logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Trasa Uniwersytecka – minister podtrzymuje decyzję. Wkrótce ruszy budowa. Raport nr 3




Minister infrastruktury i budownictwa, decyzją z dnia 21 lutego br., podtrzymał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej polegającej na budowie drugiego etapu Trasy Uniwersyteckiej. Tym samym ostatecznie nie ma żadnych formalnych przeszkód do rozpoczęcia prac budowlanych.


W uzasadnieniu do decyzji ministra czytamy, że : „organ odwoławczy uznał, że przebieg planowanej inwestycji został ustalony prawidłowo. Organ uznał racje przemawiające za ustaloną lokalizacją, które przedstawił inwestor w załączonej do wniosku dokumentacji. (…) zarówno wniosek inwestora, postępowanie przeprowadzone przez organ I instancji, jak i zaskarżona decyzja wojewody kujawsko-pomorskiego – poza częścią uchyloną niniejszą decyzją – nie naruszają prawa, a zarzuty zawarte w odwołaniach i uzupełniających je pismach nie zasługują na uwzględnienie (…)”. W swojej decyzji minister zmienił niektóre zapisy z pierwotnego zezwolenia, jednak nie ma to znaczenia dla całości planowanej inwestycji.

Inwestycja zakłada przede wszystkim budowę nowej, blisko 500-metrowej ulicy łączącej Wojska Polskiego z al. Jana Pawła II i ul. Glinki.  Na odcinku od Wojska Polskiego do ul. Ujejskiego zaprojektowano dwie jezdnie o szerokości 7 m. Obie jezdnie będą posiadać, po swoich zewnętrznych stronach, ścieżki rowerowe i chodniki. Dodatkowo, w tym rejonie zostanie przebudowane skrzyżowanie ul. Ujejskiego z ul. Karpacką. Na jego miejscu zaprojektowano czterowlotowe rondo. Nad al. Jana Pawła II powstanie wiadukt. Dzięki temu ruch w ciągu ważnej drogi krajowej będzie odbywał się bezkolizyjnie. Zmodernizowana zostanie również ul. Glinki, na odcinku od Cmentarnej do skrzyżowania z Magnuszewską, gdzie wybudowane zostanie również skrzyżowanie o ruchu okrężnym.

Aktualnie trwa procedura wyłonienia wykonawcy inwestycji. Do przetargu zgłosiło się w sumie dziewięć firm i konsorcjów budowlanych. Po podpisaniu umowy z wykonawcą zostanie przekazany plac budowy i będą mogły ruszyć prace w terenie. W 2015 roku z inicjatywy miasta zmieniony został status Trasy Uniwersyteckiej, która została przekształcona w drogę wojewódzką, dzięki czemu jej rozbudowa zostanie dofinansowana ze środków unijnych. 

Przypomnijmy, 12 września 2016 r. wojewoda kujawsko-pomorski wydał ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej). Miasto, ubiegając się o pozwolenie na budowę, skorzystało bowiem z tzw. specustawy, która zakłada pozyskiwanie pod kluczowe inwestycje publiczne niezbędnych gruntów w trybie uproszczonym (jednym aktem administracyjnym tj. decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej rozstrzygane są kwestie planistyczne, prawno budowlane ,podziałowe i związane z nabywaniem nieruchomości.)  Decyzja zatwierdza nowe podziały geodezyjne, pozwala przejąć niezbędne nieruchomości oraz jest pozwoleniem na budowę. Natomiast wyceny nieruchomości dokonują niezależni rzeczoznawcy powołani przez Urząd Wojewódzki. Zgodnie z ich wyceną miasto wypłaci należne odszkodowanie.

Warto wiedzieć:

Trasa Uniwersytecka jest w dokumentach planistycznych od wielu lat, m.in. w miejscowym planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego Bydgoszczy z 1976 roku. Następnie powtarza się w innych opracowaniach m.in. w miejscowym planie zagospodarowania z 1997 roku. Trasa była też ujmowana we wszystkich studiach uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego miasta Bydgoszczy od 1999 roku i we wszystkich jego kolejnych wersjach.





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies