logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

"Krok po kroku" dla inwestycji polegającej na budowie drogi lub sieci wod.-kan.



  1. W pierwszej kolejności sprawdź czy teren, na którym ma być realizowana inwestycja jest własnością Gminy Bydgoszcz. Powyższą informację uzyskasz w Wydziale Mienia i Geodezji (WMiG) Urzędu Miasta Bydgoszczy, ul. Grudziądzka 9-15, budynek A, pok. 7 lub w Wieloosobowym Stanowisku do Spraw Konsultacji Budowlanych i Inicjatyw Lokalnych Wydziału Administracji Budowlanej (WAB), ul. Grudziądzka 9-15, budynek A, pok. 201.
  2. Uzyskaj warunki techniczne dla planowanej inwestycji, które wydaje odpowiednia jednostka. W tej sprawie skonsultuj się w zależności od rodzaju inwestycji, z zarządcą drogi bądź gestorem sieci:
    Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej (ZDMiKP) - ul. Toruńska 174a, 85-830 Bydgoszcz, pok. 205,
    Miejskie Wodociągi i Kanalizacja Sp. z o.o. (MWiK) - ul. Toruńska 103, 85-817 Bydgoszcz.
  3. Oszacuj wstępnie koszty inwestycji. W tym celu skontaktuj się z projektantem, albo spróbuj zrobić to sam, na podstawie porównania inwestycji z przykładami podanymi w zakładce przykładowe koszty zrealizowanych inwestycji.
  4. Jeżeli spełnione są trzy powyższe warunki, tj. teren inwestycji należy do Miasta, ZDMiKP i/lub MWiK wydał warunki techniczne i koszty realizacji inwestycji zostały wstępnie oszacowane, ustal rodzaj podmiotu, który będzie reprezentował mieszkańców. Najlepszą i najwygodniejszą dla mieszkańców formą reprezentacji jest forma stowarzyszenia zwykłego reprezentowanego przez Przedstawiciela.
  5. Na walnym zgromadzeniu mieszkańcy podejmują decyzję o założeniu Stowarzyszenia zwykłego i następnie podejmują uchwałę o wyborze Przedstawiciela.
  6. Stowarzyszenie zawiadamia Prezydenta Miasta Bydgoszczy o założeniu Stowarzyszenia i wyłonieniu Przedstawiciela Stowarzyszenia (Wydział Spraw Obywatelskich ul. Przyrzecze 13, pok. 204).
  7. Stowarzyszenie składa wniosek o realizację zadania publicznego w trybie inicjatywy lokalnej  (WAB, budynek A, II piętro, pok. 210).
  8. Wniosek Stowarzyszenia podlega ocenie Komisji ds. Inicjatyw Lokalnych.
  9. Po otrzymaniu informacji o pozytywnym zaopiniowaniu wniosku przez Komisję i skierowaniu inwestycji do dalszej realizacji oraz akceptacji przez Pana Prezydenta, Stowarzyszenie przystępuje zgodnie z protokółem Komisji, do uzupełnienia wniosku o wymagane dokumenty. Zleca sporządzenie projektu budowlanego, przedmiaru robót, kosztorysu, specyfikacji technicznych, stałej organizacji ruchu projektantowi wyłonionemu przez Stowarzyszenie w ramach zapytania ofertowego skierowanego do przynajmniej trzech projektantów (zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy Nr 195/2021 z dnia 31 marca 2021 r.). Dowody przeprowadzenia zapytania w formie e-mail lub pisemnie wraz z odpowiedziami projektantów i oświadczeniem Przedstawiciela Stowarzyszenia o wyborze najkorzystniejszej oferty, należy przedłożyć w WAB celem akceptacji.
  10. W przypadku, gdy projekt obejmuje budowę lub przebudowę sieci albo w razie kolizji projektowanej inwestycji z istniejącymi sieciami, Stowarzyszenie albo upoważniony projektant występuje o wydanie warunków technicznych do właściwych w sprawie gestorów sieci.
  11. Projektant przystępuje do sporządzenia projektu budowlanego. Występuje o uzgodnienie projektu budowlanego na naradzie koordynacyjnej (poprzednio ZUDP) następnie z gestorami sieci i z ZDMiKP.
    W celu uzgodnienia projektu budowlanego z ZDMiKP należy wraz z projektem budowlanym, przedłożyć w ZDMiKP specyfikację techniczną oraz przedmiar robót.
  12. Stowarzyszenie uzyskuje zgodę na dysponowanie nieruchomością na cele budowlane.
    W przypadku terenów przeznaczonych pod infrastrukturę i inne cele doraźne zakwalifikowane jako grunty zabudowane i zurbanizowane - B, Ba, Bi i Bp, użytki rolne - R i Br oraz tereny różne - Tr i terenu komunikacyjne Ti i Tp (jeżeli nie znajdują się w zarządzie ZDMiKP), Stowarzyszenie występuje z wnioskiem do WMiG, dołączając:
    - kopię mapy syt.-wys./zasadniczej z zaznaczeniem terenu działek, na których planowana jest inwestycja,
    - warunki techniczne (wydane w zależności od rodzaju inwestycji przez ZDMiKP i/lub MWiK itp.),
    - uzgodnienie/opinię ZDMiKP.
    W przypadku zajęcia nieruchomości zakwalifikowanych jako tereny komunikacyjne - dr, Ti i Tp i tereny różne - Tr (jeżeli znajduję się one w zarządzie ZDMiKP), Stowarzyszenie występuje z wnioskiem do ZDMiKP.
  13. Stowarzyszenie występuje o wydanie pozwolenia na budowę/zgłasza zamiar realizacji inwestycji do Prezydenta Miasta Bydgoszczy załączając 3 egz./2 egz. projektu budowlanego (pok. 210 w WAB).
  14. Równocześnie z wystąpieniem o pozwolenie na budowę Stowarzyszenie przedkłada w WAB kosztorys inwestorski z przedmiarem robót, specyfikacje techniczne i projekt stałej organizacji ruchu uzgodnione z ZDMiKP. Uwaga: kosztorys wymaga weryfikacji przez kosztorysantów z Wydziału Zamówień Publicznych (WZP).
  15. Stowarzyszenie przedkłada w WAB decyzję o pozwoleniu na budowę lub przyjęcie przez organ zgłoszenia zamiaru realizacji inwestycji.
  16. Stowarzyszenie przedkłada w WAB zestawienie szacowanych, całkowitych, kosztów inwestycji, w tym przede wszystkim:
    - koszt sporządzenia projektu budowlanego, specyfikacji technicznej, kosztorysu, przedmiaru,
      stałej organizacji ruchu
    - koszt wykonania robót budowlanych na podstawie kosztorysu inwestorskiego zweryfikowanego przez WZP,
    - koszt przeprowadzenia przetargu,
    - opłaty skarbowe itd.
    Jest to niezbędne w celu wyliczenia planowanych kosztów, jakie poniesie Stowarzyszenie a jakie Miasto, a także w celu zarezerwowania odpowiednich środków z budżetu Miasta.
  17. WAB przygotowuje umowę pomiędzy Stowarzyszeniem a Miastem. Przed przygotowaniem umowy należy do WAB dostarczyć NIP, REGON i numer konta bankowego Stowarzyszenia.
  18. Stowarzyszenie podpisuje umowę z Miastem legitymując się wyciągiem z konta Stowarzyszenia, potwierdzającym zgromadzenie wymaganego wkładu.
  19. Stowarzyszenie opracowuje samo albo zleca osobie spoza Stowarzyszenia, opracowanie dokumentacji specyfikacji istotnych warunków zamówienia ("SWZ"). Następnie przedkłada dokumentację „SWZ” do sprawdzenia w WAB. W przypadku realizacji inwestycji o wartości poniżej 130 000 złotych Stowarzyszenie przedkłada do weryfikacji dokumentację zapytania ofertowego.
  20. WAB w porozumieniu z WZP weryfikuje dokumentację „SWZ”. W przypadku zapytania ofertowego weryfikacji dokonuje WAB.
  21. Do zamówień, których wartość jest równia lub przekracza kwotę 130 000 złotych, stosuje się uPzp (zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy Nr 195/2021 z dnia 31 marca 2021r.).
