logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nowoczesna zajezdnia. Prace nabierają tempa. Raport nr 3




Trwa rozbudowa zajezdni tramwajowej. To niezbędna inwestycja, która pozwoli przystosować obiekt do serwisu nowoczesnych składów. Inwestycja pomoże również ograniczyć hałas na bydgoskich ulicach. Zapraszamy do obejrzenia zdjęć.


Inwestycja obejmuje rozbiórkę budynków dyspozytorni z portiernią nr 1 oraz działu eksploatacji tramwajów nr 2, sieci trakcyjnej i torowisk, na miejscu których wybudowane zostaną nowoczesne budynki służb eksploatacyjnych, portierni oraz zasilania zajezdni tramwajowej, reprofilacji obręczy tramwajowych, myjni tramwajów z proekologicznym wyposażeniem technologicznym oraz szeroko rozumiana infrastruktura techniczna związana z funkcjonowaniem zajezdni w tym m.in. nowy układ torowo-sieciowy oraz drogowy, parkingi, sieci i urządzenia systemu sterowania zwrotnicami, monitoring, kanalizacja i instalacje teletechniczne, instalacje elektryczne, trakcyjne, oświetlenia terenu, instalacje wodno-kanalizacyjne, w tym hydrantowe, instalacje i sieci c.o.

Obecnie szereg prac realizowanych jest przy przebudowie sieci podziemnych. Poza tym modernizowana jest tak zwana harfa, czyli system rozjazdów przed torami odstawczymi. Wznoszone są także konstrukcje budynków portierni, dyspozytorni oraz obiektu do reprofilacji obręczy tramwajowych.

Warto podkreślić, że modernizacja i budowa infrastruktury technicznej, a w szczególności obiektu tokarki podtorowej, zapewniającej automatyzację procesów reprofilacji obręczy kół tramwajów, wpłynie na ograniczenie hałasu komunikacyjnego i drgań na trasach tramwajowych.

Zaawansowanie rzeczowe prac wynosi około 10 procent. Wykonawcą jest firma Mirbud, z którą na początku bieżącego roku podpisaliśmy umowę o wartości 96,7 mln zł. Zakończenie prac planowane jest na początku 2026 roku.  

Tramwaje cały czas w ruchu

Podczas wykonywania robót budowlanych, zapewnione jest ciągłe funkcjonowanie zajezdni oraz przejezdność głównych szlaków komunikacyjnych, w tym wykonywanie zadań przewozowych na liniach tramwajowych. W tym celu wykonywanie robót budowlanych na obiektach oraz robót na torowiskach tramwajowych zostało podzielone na podzadania, aby nie sparaliżować pracy zajezdni i nie zaburzyć przewozów pasażerskich na liniach tramwajowych.