W ramach akcji „Partnerstwa na małą skalę” w sektorze edukacji szkolnej Miejski Ośrodek Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy zrealizował projekt: „Szkoła jako przestrzeń zróżnicowana kulturowo – rekomendacje nauczycieli polskich i francuskich”. Jak informują organizatorzy: „decydującą inspiracją w wyborze partnera z Unii Europejskiej był odmienny model edukacji dzieci z doświadczeniem migracji. Polskie rozwiązania to model integracyjny, czyli wspólna nauka w jednej klasie, a lekcje językowe są zajęciami dodatkowymi. We Francji natomiast obowiązuje model separacyjny, w którym uczniowie migracyjni uczą się w oddzielnych klasach przygotowawczych przez okres co najmniej roku w celu opanowania języka w stopniu przynajmniej dostatecznym. Realizacja projektu dała możliwość przyjrzenia się różnym rozwiązaniom, również tym, które teraz są najbardziej istotne, czyli wyzwaniom związanym z integracją.”
Uczestnicy konferencji wysłuchali doświadczeń osób, które z migracją mają do czynienia na co dzień. Wśród prelegentów znalazła się Pani Liliia Zahnitko – założycielka Świetlicy Ukraińskiej w Bydgoszczy, która opowiedziała o działaniach świetlicy stwarzającej możliwości rozwoju dla dzieci i młodzieży, a także wspieraniu uchodźców z Ukrainy.
Wyzwania szkoły wielokulturowej przybliżył Pan Piotr Kowalski – dyrektor Szkoły Podstawowej im. 16 Pułku Ułanów Wielkopolskich w Grupie. Szkoła znajduje się w bliskiej odległości Ośrodka dla Cudzoziemców, dlatego dzieci, które trafiają do ośrodka rozpoczynają swoją naukę w lokalnej Szkole Podstawowej. Na przestrzeni lat w placówce uczyły się dzieci z ponad 70 krajów świata.
Z kolei Pani Sylwia Antonowicz z Fundacji Emic opowiedziała o założeniach projektu „Przyjazna Szkoła”. To propozycja wsparcia - włączenia i kontynuacji nauki dzieci-uchodźców. Priorytetem jest pomoc językowa, edukacyjna oraz integracja uchodźców w polskich szkołach.
Zwieńczeniem realizacji projektu w ramach Erasmus+ było wydanie publikacji pn.: „Szkoła jako przestrzeń zróżnicowana kulturowo – rekomendacje nauczycieli polskich i francuskich”. Opracowanie jest efektem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli z Polski i Francji, którzy swoje działania skupiali na budowaniu przestrzeni edukacyjnej otwartej na różnorodność. Jak zaznaczają autorzy, publikacja jest zbiorem refleksji, dobrych praktyk i analizą konkretnych historii, które często determinują nasz efekt kształcenia w klasach wielokulturowych.