Długość odcinka, na którym ruszyły prace wynosi 13,5 kilometra. Powstaną na nim dwa bezkolizyjne węzły. Węzeł „Bydgoszcz Miedzyń” połączy trasę ekspresową z przedłużeniem ul. Łochowskiej. Natomiast węzeł „Bydgoszcz Zachód” zapewni zjazd na rozbudowywaną ulicę Grunwaldzką. Budowa dwujezdniowej trasy na tym odcinku pochłonie ponad 328 mln zł. W związku z rozpoczętymi w ostatnich dniach pracami kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Na odcinku drogi krajowej nr 10 od Pawłówka do Białych Błót prowadzona jest dodatkowa wycinka drzew oraz karczowanie pni. Natomiast w związku z budową wiaduktu z ograniczeniami i zwężeniami trzeba liczyć się na drodze z Osowej Góry w kierunku Wojnowa (przedłużenie ul. Kolbego).
Trasa ekspresowa S5 powstaje zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23. Przetarg na wybór wykonawców ogłoszono w 2014 roku, a umowy na realizację zadania zawarto jesienią 2015 roku. Ostatnie dwa lata wykonawcy przeznaczyli na opracowanie projektu trasy oraz uzyskanie zezwoleń niezbędnych do rozpoczęcia prac budowlanych. Zakończenie robót planowane jest w 2019 roku. Koszt całej inwestycji to 2,5 mld zł. Głównym połączeniem Bydgoszczy z trasą S5 będzie rozbudowana ul. Grunwaldzka. Na ten cel miasto wyda blisko 130 mln zł.
Warto wiedzieć:
Cała nowa obwodnica Bydgoszczy liczyć będzie liczyć ponad 28 kilometrów. Kosztuje blisko 700 mln zł. Pozwoli ona wyprowadzić ruch tranzytowy z ulic miasta. Tylko niewielki odcinek trasy na Osowej Górze i Prądach znajdzie się w granicach miasta. Liczy on około 1,15 km i jest zlokalizowany po obu stronach Kanału Bydgoskiego ( w sąsiedztwie Śluzy Osowa Góra).