logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

KPO napędza bydgoskie inwestycje




Bydgoszcz skutecznie sięga po środki z Krajowego Planu Odbudowy. Najwięcej pieniędzy zdobyliśmy na kontynuację naszego programu „ekoszkół”, wymianę taboru tramwajowego oraz budowę nowego żłobka na Bartodziejach. Skorzystamy też z preferencyjnych pożyczek, które ułatwią realizację wcześniej zaplanowanych „zielonych” inwestycji związanych z budową dróg rowerowych, bulwarów i rewitalizacją skwerów.


- Bydgoszcz jest bardzo aktywna w składaniu wniosków o fundusze zewnętrzne, między innymi z Krajowego Planu Odbudowy. W ostatnich tygodniach zagwarantowała sobie finansowanie wielu oczekiwanych inwestycji - mówi Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel. -To łącznie około 128 mln zł. W tej puli jest także preferencyjna  pożyczka na zieloną transformację miast. 30, 6 mln zł to pierwsza transza tych środków. Łącznie Bydgoszcz wnioskowała o pół miliarda złotych. Pożyczka z KPO jest dedykowana przede wszystkim inwestycjom, które przyniosą duże oszczędności m.in. wymianie oświetlenia, termomodernizacjom. To oznacza, że zainwestowane pieniądze szybko się zwrócą.

W czwartek (30 stycznia) Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel oraz zastępczyni prezydenta Bydgoszczy Iwona Waszkiewicz podpisali też umowę na finansowanie środkami KPO budowy nowego żłobka na Bartodziejach. – Już przed dwoma laty planowaliśmy budowę nowego żłobka, ale wtedy rządowe dofinansowanie było zbyt małe – mówi zastępczyni prezydenta. - Teraz będziemy mogli po raz pierwszy sfinansować taką inwestycję prawie w 100 procentach. W Bydgoszczy w ośmiu publicznych placówkach Zespołu Żłobków Miejskich jest ponad 1230 miejsc. W ciągu ostatnich lat podwoiliśmy tę liczbę, ale ciągle są oczekujący. Mamy też blisko 2000 miejsc w żłobkach niepublicznych. 1500 zł dofinansowania z programu „Aktywny Rodzic” pomoże rodzicom w skorzystaniu z nich i z pewnością pozwoli stworzyć miejsce w żłobku dla każdego malucha.

Dla zadania przygotowana została koncepcja oraz program funkcjonalno-użytkowy. W lutym br. ogłoszony zostanie przetarg na prace projektowo-budowlane.  
 
Europejskie dotacje i pożyczki
Łącznie Miasto, przy wsparciu Krajowego Planu Odbudowy, realizuje zadania o wartości ok. 240 mln zł. Większość kosztów pokryją bezzwrotne dotacje i preferencyjne pożyczki na łączną sumę ponad 128 mln zł.
Bezzwrotne dotacje wykorzystujemy m.in na:

Równocześnie skorzystamy z preferencyjnych pożyczek wspierających zieloną transformację miast. Za nami podpisanie pierwszych umów na dofinansowanie 12 zadań. Mechanizm preferencyjnej pożyczki umożliwił także pokrycie wkładu własnego inwestycji, które kończyliśmy w ubiegłym roku. Środki z KPO trafią na:

  • budowę ciągu pieszo-rowerowego w ulicy Geodetów, Wyzwolenia i Wierchowej (zadanie zakończone),
  • przebudowę skweru E. Woyniłłowicza na os. Bielawy (zadanie zakończone),
  • rewitalizację Skweru Alojzego Bukolta na os. Szwederowo (zadanie zakończone),
  • rewitalizację Placu Wolności (w trakcie),
  • rewitalizację bulwarów i nabrzeży obejmująca przebudowę umocnień, zagospodarowanie terenu nadrzecznego rzeki Brdy z towarzyszącą infrastrukturą (etap I i etap II, w trakcie),
  • modernizację nawierzchni alejek w parku przy ul. Schulza na os. Błonie (zawarta umowa),
  • zagospodarowanie terenu przy ul. 11 Listopada na os. Leśnym (w trakcie),
  • budowę skweru Małej Łąki na os. Wyżyny (etap II),
  • rewitalizację Placu Chełmińskiego na os. Okole (etap II),
  • budowę infrastruktury rowerowej w ciągu ul. J. Sułkowskiego w Bydgoszczy (zawarta umowa),
  • budowę infrastruktury rowerowej wzdłuż ul. Kieleckiej (przygotowania do przetargu).

Łączna wartość tych zadań to blisko 73 mln zł. Kwota wsparcia środkami KPO wynosi 30,6 mln zł. Nieoprocentowana pożyczka posłuży za wkład własny przy inwestycjach realizowanych z wykorzystaniem środków rządowych przy przebudowie bulwarów i rewitalizacji placu Wolności. W pozostałych zadaniach będzie podstawowym źródłem finansowania. Wykorzystanie tych środków umożliwia rozpoczęcie kolejnych oczekiwanych zadań i zachowanie dobrej płynności finansowej.

Bydgoszcz już w ubiegłym roku przygotowała się do wykorzystania wszystkich szans, jakie w pojawią się w związku z wydatkowaniem środków europejskich z Krajowego Planu Odbudowy. Miasto będzie korzystać z nieoprocentowanej linii pożyczkowej KPO „Inwestycje na rzecz zielonej transformacji miast” dystrybuowanej przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Bydgoszcz zawnioskowała o kwotę 500 mln zł.

Nie tylko miasto

Z nowego instrumentu finansowego korzysta też miejska spółka. Miejskie Zakłady Komunikacyjne zdobyły dofinansowanie na zakup 11 elektrobusów i niezbędnej infrastruktury. Trwa przetarg na zakup pojazdów. Koszt całego przedsięwzięcia szacowany jest na około 66 mln zł. Miejskie Zakłady Komunikacyjne zdobyły dotację z III edycji programu "Zielony Transport Publiczny" na poziomie 48,75 mln zł oraz dodatkowe 5 mln pożyczki. Wniosek został rozstrzygnięty pozytywnie przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program wykorzystuje m.in środki z KPO. Więcej informacji na ten temat znajduje się TUTAJ.