Raport opracował portal „Puls Gdańska". Tym razem analizowano aż 15 systemów transportowych. Bydgoszcz ze średnią prędkością przejazdu na poziomie 20,1 km/h znalazła się tuż za Olsztynem, który ma najnowszą sieć tramwajową w Polsce, wybudowaną od podstaw. Warto podkreślić, że autorzy analizowali prędkości zarówno szczytową, pozaszczytową oraz średnią prędkość. Wliczali do niej czas postoju na przystankach pośrednich. Wyprzedziliśmy takie miasta jak: Warszawa, Szczecin, Wrocław, Kraków i Łódź.
- Nowe torowiska to dobrze zainwestowane pieniądze – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. – Przez ostanią dekadę udało się nadrobić wiele zaległości. Trwa też budowa nowego połączenia Fordońskiej i Toruńskiej. Niestety kolejne duże zadania po rządowych cięciach w finansowaniu samorządów są uzależnione od zewnętrznego wsparcia. W oparciu o fundusze unijne chcemy budować m.in. torowisko na Szwederowie. Pozyskaliśmy też centralne środki na modernizację zajezdni. Niestety rząd odrzucił bydgoski wniosek związany z dużą wymianą starego taboru w krótszym okresie, chociaż spełniliśmy wszystkie warunki naboru.
Nasza sieć tramwajowa urosła w ciągu ostatnich lat z 28 do ponad 41 kilometrów. Powstały nowe torowiska do dworca i Fordonu. Zmodernizowaliśmy kilka innych tras i węzłów. Trwa budowa mostu spinającego ulice Toruńską i Fordońską. Wspólnie z mieszkańcami zaplanowaliśmy też dalszy rozwój tramwajowej sieci. To kosztowne inwestycje, skutkujące w trakcie realizacji sporymi utrudnieniami w ruchu, ale bardzo opłacalne szczególnie w dłuższej perspektywie.
W godzinach szczytu największą prędkość komunikacyjną uzyskały tramwaje linii nr 5, kursujące pomiędzy Rycerską i Łoskoniem – 23,5km/h. Ta linia uzyskuje również najwyższe prędkości poza szczytem – rzędu 24,9 km/h. To nieco mniejsze wartości niż przed rokiem, ze względu m.in. na trwającą modernizację torowiska wzdłuż części ul Fordońskiej związanej z budową mostów. Doskonały wynik Bydgoszczy to w dużej mierze efekt nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w trakcie inwestycji. Nowe trasy powstają na wydzielonych torowiskach (łącznie z mostami i wiaduktami). Wiele sygnalizacji w sposób priorytetowy obsługuje przejazdy pojazdów szynowych. Pomogła również wymiana taboru. W latach 2015-2019 na tory wyjechały 33 nowoczesne pojazdy z Pesy. Obsługują one przede wszystkim linie kursujące do Fordonu i na górny taras. W tym tygodniu podpisana został umowa na kolejne 10 sztuk nowych tramwajów. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.
Bydgoska sieć tramwajowa w liczbach:
- Długość torowisk: 41,4km
- Liczba linii tramwajowych: 11
- Średnia prędkość komunikacyjna: 20,1 km/h
- Liczba niskopodłogowych składów: 35 sztuk + na 10 sztuk podpisana umowa
- Rok powstania: 1888