logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Nowe mosty sprawnie połączyły Bartodzieje i Kapuściska




Zakończyła się budowa mostów nad Brdą, największej inwestycji ostatnich lat, która usprawniła poruszanie się po Bydgoszczy. Codziennie korzysta z nich kilkanaście tysięcy kierowców i wielu pasażerów komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji zbudowaliśmy nowe jezdnie, torowiska, chodniki, drogi rowerowe i oświetlenie. Zasadziliśmy setki drzew i krzewów. Kończymy odbiory.


Cała inwestycja pochłonęła 170 mln zł. Realizowaliśmy ją wykorzystując pozyskane przez Miasto pieniądze europejskie w kwocie 79 mln zł.

Dwa nowe mosty zbudowane, jeden wyremontowany

Najważniejszym elementem inwestycji była budowa dwóch nowych obiektów mostowych (tramwajowego i drogowego) zlokalizowanych przy istniejącym moście w ciągu ul. Kazimierza Wielkiego. Przebudowaliśmy skrzyżowania przy mostach od strony ul. Fordońskiej i Kazimierza Wielkiego.

Wyremontowaliśmy też dotychczasową przeprawę mostową. Wykonane zostały chodniki i balustrady. Ważnym elementem zmian była modernizacja peronów przystankowych. Powstały nowe, a dotychczasowe przesunęliśmy, co zdecydowanie ułatwia przesiadkę na autobus czy tramwaj.

W obrębie całej inwestycji powstały nowe nawierzchnie, torowiska, chodniki i drogi rowerowe. Przy skrzyżowaniach zamontowaliśmy też blisko 40 podpórek rowerowych.

Inwestycja z ekorozwiązaniami

Budowę mostów nad Brdą połączyliśmy z nowymi nasadzeniami. Objęły one łącznie ponad 360 drzew i 1130 krzewów. Najwięcej nasadzeń realizowanych było po obu stronach nowego mostu. Najbliżej Brdy po stronie Bartodziejów pojawiły się między innymi skupiska wierzb, olchy i wiązów szypułkowych. Ulicę Kazimierza Wielkiego po stronie Kapuścisk zacienią po rozrośnięciu się szpalery klonów i brzóz. Drzewa wypełniają także wyspy dzielące jezdnie ulicy Łęczyckiej przy skrzyżowaniu z Fordońską. Tam sadzone były przede wszystkim ozdobne jabłonie i świerki serbskie. W wielu miejscach dosadziliśmy też krzewy. Kolorowe żywopłoty utworzyły między innymi berberysy i jaśminowce posadzone pomiędzy ulicą Toruńską i osiedlem Łuczniczki.

Dzięki nowemu systemowi odwodnieniowemu deszczówka nie trafia już bezpośrednio do Brdy. Wody opadowe i roztopowe spływające po jezdni przechwytywane są przez żeliwne wpusty mostowe. Następnie woda jest odprowadzana do dwóch kolektorów zbiorczych zlokalizowanych pod płytą pomostu przechodzących przez przyczółki. Kolektory są przyłączone do istniejącej sieci kanalizacji deszczowej. Wszystkie latarnie wyposażone są w nowoczesne oprawy oświetleniowe LED zużywające minimalną ilość energii.

Nie tylko mosty

W ramach realizowanej inwestycji nad Brdą, przebudowaliśmy też torowisko na ul. Perłowej i całe skrzyżowanie z ulicą Toruńską. Powstały chodniki, drogi rowerowe, przystanki tramwajowe i sygnalizacje świetlne. Nowa nawierzchnia pojawiła się też na okolicznych drogach dojazdowych. Ta część inwestycji kapitalnie uzupełniła zrealizowaną kilka lat wcześniej modernizację węzła Szarych Szeregów.

Inwestycja w liczbach:

  • Liczba pojazdów na dobę: ok. 14 tys.
  • Długość mostu tramwajowego – 255m
  • Długość mostu drogowego – 253 m
  • Szerokość jezdni – 7m
  • Szerokość ciągu pieszo-rowerowego – 4,3 m
  • Wartość całej inwestycji – 170 mln zł
  • Dofinansowanie unijne – ponad 79 mln zł
  • Długość nowych i przebudowanych torowisk - 5,6 km toru podwójnego
  • Długość nowych dróg rowerowych - prawie 2 km
  • Liczba zasadzonych drzew – 361 sztuk
  • Liczba zasadzonych krzewów – 1130 sztuk
  • Liczba podpórek rowerowych : 40 sztuk
  • Liczba nowych lub wymienionych latarni - ponad 100 sztuk
  • Liczba linii kursujących przez nowy most : 2 tramwajowe, 1 autobusowa - każdego dnia przewożą one ok 16 tys. pasażerów