logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

30 elektrobusów dla Bydgoszczy




Bydgoszcz przygotowuje się do zakupu pierwszych elektrobusów. Do 2019 roku planowana jest budowa niezbędnej infrastruktury i zakup pierwszych pojazdów. Bydgoszcz jest w gronie 10 miast, które zamierzają w największym stopniu inwestować w nowoczesne technologie przyjazne dla środowiska.


Dzięki podpisanemu porozumieniu z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju stworzone zostały podstawy pod zakup pierwszych elektrobusów. Bydgoszcz planuje zamówić łącznie 30 nowoczesnych pojazdów (10 przegubowych i 20 „krótkich”).  W pierwszej kolejności do końca  2019 roku ma powstać niezbędna infrastruktura oraz zakupionych zostanie 5 pojazdów. Łącznie do 2021 roku flota  bezemisyjnych wozów  będzie liczyć 30 sztuk.

Cały projekt ma być realizowany w ramach tzw. partnerstwa innowacyjnego, gdzie współzamawiającymi te autobusy będą samorządy, a zamówienie publiczne przeprowadzi Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Dzięki skumulowaniu zamówień blisko 30 samorządów możliwe będzie uzyskanie najlepszych rozwiązań oraz cen. Zakładamy, że koszt elektrobusów nie powinien przekraczać  około 2 mln za jeden pojazd 12-metrowy. Łącznie na całe zamówienie Bydgoszcz zarezerwuje 62 mln zł. Jednocześnie częścią porozumienia jest zapis o dofinansowaniu zakupu na poziomie przynajmniej 60 procent kosztów zakupu pojazdów. Dzięki temu nabycie elektrobusów będzie również pod kątem finansowym korzystne dla Bydgoszczy.
Bydgoszcz planuje zakupić i wprowadzić do ruchu  pojazdy elektryczne przede wszystkim w obszarze Śródmieścia, gdzie emisja spalin jest największa i występują największe natężenia ruchu oraz okalających je dużych osiedli mieszkaniowych np. Błonie, Bartodzieje, Leśne. W najbliższych tygodniach planowane jest ustalenie pilotażowych tras, gdzie będą lokowane stacje ładowania. W dalszej kolejności możliwe jest wprowadzenie transportu bezemisyjnego na teren BPPT, Myślęcinka i Osowej Góry.

Bydgoszcz w 2018 roku sfinalizuje natomiast zamówienie związane z zakupem 21 nowoczesnych tramwajów. 4 Swingi wyjechały na tory w ubiegłym roku. Zamówienie zostało powiązane z rozbudową infrastruktury tramwajowej na ul. Kujawskiej oraz modernizacją pętli na Kapuściskach.
 
Warto wiedzieć:

Elektrobusy to pojazdy wyposażone w akumulatory.  Ich atutami jest brak emisji spalin, cichsza jazda, osiąganie lepszego przyspieszenia.  Ich eksploatacja  może okazać się  też znacznie tańsza niż tradycyjnego autobusu. W przeciwieństwie do trolejbusów pojazdy te nie potrzebują sieci trakcyjnej. Wymagają jednak budowy dodatkowej infrastruktury (stacji zasilania). Ich zakup jest na razie dwukrotnie droższy niż tradycyjnego autobusu. Jednak w miarę wzrostu popularności  elektrobusów i technologicznego rozwoju bardzo prawdopodobne jest odwrócenie tego trendu.
 





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies