Wielka Pętla Fordonu to duży projekt, który zakłada docelowo powstanie nowoczesnej trasy pieszo-rowerowej otaczającej wszystkie fordońskie osiedla oraz łączącej wiele istniejących już dróg rowerowych. W ostatnich edycjach Bydgoskiego Budżetu Obywatelskiego zaprojektowanie i budową kolejnych odcinków trasy zwyciężyły w głosowaniu mieszkańców.
W pierwszej kolejności zlecamy prace na kilometrowym odcinku pomiędzy ulicą Tatrzańską i Bora-Komorowskiego. Ciąg pieszo-rowerowy powstanie wzdłuż ulic Wierchowej i Geodetów. Na skrzyżowaniu z ul. Wyzwolenia zaplanowano bezpieczny przejazd oraz przejście dla pieszych. W ramach inwestycji utwardzane lub przebudowywane będą też zjazdy na teren posesji. Twardą nawierzchnię i wyniesioną formę zyska też skrzyżowanie ulic Tatrzańskiej i Wierchowej. Prace po podpisaniu umowy zajmą około pół roku. W pierwszej kolejności realizowane będą na ul. Geodetów.
W sierpniu zleciliśmy natomiast zaprojektowanie odcinka pomiędzy Szkołą Podstawową przy ul. Kromera oraz ul. Wierchową. Pochłoną one ponad 300 tysięcy złotych. Dokumentacja i niezbędne pozwolenia zostaną skompletowane do końca 2025 roku. To najbardziej skomplikowany odcinek trasy wymagający m.in. pozyskania gruntów niebędących własnością miasta.
Na finiszu są natomiast prace związane z odcinkiem trasy w Starym Fordonie, które zostały zlecone w ramach rewitalizacji terenów nad brzegiem Wisły. Z gotowej promenady pieszo-rowerowej będzie można skorzystać jeszcze tej jesieni.
Miasto posiada także kompletną dokumentację na odcinek pomiędzy osiedlami Szybowników i Tatrzańskim. Zlecenie prac budowlanych zostało wstrzymane ze względu na zawiadomienie byłego członka Rady Osiedla Nowy Fordon o możliwych nieprawidłowościach przy podejmowaniu uchwały przez Radę Osiedla. Sprawę wyjaśnia Komisja Rewizyjna Rady Miasta.
Komfort i bezpieczeństwo
Wielka Pętla Fordonu tam gdzie jest to możliwe ma posiadać wydzieloną część dla rowerzystów oraz drugą dla pieszych, biegaczy, spacerowiczów. Jej północna część ma przebiegać u podnóża fordońskiego zbocza tak zwanych górek od osiedla Eskulapa do Tatrzańskiego. Poprzez ulice Wierchową i Geodetów łączyć ma się z wałem przeciwpowodziowym otaczającym od wschodu Fordon. W Starym Fordonie w ramach rewitalizacji powstają natomiast odcinki trasy łączące wał wiślany z ulicą Promenada. Dalej trasa pobiegnie w kierunku Brdyujścia, przekroczy ulicę Fordońską w okolicach ul. Kaliskiego i przez planowany park akademicki na zapleczu kampusu Politechniki Bydgoskiej dotrze do skrzyżowania ulic Akademickiej i Rejewskiego. Tam połączy się z istniejącą już drogą rowerową wzdłuż ul. Matki Teresy z Kalkuty prowadzącą na osiedle Eskulapa. Długość całego ringu to ponad 20 kilometrów. Asfaltowa nawierzchnia ma zapewniać wysoki komfort poruszania się pieszym i rowerzystom. Wysoki poziom bezpieczeństwa zapewniać mają monitoring oraz oświetlenie. Na trasie rekreacyjnej znajdą się m.in. zadaszone stacje przystankowe wyposażone w ławki, oraz inne elementy małej architektury m.in. stojaki na rowery, tablice informacyjne, śmietniki.
Dużo rowerowych inwestycji
W tym roku długość rowerowych tras w Bydgoszczy wzrośnie o około 13 kilometrów. Pomogą nie tylko nowe inwestycje, ale także zmiany w organizacji ruchu wprowadzane aktualnie na terenie Śródmieścia. Już teraz mamy ponad 130 kilometrów rowerowych dróg. Wiosną oddaliśmy do użytku między drogę rowerową wzdłuż ul. Jeździeckiej, a w wakacje wzdłuż ul. Smukalskiej oraz nowe kontrapasy w Śródmieściu.
Warto wiedzieć
Bydgoski Budżet Obywatelski to szczególna forma konsultacji społecznych. Mieszkańcy w głosowaniu bezpośrednio wybierają zadania, które trafią do realizacji w kolejnym roku. Na ten cel miasto zabezpiecza w 2023 roku 16 mln zł. Obecnie pracujemy nad 11. edycją programu. Trwa weryfikacja pomysłów zgłoszonych wiosną przez bydgoszczan. Swoje opinie do 15 września na temat zgłoszonych projektów mogą wyrazić również mieszkańcy. Jesienią o wyborze najlepszych, które trafią do realizacji zdecydują sami mieszkańcy. Karta do weryfikacji obywatelskiej znajduje się na stronie www.bydgoszcz.pl/weryfikacjaBBO.