logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

„Polski Ład” i ogólnopolska drożyzna uderzają w bydgoszczan




Rządowe cięcia dla samorządów i inflacja uderzają w mieszkańców polskich miast, także w bydgoszczan. Szybko drożejące paliwa i energia z państwowych firm oznaczają znacznie większe wydatki miasta na komunikację miejską, utrzymanie budynków, ulic przy jednoczesnym spadku dochodów. Wpłynie to na ceny komunikacji miejskiej i opłat za parkowanie. Ogranicza to także możliwości inwestycyjne.


„Polski Ład”  i galopująca inflacja zabierze bydgoszczanom w przyszłym roku  ponad  110 mln złotych.

  • W tym roku planowane wpływy z PIT w Bydgoszczy to 571 mln zł. Rok przyszły to spadek tych dochodów do 490 mln zł. To minus 81 mln zł
  • Wzrost cen energii o ponad 80 % oznacza w budżecie miasta na 2022 minus 16 mln zł
  • Wzrosty minimalnych wynagrodzeń oznaczają dla budżetu miasta wydatek na poziomie minus 17 mln zł
  • Wysoka inflacja wpłynie też na wyższe koszty obsługi bankowej wydatków, prowadzenia inwestycji,  z funkcjonowaniem komunikacji publicznej (paliwo).

Mniejsze dochody, większe wydatki

Polski Ład to tak naprawdę mega podatek. Już w poprzednich latach bydgoszczanie stracili część dochodów na skutek bardzo niekorzystnych zmian w podatku PIT – mówi prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. -  Od przyszłego roku samorządom zabrane mają być kolejne pieniądze na rządowy „Polski Ład”. W szybkim tempie rosną ceny energii, paliw. To musi wpłynąć na ceny miejskich usług. Gdyby nie „Polski Ład”, będący nowym podatkiem, bardziej swobodnie moglibyśmy kształtować ceny. Dodatkowo będziemy mieli duży problem z uruchomieniem nowych dużych inwestycji poza tymi, które zyskają unijne dofinansowanie.  Gdyby nie polski ład nie proponowalibyśmy zmian.




- Według analiz rządowych i Narodowego Banku Polskiego samorządy stracą na Polskim Ładzie około 13 miliardów złotych rocznie, to są dane opublikowane na stronach rządowych - podkreśla skarbnik Miasta, Piotr Tomaszewski. –  W pierwszym roku funkcjonowania oznacza to dla Bydgoszczy 80 mln złotych mniej. Rządowe rekompensaty nie pokryją tej straty. Dodatkowo w polskie samorządy uderza galopująca inflacja. Ceny prądu na nowy rok wzrastają o 80 procent. Zmiany w minimalnych wynagrodzeniach skutkują również dodatkowymi wydatkami. To łącznie kolejne ponad 30 mln złotych mniej w budżecie miasta.

Ograniczenie dochodów samorządów i wysoka inflacja oznaczają zmiany cen miejskich usług związanych między innymi z funkcjonowaniem komunikacji publicznej.  - Zmiany będą na poziomie podobnym lub niższym niż w innych dużych polskich miastach. W ostatnich latach przy niezmienionych cenach biletów ceny energii wzrosły o ponad 73 procent, a ceny paliw i autobusów o prawie 30 procent. Jednocześnie wprowadziliśmy szereg działań wzmacniających atrakcyjność transportu publicznego: zakupy 33 nowych tramwajów, rozbudowa buspasów, nowe linie na terenie miasta i obszarze podmiejskim oraz atrakcyjne formy płatności – mówi wiceprezydent Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz.

Bydgoskie ceny  poniżej średniej, bilety uczniowskie zostają bez zmian

Średnia cena biletu miesięcznego w dużych miastach to 110 złotych. Od 1 stycznia w Bydgoszczy proponowana cena sieciówki to 108 złotych.  Proponowana cena biletu jednoprzejazdowego normalnego to 3,8 zł (średnia cena to 4 zł). Jednocześnie wprowadzony zostanie postulowany nowy bilet czasowy jednorazowy – 20 minutowy z ceną 3 zł. To realizacja kolejnego postulatu z konsultacji na temat komunikacji.

Radnym, którzy podejmą ostateczne decyzje zaproponowane zostaną też zmiany w funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania. Nie zmienią się koszty abonamentu dla osób mieszkających na terenie strefy. Ceny parkowania za pierwszą godzinę w podstrefia A wyniosą - 3,8 zł, a w strefie B - 2,6 zł. Jednocześnie proponowane jest rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania. Łącznie znajdzie się w niej około 4500 miejsc. To wskaźnik na stosunkowo niskim poziomie w porównaniu z innymi miastami Unii Metropolii Polskich. Do strefy zostaną włączone m.in. obszary znajdujące się na Okolu, Wilczaku, Bielawach, Babiej Wsi i parking przy ul. Ustronie.

Warto wiedzieć

Więcej szczegółowych wskaźników dostępnych jest w załączonej prezentacji Skutki "Polskiego Ładu" dla bydgoszczan.





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies