Spacerując po parku nad Starym Kanałem, oprócz podziwiania piękna przyrody i okolic, można zapoznać się ze specjalnymi tablicami, które tworzą ścieżkę dydaktyczną między IV a VI śluzą. Ścieżka mierzy około 4 km, zaczyna się przy ul. Wrocławskiej, dochodzi do ul. Bronikowskiego i następnie po południowej stronie kanału, kieruje się ponownie w stronę ul. Wrocławskiej. Na ścieżce znajduje się 20 tablic o tematyce przyrodniczej, m.in.:o ptakach, ssakach, owadach, rybach, płazach oraz gatunkach roślin leczniczych i zbiorowiskach roślinnych spotykanych w parku nad Starym Kanałem. Żeby ułatwić wędrówkę po ścieżce dydaktycznej w terenie wprowadzono dodatkowe oznakowanie prowadzące do kolejnych tablic. Zachęcamy do lektury przewodnika i wybrania się na jesienny spacer trasą ścieżki dydaktycznej, dostępna TUTAJ. Podczas spaceru zapraszamy do odwiedzenia Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Staroszkolnej 10, gdzie można zwiedzić wystawę przedstawiającą historię i znaczenie kanału.
Dzięki głosom mieszkańców w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim powstały nowe ścieżki, oświetlenie, plac zabaw, urządzenia rekreacyjne, pasieka, sad miejski, wybieg dla psów, łąki kwietne, mała architektura. Latem, odbywało się tu wiele imprez plenerowych - potańcówki, koncerty, festyny, widowisko świetlne czy pokazy kina plenerowego. Bulwar nad kanałem można podzielić na trzy części: wschodnią – od ronda Grunwaldzkiego do IV śluzy przy ulicy Wrocławskiej, centralną jest to obszar między IV a V śluzą i zachodnią – od śluzy V do śluzy VI przy ulicy Bronikowskiego.
Kanał Bydgoski naszą dumą
W ostatniej dekadzie zrealizowaliśmy szereg zadań związanych z rewitalizacją samego Kanału jak i przyległych do niego terenów rekreacyjnych. Zbudowaliśmy nowe ścieżki pieszo-rowerowe, place zabaw, elementy małej architektury, wybieg dla psów, posadziliśmy nowe drzewa, przebudowaliśmy kładki. Przy zabytkowych śluzach przeprowadziliśmy też prace konserwatorskie. Przy ul. Staroszkolnej utworzyliśmy Muzeum Kanału Bydgoskiego. Co roku nad Kanałem organizujemy wiele imprez plenerowych - koncerty, pokazy historyczne, potańcówki. Chętni mogą też bezpłatnie wypożyczyć kajak. Część zadań podnoszących atrakcyjność parku otaczającego Kanał wybrali bezpośrednio mieszkańcy w głosowaniu w Bydgoskim Budżecie Obywatelskim. W tym roku oddaliśmy do użytku rozbudowany o nowe części pszczeli plac zabaw oraz eleganckie podświetlane fontanny. Przed nami kolejne inwestycje. Trwa umacnianie brzegów Kanału po stronie Okola. Opracowaliśmy projekt iluminacji śluz. Wiosną prowadziliśmy konsultacje, które określą docelowe wyposażenie i rozwiązania służące rewitalizacji otoczenia Kanału Bydgoskiego. Koncepcja zagospodarowania otoczenia Kanału Bydgoskiego wyznaczy docelowe kierunki zagospodarowania terenu.
Bulwar im. Leonarda Pietraszaka
Ostatni weekend świętowania 250 urodzin Kanału Bydgoskiego był wyjątkowy. Zwieńczeniem obchodów była sobotnia (05.10) impreza „Vabank – Leonard Pietraszak nad Kanałem”, podczas której uroczyście odsłonięto tablicę z nazwą bulwaru Leonarda Pietraszaka. Szczegóły TUTAJ.
Kajakiem po Starym Kanale Bydgoskim
Podczas spaceru zapraszamy też do odwiedzenia Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Staroszkolnej 10. Oprócz zwiedzania wystawy przedstawiającej piękną historię i znaczenie kanału można też tam wypożyczyć kajaki i z poziomu wody oglądać to urokliwe miejsce. Wypożyczalnia kajaków będzie czynna do końca października. Wypożyczenie kajaka jest bezpłatne. Można z nich korzystać do 2 godzin. Do wypożyczenia potrzebna jest dowód osobisty. Wypożyczający przejmuje pełną odpowiedzialność za powierzony sprzęt oraz za swoje bezpieczeństwo. Wypożyczenie i zwrot kajaków odbywa się w Muzeum Kanału Bydgoskiego przy ul. Staroszkolnej 10 (od wtorku do piątku w godzinach od 10:00 do 17:30, a w soboty i niedziele od 12:00 do 15:30).
Zapraszamy do skorzystania z naszego pomysłu na weekendowy spacer nad Kanałem Bydgoskim TUTAJ.
Historia Kanału Bydgoskiego
Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski, który nastąpił w 1772 r., prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772 r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773 r. do połowy września 1774 r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami.
Kanał z jego obiektami piętrzącymi wielokrotnie przebudowywano. Jego pierwsza gruntowna przebudowa miała miejsce w latach od 1803 do 1810. W tym okresie powstały śluzy: nr VI przy ul. Bronikowskiego, nr V przy ul. Czarna Droga oraz nr IV przy ul. Wrocławskiej. W latach od 1903 do 1915 wybudowano nowy odcinek, na którym powstały dwie nowe śluzy:Okole i Czyżkówko. Ten odcinek drogi wodnej eksploatowany jest do dziś. Kanał na odcinku od śluzy nr VI przy ul. Bronikowskiego do śluzy nr II przy ul. Grottgera do końca lat czterdziestych XX wieku pełnił funkcję rezerwowej drogi wodnej będąc jednocześnie kanałem ulgi głównej jego części. Ruch żeglowny na Starym Kanale Bydgoskim ustał niedługo po zakończeniu II wojny światowej w latach od 1948 do 1949. Ostatecznie w latach 60-tych podjęto decyzję o wyłączeniu go z eksploatacji. Wówczas w wyniku budowy ronda Grunwaldzkiego i realizacji komunikacyjnej trasy Wschód-Zachód zlikwidowano śluzy nr II i III oraz przebudowano jego dolny odcinek na rów odprowadzający i kolektor zamknięty. Od 1972 r. Stary Kanał Bydgoski znajduje się w zarządzie Miasta Bydgoszczy.