logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Odkrywają matematykę na nowo




Warsztaty i szkolenia dla nauczycieli, nowe metody nauczania, a także praktyczne podeście do przedmiotu – w Bydgoszczy realizowany jest projekt „Bydgoski Bąbel Matematyczny”, dzięki któremu uczniowie łatwiej przyswajają wiedzę, a sama nauka jest dla nich przyjemnością. Na obecnie trwający projekt Miasto otrzymało ponad 7 mln zł dofinansowania z Unii.


Projekt Bydgoski Bąbel Matematyczny jest wynikiem poszukiwań sposobu na podwyższenie m.in. kompetencji matematycznych bydgoskich uczniów. Współpraca z matematykiem z Uniwersytetu Warszawskiego i ekspertami z Instytutu Badań Edukacyjnych umożliwiła uruchomienie długofalowego procesu zmian w stylu pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki. 

Pierwsze prace nad nową metodologią nauczania matematyki w bydgoskich szkołach rozpoczęły się już w 2009 roku. W ramach projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej, podczas których  nauczyciele przechodzili szkolenia, a uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych. 

W roku szkolnym 2012/13 rozpoczęto kolejny projekt. „Dzieci myślą. Jak skutecznie uczyć dzieci myślenia matematycznego”, opracowany przez dr Mirosława Dąbrowskiego (UW) i Małgorzatę Zambrowską oraz grupę innych specjalistów z Instytutu Badań Edukacyjnych. Celem działania „Dzieci Myślą” było uruchomienie procesu upowszechniania przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej takiego podejścia do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci, które pobudzałoby ich aktywność intelektualną. W ramach projektu eksperci prowadzili warsztaty, podczas których nauczyciele odkrywali, że istotą jest przede wszystkim tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się dzieci oraz poszukiwanie i stosowanie takich metod i form pracy, które uruchomią aktywność uczniów niezbędną do samodzielnego zdobywania i przetwarzania matematycznej wiedzy, a także do konfrontowania jej z nieznanymi dotąd problemami.

Doświadczenia tej pierwszej bydgoskiej grupy s nauczycieli we wdrażaniu zmiany zostały zebrane w publikacji „Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyk w klasach I-III”.  Wzięło w niej udział 18 nauczycieli z 8 szkół. 

Aby wprowadzić nowe metody w pozostałych placówkach, uruchomiono 4 nowych Bąble Matematyczne dla nauczycieli klas I-III z 22 szkół. W  kolejnym okresie zrealizowano m. in. projekt  „Po co? Dlaczego? Jak? – kształtowanie kompetencji poznawczych uczniów”. Wzięło w nim udział ponad 40 nauczycieli matematyki  klas IV-VI, którzy szkolili się na warsztatach prowadzonych przez ekspertów z zespołu Pracowni Matematyki - Stowarzyszenia „Rozwiń się”. 

Obecnie  koncepcja wprowadzania zmian w stylu pracy bydgoskich nauczycieli  realizowana jest w  ramach projektu Edu(R)ewolucja, także współfinansowanego ze środków unijnych.   Niemal 3 tys. uczniów z 25 szkół podstawowych może wziąć udział w ciekawych i rozwijających zajęciach z m. in. robotyki, programowania, języków obcych, a także z metod eksperymentów przyrodniczych i matematycznych. Miasto uzyskało na ten cel ponad 7 mln zł dofinansowania. 

Nauczyciele będą mogli podnieść swoje kompetencje i kwalifikacje poprzez  udział w szkoleniach i studiach podyplomowych. Z kolei szkoły doposażą pracownie przedmiotowe w pomoce dydaktyczne i sprzęt informatyczny. 





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies