logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

To będzie dobry rok dla rowerzystów




W tym roku rozpoczną się prace przy budowie kilku ważnych dróg rowerowych. Powstaną one między innymi wzdłuż ulic J. Sułkowskiego, Toruńskiej, Sudeckiej, Wyzwolenia i Peplińskiej. Nad magistralą węglową zbudujemy kładkę, która połączy wcześniej wyremontowane ścieżki wzdłuż ul. Fordońskiej. Intensywnie pracujemy też nad dokumentacją kolejnych tras rowerowych.


W Bydgoszczy mamy ponad 140 kilometrów rowerowych dróg. W tym roku rozpocznie się budowa kolejnych około 8 kilometrów.    

Nowa kładka połączy wyremontowane ścieżki

Zbliżają się do końca prace nad projektem kładki nad magistralą węglową po południowej stronie ulicy Fordońskiej od Sochaczewskiej do Wiślanej. Warta ponad 10 milionów zł inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”.  

Zakres zadania obejmuje między innymi:

  • budowę kładki pieszo-rowerowej z pełnym odwodnieniem i oświetleniem o szerokości 4 m,
  • wykonanie obejścia drogi dla rowerów za peronem przystankowym na wysokości ul. Wiślanej,
  • nowe oznakowanie poziome przejścia dla pieszych przez ul. Fordońską wraz z remontem infrastruktury pieszej na pasie dzielącym i za przejściem dla pieszych,
  • wyposażenie całego skrzyżowania ul. Fordońskiej z Sochaczewską w sygnalizację świetlną wraz z dobudowaniem lewoskrętu z ul. Fordońskiej w Sochaczewską.

Umowa z firmą Kormost zakłada zakończenie prac budowlanych na początku 2026 roku, a zadanie zrealizujemy dzięki zdobytym wcześniej Funduszom Europejskim dla Kujaw i Pomorza 2021 - 2027 w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Drogi rowerowe na Leśnym i Tatrzańskim

Firma Betpol odpowiada natomiast za zaprojektowanie i budowę dróg rowerowych po obu stronach ul. J. Sułkowskiego od Kamiennej do ronda Żołnierzy Górników oraz jednokierunkowego pasa rowerowego od ul. K. Chodkiewicza w stronę ul. Cichej. Wartość zadania to 13,4 mln zł. W ten sposób powstanie brakujące połączenie pomiędzy ul. M. Ogińskiego, K. Chodkiewicza, Kamienną i dworcem Leśne, gdzie w ostatnich latach wybudowane zostały drogi rowerowe.

W systemie „zaprojektuj i wybuduj” trwa również realizacja inwestycji w ciągu ulic Sudecka (od granicy miasta) – Wyzwolenia – Pelplińska (pętla autobusowa). Dzięki temu zadaniu zapewnione zostanie bezpieczne połączenie istniejących dróg rowerowych w Fordonie z infrastrukturą zrealizowaną w gminie Osielsko. W połowie roku, po wydaniu decyzji ZRID, powinny rozpocząć się prace budowlane, za które odpowiadać będzie firma Strabag.

Także w ramach przebudowy torowiska tramwajowego na ul. Toruńskiej powstanie infrastruktura rowerowa o łącznej długości ponad 3 kilometrów na odcinku od ul. Perłowej do Spadzistej. Dzięki temu połączone zostaną już istniejąca droga dla jednośladów na ul. Spornej oraz przygotowywana na Kieleckiej. Prace na pierwszym odcinku drogi rowerowej już trwają.

Kolejne kilometry rowerowych dróg uwzględnione są przy dużych inwestycjach, które rozpoczną się w tym roku m.in.:

  • budowie linii tramwajowej na L. Solskiego,
  • rozbudowie ul. ul. Nakielskiej.

Dodatkowo trasa dla rowerzystów powstanie w ramach rewitalizacji bulwarów Brdy. W tym roku prace budowlane mają rozpocząć się na odcinku od ul. Krakowskiej w kierunku ul. Żabiej.

Pracujemy nad projektami

Ponadto w zeszłym roku zleciliśmy zaprojektowanie dróg dla rowerów wzdłuż ulic Kolbego, Petersona, Wyzwolenia oraz Pod Skarpą. Trwają też prace nad kolejnymi etapami Wielkiej Pętli Fordonu oraz nad dokumentacją drogi rowerowej ze Śródmieścia na Bartodzieje (Z. Krasińskiego, R. Markwarta, L. Sieńki, S. Moniuszki, M. Skłodowskiej-Curie, Łęczycka). Wszystkie opracowania, które powstają na potrzeby modernizacji mostów i wiaduktów, również uwzględniają rozbudowę infrastruktury rowerowej.