logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Zielone torowisko na Szwederowie – ruszamy z projektem




Szwederowo z centrum połączy zielone torowisko. Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej dla nowej linii tramwajowej z ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej. Docelowo planowane jest wydłużenie torowiska aż do ronda Grunwaldzkiego. W ramach tego zadania planujemy też przebudowę pętli tramwajowej Las Gdański, przy której powstaną m.in. dodatkowe perony i ekologiczne wiaty z roślinami na dachach. Te rozwiązania wybraliśmy do realizacji po szerokich konsultacjach z mieszkańcami.


Ulice Solskiego, Piękna, Szubińska i Kruszwicka to jeden z korytarzy transportowych od wielu lat rezerwowany pod nową linię tramwajową. Po analizie wielokryterialnej, której towarzyszyły konsultacje społeczne zadanie polegające na budowie torowiska w tej części miasta uznane zostało za jeden z priorytetów. Dwutorowa linia tramwajowa o długości 3,4 km pozwoli na lepsze skomunikowanie licznie zamieszkałych osiedli Szwederowo, Górzyskowo oraz części Błonia z centralną częścią miasta. Będzie to także alternatywna trasa pomiędzy Górnym Tarasem, a Śródmieściem.

 

Ruszamy z pierwszym etapem

 Ze względu na dużą skalę przedsięwzięcia realizować będziemy je etapami. W pierwszej kolejności przygotujemy dokumentację dla budowy odcinka o długości 1,5 km torowiska od ronda Kujawskiego do pętli tramwajowej przy ul. Bielickiej (z wyprowadzeniem torów w kierunku ul. Pięknej). Ważną częścią tej inwestycji będzie dostosowanie ciągu ulic Solskiego do przekroju dwujezdniowego, z obustronnymi chodnikami, drogami rowerowymi, infrastruktura dla komunikacji publicznej, zgodnego z zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie dokumentacji dla tego zadania. Przygotowanie kompletnej dokumentacji wraz z decyzją środowiskową i decyzją ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) zajmie wykonawcy około 20 miesięcy. W ramach zadania chcemy też zaprojektować przebudowę pętli tramwajowej w Myślęcinku przy ul. Rekreacyjnej. Tramwajową inwestycję wstępnie planujemy zrealizować po uzyskaniu funduszy europejskich na perspektywę 2021-27.

Przebudowa ul. Solskiego na Szwederowie

Ulica Solskiego w stanie istniejącym jest na części odcinka ulicą dwujezdniową, dwupasową, na części jednojezdniową. Tramwaje pojadą w pasie rozdzielającym jezdnie obsługujące przeciwne kierunki ruchu. Zależy nam, by było to pierwsze zielone torowisko w Bydgoszczy, na którym będzie mógł rosnąć trawnik lub rozchodniki. W ramach inwestycji powstaną ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych oraz nowe przystanki autobusowe i tramwajowe dostosowane do osób z niepełnosprawnościami. Przebudowana zostanie też cała podziemna infrastuktura oraz fragmenty ulic dojazdowych do nowej trasy. Pętla tramwajowa zostanie zlokalizowana na placu po północno-zachodniej stronie skrzyżowanie ulicy Solskiego i Bielickiej. Część terenu zajmują obecnie blaszane garaże. Rozwiązania związane z ta trasą oraz uwagi bydgoszczan podsumowaliśmy w tekście „ProjektujeMY nowe torowiska. Bydgoszczanie chcą rozwoju sieci tramwajowej”. Realizację inwestycji ułatwią tory wyprowadzone z ronda Kujawskiego w kierunku Szwederowa, które powstały wraz z rozbudową ulicy Kujawskiej.

Pętla Las Gdański z zielonymi wiatami

Rozbudowa sieci tramwajowej w Bydgoszczy wymaga też zmian na pętli w Lesie Gdańskim. Realizacja inwestycji usprawni ruch tramwajów poprzez wyposażenie pętli w dodatkowy  tor peronowy dla osób wysiadających oraz dodatkowy tor peronowy dla wsiadających do pojazdów komunikacji zbiorowej. Zaprojektowane zostaną wiaty przystankowe zgodne ze standardami stosowanymi w Bydgoszczy. Projektanci, będą musieli uwzględnić w swoich opracowaniach zastosowanie zielonych wiat z wkomponowaną roślinnością. Planowane są też nowe ławki, ogrodzenia. Oba zadania mają uwzględniać liczne nasadzenia drzew i krzewów.

Postawiliśmy na tramwaje

W ciągu ostatniej dekady bydgoska sieć tramwajowa jest stale unowocześniana i rozbudowywana. Udało się zwiększyć długość torowisk z 28 do 41 kilometrów. Powstały nowe połączenia na dworzec, do Fordonu oraz wzdłuż ul. Kujawskiej. W budowie jest nowy most tramwajowy spinający ulice Toruńską z Fordońską.  W przyszłości planowane jest też połączenie Bielaw z rondem Fordońskim oraz pętli przy ul. Rycerskiej z ulicą Gdańską. W ostatnich latach udało się również wymienić dużą część taboru. Obecnie po Bydgoszczy kursuje 35 nowoczesnych składów z Pesy. Zamówiliśmy kolejne 10 sztuk.





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies