logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Jubilatka świętować będzie cały sezon




Zespół Opery Nova odsłonił karty przed jubileuszowym, 60. sezonem artystycznym. Na ten szczególny rok przygotowano wiele atrakcyjnych wydarzeń.


Sezon rozpocznie „Baron cygański” – spektakle już od 7 września. Swoje 60-lecie istnienia Opera uczci premierą „Stabat Mater” i „Harnasie”. Oba dzieła, autorstwa Karola Szymanowskiego, do tej pory nie były nigdy prezentowane na bydgoskiej scenie. Melomani będą mogli je zobaczyć po raz pierwszy 22 października, podczas obchodów 60.rocznicy działalności polskiej sceny operowej w Bydgoszczy. Kierownikiem muzycznym premiery jest dyrektor instytucji, Maciej Figas, o scenografię zadba Julia Skrzynecka, choreografie do obu utworów tworzy Robert Bondara, a chór przygotowuje Henryk Wierzchoń.

Jak zawsze, melomani niecierpliwie czekać będą do dnia, w którym ruszy sprzedaż biletów na koncerty sylwestrowo-noworoczne w Operze Nova. W tym roku zdobyć je może być jeszcze trudniej z uwagi na prowadzącego. W tej roli wystąpi aktor i kabareciarz Maciej Stuhr.

Z okazji jubileuszu Opera Nova przygotowuje się także do wydania dwóch płyt DVD ze spektaklami „Zniewolony umysł” i „Rusałka”. Jubileuszowe obchody zamknie niejako trzecia tegoroczna premiera przygotowywana specjalnie na przyszłoroczny Bydgoski Festiwal Operowy (29.04-14.05). Wojciech Adamczyk wyreżyseruje jedno z wielkich dzieł Mozarta, „Wesele Figara”.

Opera nie świętuje sama. Ma również prezent dla swoich rówieśników. Z okazji 60-lecia działalności bydgoskiej sceny operowej, każdy 60-latek w miesiącu swego urodzenia będzie mógł nabyć jeden bilet w cenie 60 groszy na dowolny spektakl z repertuaru Opery Nova (z wyłączeniem premier, koncertów sylwestrowo-noworocznych i Bydgoskiego Festiwalu Operowego). Akcja „Bilet za 60 groszy dla 60-latka” potrwa przez cały sezon 2016/2017.

Trochę historii:
Początek Operze Nova dało Studio Operowe, na czele którego stanął dyrygent Zdzisław Wendyński jako kierownik i Roman Mackiewicz jako kierownik artystyczny. Kierownictwo wokalne objęła Felicja Krysiewicz, która niedługo potem objęła pełne kierownictwo Studia, chór – Antoni Rybka, a balet – Anna Rooterowa. 21 września 1956 r., w gościnnych progach Teatru Ziemi Pomorskiej (obecnie teatr Polski), miała miejsce pierwsza premiera, na którą złożyły się jednoaktówki Moniuszki („Flisa” i „Verbum nobile”) oraz „Wesele krakowskie w Ojcowie” Karola Kurpińskiego.

22 lutego 1960 r. Miejska Rada Narodowa w Bydgoszczy podjęła uchwałę o utworzeniu Państwowego Teatru Muzycznego Opery i Operetki, który zastąpił Studio Operowe. Nadal jednak nie miał własnej sceny. W ósmym sezonie działania utworzona została przy Teatrze Muzycznym samodzielna orkiestra – wcześniej korzystano z usług muzyków Filharmonii Pomorskiej. Kolejny rok przyniósł zmianę nazwy na Opera i Operetka w Bydgoszczy.

Niezwykle ważny był 18. sezon artystyczny bydgoskiej instytucji. W 1973 r. w zakolu Brdy rozpoczęła się budowa budynku Opery Nova. Nazywana z czasem jedną z najdłużej realizowanych inwestycji, doczekała się jednak nowoczesnych rozwiązań i doskonale wpisała w architekturę miasta. W 1991 r. kierownikiem artystycznym Opery został Maciej Figas, a dwa lata później został dyrektorem teatru – instytucją kieruje do dziś. W 1994 r., w 39.sezonie artystycznym, zorganizowano I Bydgoski Festiwal Operowy. Jak przyznaje dyrektor Figas, jednym z celów było sprowokowanie przyspieszenie budowy sceny operowej. Festiwal w pyle i kurzu okazał się sukcesem. Dziś dla melomanów na całej świecie  BFO to ważne wydarzenie w każdym sezonie artystycznym. Gmach Opery Nova przy ul. Marszałka Focha do użytku oddano w październiku 2006 r. wraz z rozpoczęciem 50. sezonu artystycznego.

Warto wiedzieć:
Budynek bydgoskiej Opery zaprojektowali prof. dr arch. Józef Chmiel (zm.2013 r.) i obecny profesor Politechniki Gdańskiej dr inż. arch. Andrzej Prusiewicz. Gmach składa się z trzech kręgów. W największym, pierwszym kręgu, znajdują się: sala kameralna nosząca imię prof. Felicji Krysiewiczowej, duża sala z amfiteatralną widownią na 803 miejsca, a także hol główny i przestronne foyer. Drugi krąg, od strony rzeki Brdy, to część administracyjna, a także sale prób i garderoby. W trzecim natomiast mieści się Centrum Kongresowe, Dział Promocji i Obsługi Widzów (wejście od ul. Focha) oraz restauracja.