21 września (sobota) odbędzie się promocja albumu – „250 lat Kanału Bydgoskiego” i koncert muzyki klasycznej na wodzie o godz. 16:00. W niedzielę, 22 września organizatorzy zapraszają do udziału w bezpłatnym rajdzie rowerowym w ramach cyklu wydarzeń Cztery Pory Roku, na który obowiązuje rezerwacja miejsc. W rajdzie mogą uczestniczyć dzieci od 10 r.ż. pod opieką dorosłego opiekuna. - Rajd rozpoczniemy krótkim zwiedzaniem Muzeum, następnie wsiądziemy na rowery i przejedziemy wzdłuż Kanału Bydgoskiego aż do Śluzy Osowa Góra. Podczas rajdu zrobimy kilka krótkich przystanków na poznawanie historii Kanału. Na zakończenie wrócimy do Muzeum, gdzie odbędzie się ognisko. Wydarzenie potrwa około 3 godzin. Zaplanowana trasa rowerowa ma 16 km i wiedzie częściowo przez drogi nieutwardzone, piaszczyste i wyboiste, więc sugerujemy, by dostosować swoje rowery do panujących warunków. Nie zalecamy jazdy na rowerach miejskich i szosowych – informują organizatorzy. TUTAJ znajdziecie dokładną trasę rajdu.
W ostatni weekend września (29.09) zaplanowano koncert przy V śluzie w godz. 18:00 – 20:00 (polana przy V śluzie, ul. Czarna Droga). Na koniec świętowania, a więc 5 października (sobota) nad Kanałem Bydgoskim odbędzie się "Vabank" - wydarzenie poświęcone Leonardowi Pietraszakowi. Zmarły w 2023 roku wybitny polski aktor urodził się w Bydgoszczy, gdzie od 1945 r. mieszkał przy ul. Grunwaldzkiej w pobliżu Kanału Bydgoskiego. Szczegóły harmonogram wydarzeń dostępny jest TUTAJ. Zapraszamy również do zwiedzania Kanału wraz z przygotowanymi przez nas trasami weekendowych spacerów, szczegóły TUTAJ.
Historia Kanału Bydgoskiego
Stary Kanał Bydgoski to zachowany do dziś odcinek sztucznej drogi wodnej wybudowanej w latach 1773 – 1774. Koncepcja budowy połączenia wodnego Brdy i Noteci przecinającego linię wododziału powstała za czasów panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego. W 1766 roku jeden z najwybitniejszych kartografów Franciszek Florian Czaki opracował projekt kanału Brda-Noteć. Z uwagi na I rozbiór Polski, który nastąpił w 1772 r., prace nad projektem zostały wstrzymane. Koncepcje połączenia rzeki Brdy i Noteci przejął i zrealizował król pruski Fryderyk II na podstawie projektu powstałego również w 1772 r. autorstwa Franza Balthasara Schönberga von Brenkenhoffa. Prace budowlane, którymi kierował Wilhelm Dornstein, trwały od wiosny 1773 r. do połowy września 1774r. W tym czasie powstał kanał długości 26,7 km z 10 drewnianymi śluzami. Kanał z jego obiektami piętrzącymi wielokrotnie przebudowywano. Jego pierwsza gruntowna przebudowa miała miejsce w latach od 1803 do 1810. W tym okresie powstały śluzy: nr VI przy ul. Bronikowskiego, nr V przy ul. Czarna Droga oraz nr IV przy ul. Wrocławskiej. W latach od 1903 do 1915 wybudowano nowy odcinek, na którym powstały dwie nowe śluzy: Okole i Czyżkówko. Ten odcinek drogi wodnej eksploatowany jest do dziś. Kanał na odcinku od śluzy nr VI przy ul. Bronikowskiego do śluzy nr II przy ul. Grottgera do końca lat czterdziestych XX wieku pełnił funkcję rezerwowej drogi wodnej będąc jednocześnie kanałem ulgi głównej jego części. Ruch żeglowny na Starym Kanale Bydgoskim ustał niedługo po zakończeniu II wojny światowej w latach od 1948 do 1949. Ostatecznie w latach 60-tych podjęto decyzję o wyłączeniu go z eksploatacji. Wówczas w wyniku budowy ronda Grunwaldzkiego i realizacji komunikacyjnej trasy Wschód-Zachód zlikwidowano śluzy nr II i III oraz przebudowano jego dolny odcinek na rów odprowadzający i kolektor zamknięty. Od 1972r. Stary Kanał Bydgoski znajduje się w zarządzie Miasta Bydgoszczy.