Po przebudowie linii pociągi towarowe między Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem zwiększą prędkość z 20-50 km/h do 100 km/h. Trasa będzie zapewniała sprawniejszy przejazd większej liczby składów. Inwestycja usprawni m.in. przewóz towarów w kierunku gdyńskiego portu.
Zadanie jest podzielone na etapy. Zapewnia to możliwość przebudowy linii oraz stałe kursowanie pociągów towarowych. W pierwszym etapie zarządca infrastruktury prowadzi prace na 28 km jednego toru. Stare elementy zastępuje nowy, bezstykowy tor na betonowych podkładach. Remont 9 przejazdów kolejowo – drogowych i 2 przejść podwyższy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Wyremontowane i zabezpieczone zostaną 4 wiadukty oraz most nad Brdą. Prace przy obiektach inżynierskich już trwają. Wartość robót budowlanych pierwszego etapu to 54 mln zł. Zostaną one zakończone tej jesieni.
W związku z pracami od wtorku (24 stycznia) zamknięty zostanie przejazd kolejowy wzdłuż ul. Inwalidów w Bydgoszczy. Ruch pieszych będzie poprowadzony kładką dla pieszych. Objazd dla ruchu kołowego w obie strony zostanie poprowadzony ulicami Kamienną, Fordońską, Pod Wiaduktem, Konduktorską i Inwalidów (przy stacji Bydgoszcz Wschód) . Od strony Fordonu dojazd będzie umożliwiony ul. Akademicką, Lewińskiego i Inwalidów. Utrudnienia potrwają około tygodnia. Prace prowadzi firma Trakcja PRKiI.
Warto podkreślić, że w 2015 roku ze środków pozyskanych przez miasto na budowę linii Tramwajowej do Fordonu przebudowane zostały wszystkie przejazdy kolejowe w obrębie stacji Bydgoszcz Wschód. Sama stacja została też przesunięta o około 400 metrów pod tramwajową estakadę.
Drugi etap prac na linii nr 201 zaplanowany został na lata 2017 – 2019. Obejmie przebudowę nawierzchni kolejowej i sieci trakcyjnej na drugim torze. Wymienionych zostanie 60 rozjazdów na stacjach Nowa Wieś Wielka, Bydgoszcz Emilianowo, Bydgoszcz Wschód i Maksymilianowo. Inwestorem są Polskie Linie Kolejowe PKP. Wartość prac szacowana jest na około 50 mln zł.