logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Fortepian Noskowskiego już po renowacji – odsłonięcie w najbliższą sobotę




Zakończyła się renowacja zabytkowego fortepianu Zygmunta Noskowskiego z kolekcji w Ostromecku. Instrument pochodzi z 1890 roku i powstał w renomowanej firmie warszawskiej Krall @ Seidler. Uroczyste odsłonięcie zaplanowano na sobotę 20 stycznia.


Fortepian to dzieło warszawskiej firmy Krall & Seidler znajdujące się w zbiorze Kolekcji Zabytkowych Fortepianów im. Andrzeja Szwalbego w Ostromecku (opiekuje się nią MCK w Bydgoszczy). Instrument pochodzi z około 1890 roku i został podarowany wielkiemu kompozytorowi i pedagogowi Zygmuntowi Noskowskiemu przez polski naród na 25. lecie działalności kompozytorskiej.

Fortepian jest już po gruntownej renowacji. Konieczny był remont części akustycznej,  mechanizmu i obudowy. Z inskrypcji na klockach bocznych klawiatury wiadomo, że przeszedł renowację w latach 60. XX wieku w Poznaniu. W późniejszych latach nad jego elementami pracował także Andrzej Doręda wieloletni opiekun fortepianów z Kolekcji Szwalbego.

20 stycznia, w ramach obchodów 98 rocznicy Powrotu Bydgoszczy do macierzy, w Ostromecku odbędzie się uroczyste odsłonięcie instrumentu połączone z koncertem. Będzie można posłuchać recitalu fortepianowego w wykonaniu Mariusza Klimsiaka, a także wykładu muzykolożki Agaty Mierzejewskiej poświęcony kompozytorowi Zygmuntowi Noskowskiemu. Odbędzie się także prelekcja Andrzeja Włodarczyka, prowadzącego Pracownię Pianin i Fortepianów, przybliżająca prace przy restauracji instrumentu (początek o godz. 17.00, Pałac Stary w Ostromecku, liczba miejsc ograniczona. Osoby zainteresowane wzięciem udziału w tym wydarzeniu prosimy o kontakt pod nr. tel. 519 346 578).

Także w niedzielę 21 stycznia wszyscy zwiedzający będą mogli posłuchać muzyki granej na odrestaurowanym fortepianie Krall & Seidler Zygmunta Noskowskiego (sala błękitna, Pałac Stary, godz. 14-17).

Warto wiedzieć: 
Zygmunt Noskowski (1846-1909) - warszawski kompozytor, dyrygent, krytyk, dyrektor muzyczny Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego, dyrektor artystyczny Filharmonii Warszawskiej, był także pedagogiem – wykształcił Statkowskiego, Opieńskiego, Melcera, Szymanowskiego, Karłowicza, Różyckiego, Szelutę, Fitelberga.





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies