksploatacji. Wówczas w wyniku budowy ronda Grunwaldzkiego i realizacji komunikacyjnej trasy Wschód-Zachód zlikwidowano śluzy nr II i III oraz przebudowano jego dolny odcinek na rów odprowadzający i kolektor zamknięty. Od 1972r. Stary Kanał Bydgoski znajduje się w zarządzie Miasta Bydgoszczy.