Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu - to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu miast najbardziej przyjaznych dla zmotoryzowanych. Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta. Został on opracowany przez specjalistów z firmy Oponeo i aplikacji Yanosik. Bydgoszcz zajęła w nim piątą lokatę. Nasze miasto wypadło wyjątkowo korzystnie pod kątem szybkości poruszania się samochodem (około 42 km/h) poza centrum i 28km/h w centrum). Na taki wynik wpływa między innymi sprawne funkcjonowanie systemu ITS.
W Bydgoszczy notowany jest również jeden z najniższych współczynników kolizji na 1000 mieszkańców. Taki wynik pomagają osiągać między innymi inwestycje związane z rozbudową infrastruktury drogowej. Tylko dzięki rozbudowie ul. Kujawskiej liczba wypadków na ważnych rondach Bernardyńskim i Kujawskim spadła do zera. Jednocześnie cała inwestycja znacznie usprawniła podróże komunikacją miejską. W ostatnich latach rozbudowane zostały także ul. Grunwaldzka. Trasa Uniwersytecka i ul. Gdańska. Trwają prace związane z budową nowych mostów na Brdzie oraz rozbudową ul. Smukalskiej. Oprócz tych dużych inwestycji drogowcy realizują wiele mniejszych zadań poprawiających bezpieczeństwo:
- doświetlanie przejść
- budowa chodników, dróg rowerowych, kontrapasów
- budowa wyniesionych skrzyżowań, przejść, przystanków wiedeńskich i progów zwalniających
- budowa rond, sygnalizacji i przebudowa skrzyżowań
- nowoczesne oznakowanie ulic