Projekt Bydgoski Bąbel Matematyczny jest wynikiem poszukiwań sposobu na podwyższenie m.in. kompetencji matematycznych bydgoskich uczniów. Współpraca z matematykiem z Uniwersytetu Warszawskiego i ekspertami z Instytutu Badań Edukacyjnych umożliwiła uruchomienie długofalowego procesu zmian w stylu pracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i nauczycieli matematyki.
Pierwsze prace nad nową metodologią nauczania matematyki w bydgoskich szkołach rozpoczęły się już w 2009 roku. W ramach projektów współfinansowanych z Unii Europejskiej, podczas których nauczyciele przechodzili szkolenia, a uczniowie mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach dodatkowych.
W roku szkolnym 2012/13 rozpoczęto kolejny projekt. „Dzieci myślą. Jak skutecznie uczyć dzieci myślenia matematycznego”, opracowany przez dr Mirosława Dąbrowskiego (UW) i Małgorzatę Zambrowską oraz grupę innych specjalistów z Instytutu Badań Edukacyjnych. Celem działania „Dzieci Myślą” było uruchomienie procesu upowszechniania przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej takiego podejścia do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci, które pobudzałoby ich aktywność intelektualną. W ramach projektu eksperci prowadzili warsztaty, podczas których nauczyciele odkrywali, że istotą jest przede wszystkim tworzenie warunków sprzyjających uczeniu się dzieci oraz poszukiwanie i stosowanie takich metod i form pracy, które uruchomią aktywność uczniów niezbędną do samodzielnego zdobywania i przetwarzania matematycznej wiedzy, a także do konfrontowania jej z nieznanymi dotąd problemami.
Doświadczenia tej pierwszej bydgoskiej grupy s nauczycieli we wdrażaniu zmiany zostały zebrane w publikacji „Bydgoski bąbel matematyczny. O wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyk w klasach I-III”. Wzięło w niej udział 18 nauczycieli z 8 szkół.
Aby wprowadzić nowe metody w pozostałych placówkach, uruchomiono 4 nowych Bąble Matematyczne dla nauczycieli klas I-III z 22 szkół. W kolejnym okresie zrealizowano m. in. projekt „Po co? Dlaczego? Jak? – kształtowanie kompetencji poznawczych uczniów”. Wzięło w nim udział ponad 40 nauczycieli matematyki klas IV-VI, którzy szkolili się na warsztatach prowadzonych przez ekspertów z zespołu Pracowni Matematyki - Stowarzyszenia „Rozwiń się”.
Obecnie koncepcja wprowadzania zmian w stylu pracy bydgoskich nauczycieli realizowana jest w ramach projektu Edu(R)ewolucja, także współfinansowanego ze środków unijnych. Niemal 3 tys. uczniów z 25 szkół podstawowych może wziąć udział w ciekawych i rozwijających zajęciach z m. in. robotyki, programowania, języków obcych, a także z metod eksperymentów przyrodniczych i matematycznych. Miasto uzyskało na ten cel ponad 7 mln zł dofinansowania.
Nauczyciele będą mogli podnieść swoje kompetencje i kwalifikacje poprzez udział w szkoleniach i studiach podyplomowych. Z kolei szkoły doposażą pracownie przedmiotowe w pomoce dydaktyczne i sprzęt informatyczny.