W ramach ogólnoszkolnego projektu stworzono szkolny ogród, w którego przygotowanie byli zaangażowani szczególnie uczniowie i rodzice klas IV – VII Szkoły Podstawowej nr 61 w Bydgoszczy. Stworzone zostały grupy zadaniowe, które opracowały poszczególne działania:
- HERBARIUM – przygotowano spis gatunków ziół wraz z ich wymaganiami, tzn. rodzaj gleby, nasłonecznienie, czas wysiewania, pielęgnacja itd. Rośliny zostały posadzone w ogrodzie, a wyniki pracy uczniowie przedstawili w dowolnej formie – plakat, kolaż, wystawa, film.
- ROŚLINY CEBULOWE – opracowano spis roślin cebulowych wraz z ich wymaganiami, tzn. rodzaj gleby, nasłonecznienie, czas wysiewania, pielęgnacja itd. Rośliny zostały posadzone w ogrodzie, a wyniki pracy uczniowie przedstawili w dowolnej formie – plakat, kolaż, wystawa, film.
- MIESZKAŃCY OGRODU – OWADY – przygotowano spis gatunków roślin wraz z ich wymaganiami, tzn. rodzaj gleby, nasłonecznienie, czas wysiewania, pielęgnacja itd., które zachęciłyby owady: motyle, trzmiele, pszczoły do bytowania w ogrodzie. Rośliny zostały posadzone, a wyniki pracy uczniowie przedstawili w dowolnej formie – plakat, kolaż, wystawa, film.
- OGRÓD SIEDLISKIEM DROBNYCH SSAKÓW - przedstawienie w dowolnej formie np. plakat, film, reportaż w jaki sposób można zwabić do ogrodu drobne ssaki, np. jeże i jak o nie dbać, by stały się stałymi bywalcami szkolnego ogrodu.
- OGRÓD SIEDLISKIEM PTAKÓW – przedstawienie w dowolnej formie np. plakat, film, reportaż, jak stworzyć ogród przyjazny dla ptaków. Wybrano i przedstawiono kilka gatunków ptactwa występujących w okolicach szkoły. Pomocne okazały się tablice dydaktyczne znajdujące się w Dolinie Pięciu Stawów koło Castoramy.
- BUDKA LĘGOWA DLA PTAKÓW – uczniowie poszukiwali informacji na temat gatunków ptaków mieszkających w okolicach szkoły oraz budowali budki dla ptaków.
Najciekawsze prace zostały nagrodzone, a wykonane zadania pozwoliły na stworzenie szkolnego ogrodu, który będzie służył uczniom i przedszkolakom jako miejsce na, gdzie będą odbywać się lekcje na świeżym powietrzu. Młodsze dzieci również posadziły rośliny, na wyznaczonych specjalnie dla nich rabatkach.
Druga część projektu polegała na wykorzystaniu ogrodu do integracji środowiska lokalnego. Zaproszono drużyny z okolicznych szkół i pokazano dzieciom jakie zwierzęta i rośliny żyją w mieście oraz jak o nie dbać i chronić.
Zorganizowano także konkurs pt. „Ogród szkolny – adres zamieszkania i stołówka dla wielu zwierząt” dla uczniów klas IV.