  22. Do udzielenia zamówień, których wartość jest niższa niż kwota 130 000 złotych i wyższa niż kwota 5 000 złotych, wnioskodawca powinien dokonać analizy rynku, poprzez zaproszenie do składania ofert (zapytanie ofertowe), skierowane do co najmniej trzech wykonawców dostaw, usług lub robót budowlanych, w formie pisemnej lub mailem (zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy j.w.).
  23. Do zamówień, których wartość jest równa lub niższa niż kwota 5 000 zł, zastosowanie mają ogólne zasady wydatkowania środków publicznych wynikające z ustawy o finansach publicznych (zarządzenie Prezydenta Miasta Bydgoszczy j.w.).
  24. Stowarzyszenie zawiadamia Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego (PINB) dla Miasta Bydgoszczy o terminie rozpoczęcia robót budowlanych (jeżeli jest to wymagane).
  25. Stowarzyszenie przekazuje plac budowy wykonawcy wyłonionemu zgodnie z zarządzeniem Prezydenta Miasta Bydgoszczy j.w.
  26. Realizacja budowy. Nadzór inwestorski pełnią inspektorzy z ZDMiKP i/lub MWiK (w umowie z wykonawcą, inspektorzy muszą być wyszczególnieni z imienia i nazwiska oraz nr telefonu). Budowa jest również nadzorowana i kontrolowana przez przedstawicieli WAB.
  27. Odbiór techniczny. Wykonawca przekazuje komisji dokumentację powykonawczą tj. operat kolaudacyjny obejmujący w szczególności: dziennik budowy, inwentaryzację powykonawczą, oświadczenia kierownika budowy i inspektorów nadzoru o zrealizowaniu inwestycji oraz o uporządkowaniu terenu, protokoły kontroli i sprawozdań itd. W przypadku realizacji dróg komisję odbiorową powołuje ZDMiKP. Uwaga: nie przewiduje się usterek, czyli odbiór jest bezusterkowy. Warunek bezusterkowego odbioru jest wpisany w umowie z wykonawcą.
  28. Stowarzyszenie zgłasza do PINB zakończenie budowy (jeżeli jest to wymagane).
  29. Stowarzyszenie składa sprawozdanie ze zrealizowanej inwestycji do WAB, w tym dokumentację zakończonego zadania inwestycyjnego. Przedkłada również otrzymaną od wykonawcy gwarancję ubezpieczeniową właściwego usunięcia wad i usterek, wystawioną na rzecz Miasta, a w przypadku wniesienia zabezpieczenia w formie pieniężnej – dowód zwrotu 70% wartości zabezpieczenia na rzecz wykonawcy i dowód przelewu pozostałych 30% na konto Miasta; przyjęcie zgłoszenia zakończenia budowy przez PINB oraz rozliczenie poniesionych kosztów własnych poparte opłaconymi właściwymi fakturami (kopie faktur należy dołączyć do sprawozdania).
  30. WAB rozlicza inwestycję i podaje na jaką sumę wykonawca ma wystawić fakturę do zapłacenia przez Stowarzyszenie; wykonawca wystawia fakturę na wnioskodawcę w takiej wysokości, aby w pierwszej kolejności wyczerpać wymagany odpowiednio 25% lub 20% lub 15% wkład wnioskodawcy. Fakturę na pozostałą kwotę, wykonawca wystawia na Miasto dopiero po przedłożeniu przez wnioskodawcę, dowodu opłacenia wystawionej na niego faktury.
  31. WAB przekazuje inwestycję w utrzymanie do odpowiedniej jednostki, w przypadku inwestycji drogowej do ZDMiKP w Bydgoszczy.
  32. Odpowiednia jednostka przyjmuje w utrzymanie inwestycję.
  33. Miasto we współpracy ze Stowarzyszeniem organizuje uroczysty odbiór inwestycji przez Prezydenta.
    Ale to jeszcze nie koniec!
  34. Uwaga: Stowarzyszenie nie może zostać rozwiązane przed złożeniem zeznania podatkowego (CIT8) do urzędu skarbowego z działań stowarzyszenia, na koniec każdego roku działalności Stowarzyszenia (do tego niezbędny jest numer NIP).
  35. Prezydent Miasta Bydgoszczy dokonuje uhonorowania liderów zakończonych inwestycji.