Miasto Bydgoszcz zakończyło pracę nad Strategiczną mapą hałasu. Wyniki najnowszego opracowania w postaci m.in: map emisyjnych, map przekroczeń hałasu drogowego, kolejowego, tramwajowego, przemysłowego oraz lotniczego dostępne są TUTAJ.
Głównym problemem w Bydgoszczy jest hałas drogowy, z uwagi na znaczne natężenie ruchu oraz lokalizację zabudowy chronionej (mieszkaniowej, oświatowej, szpitali) przy drogach.
Na hałas drogowy o poziomie przekraczającym wartość dopuszczalną narażonych jest: ok. 2,7 % (9 300) mieszkańców Bydgoszczy - wskaźnik LDWN oraz ok. 3 % (10 300) wg wskaźnika LN. Jednocześnie około 37% (128 500) osób narażonych jest na ekspozycję hałasu powyżej 55 dB określoną wskaźnikiem LDWN i około 27% (93 200) powyżej 50 dB określoną wskaźnikiem LN.
Najwyższe przekroczenia dopuszczalnych norm hałasu, od 5 dB do 10 dB, występują na następujących ulicach: Grunwaldzka, Szubińska, Kruszwicka, Poznańska, Grudziądzka, Wały Jagiellońskie, Focha, 3 Maja, Markwarta, Skłodowiskiej-Curie, Al. Wyszyńskiego, Fordońska, Wyzwolenia, Skarżyńskiego, Nad Torem, Żeglarska, Ludwikowo, Żwirki i Wigury, Solskiego, Wojska Polskiego, Glinki, Toruńska, Kaczyńskiego.
W zakresie pozostałych rodzajów hałasu liczba osób żyjących w przekroczeniach jest niewielka.
Tabela 1. Liczba ludności narażona na ponadnormatywny hałas od pozostałych źródeł
Przekroczenia hałasu tramwajowego odnotowano jedynie przy ul. Jagiellońskiej w porze nocnej, natomiast hałas przemysłowy przekroczony jest w 14 miejscach na terenie Bydgoszczy (większe skupiska terenów przemysłowych i usługowych). W stosunku do hałasu przemysłowego podejmowane są działania administracyjne związane z wydawaniem decyzji o dopuszczalnym poziomie hałasu.
W mieście nie ma osób narażonych na ponadnormatywny hałas określony wskaźnikami LDWN oraz LN dla hałasu kolejowego i lotniczego.
Wyniki Strategicznej mapy hałasu dla miasta Bydgoszczy ze stanem na 2021 rok posłużą do opracowania Programu ochrony środowiska przed hałasem dla województwa kujawsko-pomorskiego.