395 rowerów – bo tyle jednośladów liczy system Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego wraca na stacje po zimowej konserwacji. Jak zapewnia operator systemu - firma Bike U, wszystkie rowery są gotowe na trzeci sezon użytkowania. Każdy z nich został sprawdzony, wyczyszczony, nasmarowany. Zostały wymienione niesprawne części, m. in. dętki, linki, wszelkiego rodzaju śruby, nakrętki oraz koszyki. Także stacje zostały skontrolowane – szczególną uwagę zwrócono na zamki, do których wpina się jednoślady.
Bydgoski Rower Aglomeracyjny w zeszłym sezonie bił rekordy popularności – przekroczyliśmy milion wypożyczeń miejskiego jednośladu, a w systemie jest zarejestrowanych już niemal 35 tys. użytkowników. Bydgoszczanie chętnie korzystają z jednośladu nawet przy niesprzyjającej aurze – w listopadzie zeszłego roku, czyli w ostatnim miesiącu funkcjonowania BRA przed przerwą zimową, z systemu skorzystano aż 12 tys. 955 razy. W 2016 roku przybyło ponad 7 tys. nowych osób w przedziale wiekowym od 10 do 62 lat.
Obecnie system BRA to 37 samoobsługowych i całodobowych stacji. W przyszłym roku planowana jest rozbudowa systemu o kolejne stacje.
Ważne: Od 1 marca 2017 ze względu na konieczność spełnienia wymogów ustawy z dnia 10.06.2016 r. o działaniach antyterrorystycznych, kod do linki wypożyczanego roweru nie będzie już wysyłany smsem. Kod będzie dostępny po wypożyczeniu roweru na wyświetlaczu terminala lub w aplikacji mobilnej. Informacje o przyznanym kodzie można także uzyskać dzwoniąc na infolinię pod nr tel. 52 523 28 00 (czynna całą dobę).
Warto wiedzieć:
1. Jak korzystać z systemu BRA ?
Zarejestruj się na stronie www.bra.org.pl, zaakceptuj regulamin i wpłać 10 zł (jednorazowa, bezzwrotna opłata początkowa) na Osobisty Rachunek Wypożyczającego. Po rejestracji otrzymasz na adres e-mail i SMS-em Login i PIN. PIN możesz zmienić w zakładce Lista Kart w profilu użytkownika. Opłata za korzystanie z BRA jest pobierana automatycznie z Osobistego Rachunku Wypożyczającego za pośrednictwem bezpiecznego systemu płatności online, a Twój Osobisty Rachunek jest aktywny, jeśli masz na nim więcej niż 10 zł. Jeśli posiadasz Bydgoską Kartę Miejską, zarejestruj ją przy dowolnym terminalu i używaj jako LOGIN.
2. Jak wypożyczyć rower w systemie BRA?
Podejdź do terminalu na wybranej stacji BRA, uruchom go i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie. Następnie wpisz numer zamka, przy którym znajduje się rower, który chcesz wypożyczyć (od 1 do 15). Na wyświetlaczu pojawi się też kod do linki zabezpieczającej (na wypadek, gdybyś chciał zablokować rower poza stacją). Kod trzeba zapamiętać (jeśli go zapomnisz zadzwoń na Infolinie: 52 523 28 00). Podejdź do roweru (masz na to 20 sekund), naciśnij sensor blokady zwalniającej na elektrozamku i jedź.
3. Jak zwrócić rower w systemie BRA?
Podjedź do wybranej stacji BRA i włóż trzpień roweru, który jest pod bagażnikiem, do otworu w zamku. Upewnij się, że rower jest prawidłowo zaparkowany – spróbuj pociągnąć go w tył, jeśli nie możesz tego zrobić, to znaczy, że wszystko jest w porządku. Zwróciłeś rower poprawnie.
Status wypożyczenia możesz zawsze sprawdzić za pomocą aplikacji BRA na terminalu lub bezpośrednio po zakończeniu wypożyczania.
4. Gdzie odstawić rower, jeżeli zajęte będą wszystkie stacje dokujące w danym punkcie?
Rower można przypiąć wówczas do balustrady przy stacji (linką dodatkową, w którą będą wyposażane rowery). Na terminalu wówczas musimy potwierdzić fakt zdania roweru.
5. Ile kosztować będzie wypożyczenie roweru?
Od 0 do 20 minuty 0 zł
Od 20 do 60 minuty 1 zł
Od 60 do 120 minuty 4 zł
Od 120 do 180 minuty 6 zł
Każda następna godzina 7 zł
Jednorazowa, bezzwrotna opłata początkowa: 10 zł
6. Czy istnieje minimalny wiek dla użytkownika BRA?
Z systemu BRA może korzystać każdy, kto ma kartę rowerową albo prawo jazdy odpowiedniej kategorii. Osoby poniżej 18 roku życia mogą się rejestrować w systemie BRA za zgodą rodziców albo opiekunów prawnych. Odpowiedni formularz znajduje się w regulaminie BRA na stronie: www.bra.org.pl w zakładce Rejestracja lub REGULAMIN. Podpisany i wypełniony formularz należy wysłać na adres: Bike U Sp. z o.o., Emilii Plater 53, 00-112 Warszawa.
7. Co zrobić, jeśli mamy problem z wypożyczeniem lub zwrotem roweru przy terminalu?
W przypadku problemów z przeprowadzeniem dowolnej operacji przy stacji BRA, skontaktuj się z infolinią . Będziesz mógł szybko i sprawnie przeprowadzić wybraną operację. Operator jest do dyspozycji pod numerem telefonu 52 523 28 00, 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę
8. Czy można zrobić przerwę w przejażdżce i zostawić rower na kilka minut?
Oczywiście, jednak najważniejszy w tym przypadku jest zdrowy rozsądek. Nie zostawiajmy BRA w miejscach odosobnionych czy „ryzykownych” i przypinajmy je odpowiednio linką z zamkiem szyfrowym do stałych, solidnych elementów. Uspokajamy też, że inna osoba nie będzie mogła takiego roweru – przypiętego na chwilę - wypożyczyć.