logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Projekt COMBINE - Rozwój Transportu Kombinowanego w Regionie Morza Bałtyckiego



Projekt COMBINE opiera się na kompleksowym podejściu do wzmocnienia wszystkich części łańcucha transportowego: odcinka głównego, obsługi terminalu i odcinka ostatniej mili. Nowe technologie dotyczące tych różnych części łańcucha transportowego, jak również nowoczesna i wydajna organizacja transportu są szansą dla Regionu Morza Bałtyckiego (RMB). Aby ograniczyć transport drogowy, konieczne jest wykorzystanie korzyści każdego innego rodzaju transportu i optymalizacja każdej części łańcucha transportowego w rejonach gdzie są takie możliwości.

 

Projekt COMBINE, współfinansowany z Programu INTERREG Regionu Morza Bałtyckiego ma na celu zwiększenie udziału Transportu Kombinowanego (TK) w Regionie Morza Bałtyckiego, tak aby transport był bardziej wydajny i przyjazny dla środowiska. Projekt COMBINE jest prowadzony przez Marketing Portu
w Hamburgu (Port of Hamburg Marketing) i realizowany wspólnie z 13 partnerami z Belgii, Danii, Niemiec, Finlandii, Litwy, Łotwy, Polski i Szwecji.

Partnerzy projektu:

  • Marketing Portu w Hamburgu (eng. Port of Hamburg Marketing), Niemcy,
  • Niemieckie Centrum Promocji Transportu Intermodalnego (German Promotion Center for Intermodal Transport), Niemcy,
  • Duński Urząd ds. Transportu, Budownictwa i Mieszkalnictwa (Danish Transport, Construction and Housing Authority), Dania,
  • Duńska Dyrekcja Dróg (Danish Road Directorate), Dania,
  • Koleje Litewskie S.A. (JSC Lithuanian Railways), Litwa,
  • Łotewskie Stowarzyszenie Logistyczne (Latvian Logistics Association), Łotwa,
  • Uniwersytet Gdański (University of Gdansk), Polska,
  • Województwo Kujawsko – Pomorskie (Kujawsko – Pomorskie Voivodeship), Polska,
  • Miasto Bydgoszcz (City of Bydgoszcz), Polska,
  • Centrum Rozwoju ekonomicznego, Transportu i Środowiska dla Pirkanmaa (Center for Economic Development, Transport and Environment for Pirkanmaa), Finlandia,
  • Region Hrabstwa Örebro (Region Örebro county), Szwecja,
  • Park Naukowy CLOSER / Lindholmen (Closer / Lindholmen Science Park AB), Szwecja,
  • Hamburski Instytut Ekonomii Międzynarodowej (Hamburg Instutite of International Economics), Niemcy,
  • Międzynarodowa Unia Transportu Kombinowanego Drogowo - Kolejowego (International Union for Rail – Road Transport), Belgia.


Budżet projektu:
Budżet projektu wynosi 3,49 mln EUR, z czego 2,72 mln EUR jest współfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR).
Budżet dla Miasta Bydgoszczy wynosi 180.000 EUR.



Czas trwania projektu:
Styczeń 2019 r. – czerwiec 2021 r.

Założenia osiągnięć w projekcie według pakietów zadaniowych:

1.    Transport kombinowany w Regionie Morza Bałtyckiego (RMB): wyzwania i możliwości

Grupy docelowe: ministerstwa transportu, administracja, spedytorzy, przewoźnicy i podmioty branżowe

  • Przegląd rynku Transportu Kombinowanego,
  • Koncepcja utworzenia krajowych i międzynarodowych łańcuchów Transportu Kombinowanego (TK),
  • Potencjalna analiza innowacji transportowych.


2.    Optymalizacja operacji transportu kombinowanego w terminalach

Grupy docelowe: operatorzy terminali i transportu, potencjalni klienci TK, politycy mający wpływ na sektor transportowy

  • Analiza porównawcza operacji terminalowych,
  • Rosnąca świadomość, wiedza i akceptacja obsługi terminali i innowacji operacyjnych,
  • Połączona strategia terminalowa w RMB,
  • Pilotaż: Specjalna strefa regulacji dla ciężarówek w pobliżu terminali przeładunkowych w celu wzmocnienia TK.


3.    Budowanie zdolności dla zrównoważonego transportu w zakresie ostatniej mili

Grupy docelowe: ministerstwa transportu, administracja, spedytorzy, operatorzy transportu

  • Przegląd innowacyjnych rozwiązań ostatniej mili,
  • Opracowanie toru testowego dla zintegrowanych konwojów (truck platooning) na autostradzie Helsinki-Tampere,
  • Sprawdzenie możliwości transgranicznego działania innowacyjnych technologii (Niemcy / Dania),
  • Koncepcja ostatniej mili dla platformy multimodalnej Bydgoszcz-Solec Kujawski,
  • Posiedzenie przy okrągłym stole z krajowymi ministerstwami transportu.


4.    Warunki ramowe dla Transportu Kombinowanego (programy regulacyjne / pomocnicze)

Grupy docelowe: ministerstwa transportu, administracja, Komisja Europejska

  • Analiza porównawcza istniejących systemów finansowania Transportu Kombinowanego,
  • Wsparcie niefinansowe w celu zwiększenia TK w RMB,
  • Dialog z politykami krajowymi i Komisją Europejską,
  • Zalecenia dotyczące przyjęcia zasad i przepisów w celu lepszego uwzględnienia specyfiki RMB takich jak: struktura obszarów miejsko – wiejskich, niska ilość przewożonych towarów więcej niż jednym środkiem transportu oraz zbyt duże odległości w zakresie ostatniej mili,
  • Zalecenia dotyczące konkretnych systemów wsparcia RMB.



Kontakt:
Gunnar Platz
Koordynator Projektu
+49 201 43771 14
gp@planco.de

Maciej Hulak
Urząd Miasta Bydgoszczy
Menadżer Projektu
+48 52 58 58 119
maciej.hulak@um.bydgoszcz.pl

https://www.combine-project.com/en
https://twitter.com/CombineProject