Rozbudowa ul. Kujawskiej jest najważniejszym projektem komunikacyjnym realizowanym w centrum Bydgoszczy. Inwestycja pozwoli na skrócenie czasu jazdy zarówno komunikacją publiczną, jak i własnym samochodem. Zdecydowanie poprawi też bezpieczeństwo na przebudowanych rondach Kujawskim i Bernardyńskim. Drogi rowerowe na tak zwanym górnym tarasie zyskają dobre połączenie ze Starym Miastem.
Inwestycja z unijnym wsparciem
W dwuetapowym przetargu wystartowało łącznie 10 podmiotów. Ostatecznie oferty zdecydowały się przedstawić tylko trzy podmioty. Wyceniły one wartość zadania na kwoty od 167 do 230 mln zł. ( konsorcjum stworzone przez firmę "Gotowski" – 167 mln zł, PBDIM Kobylarnia SA– 171 mln zł, Trakcja PRKiI – 230 mln zł). Wszystkie podmioty zadeklarowały realizację zadania w ciągu dwóch lat od podpisania umowy. Zaoferowały również długa 8-letnią gwarancję. Złożone oferty będą teraz szczegółowo sprawdzane (np. kosztorysy liczące ponad 100 stron). W pierwszym etapie weryfikowano zdolność do realizacji zadania.
Rozbudowa ul. Kujawskiej będzie największym projektem realizowanym w Bydgoszczy w najbliższych latach. Na prace budowlane i zakup taboru – ( 15 niskopodłogowych tramwajów zostało już zamówionych wcześniej) miasto pozyskało środki unijne w kwocie 168 mln zł (środki pozyskane w trybie bezkonkursowym zapisane w 2014 roku w Kontrakcie Terytorialnym).
Co się zmieni?
Inwestycja zakłada budowę nowego torowiska tramwajowego i drugiej jezdni na odcinku od ronda Kujawskiego do ronda Bernardyńskiego. Konieczna jest także modernizacja obu rond oraz dróg dojazdowych. Ulica Bernardyńska przebudowana zostanie od ronda Bernardyńskiego do mostu. Po stronie wschodniej posiadać będzie układ ścieżek i chodników połączony z traktami spacerowo-rowerowymi położonymi na nabrzeżu Brdy. Od strony zachodniej trakty zostaną przebudowane do placu Kościeleckich.
Ciąg Wały Jagiellońskie –Toruńska będzie rozbudowany do dwóch jezdni od ul Długiej do ul. Babia Wieś. Rondo Kujawskie ze względu na konieczność zmniejszenia pochylenia linii tramwajowej musi zostać obniżone. Linia tramwajowa pomiędzy dwiema jezdniami ul. Kujawskiej również będzie na znacznym odcinku znajdowała się poniżej poziomu jezdni. Będzie to wymagało budowy murów oporowych. Na jezdni wschodniej ul. Kujawskiej wydzielony zostanie również buspas.
Wszystkie rozwiązania dostosowane będą do osób niepełnosprawnych, co oznacza m.in. budowę pochylni dla wózków czy wyposażenie sygnalizacji drogowej w sygnalizatory dźwiękowe, wbudowanie elementów ryflowanych ułatwiających orientację osobom niepełnosprawnym.
Z ronda Kujawskiego torowisko zostanie od razu wyprowadzone na fragmencie ul. Solskiego. Ułatwi to w przyszłości dalszą rozbudowę linii, a do tego czasu odcinek ten ma pełnić funkcję toru odstawczego. Zlikwidowana zostanie natomiast pętla przy ul. Karpackiej, ponieważ jej dalsze istnienie jest niemożliwe, między innymi z uwagi na konieczność obniżenia ronda. W ramach innego zadania zaplanowano jednak rozbudowę pętli przy ul. Magnuszewskiej oraz przebudowę torowiska pomiędzy ul. Magnuszewską, a węzłem Szarych Szeregów (wraz z węzłem).