Inwestycja polegała na gruntownej przebudowie całej infrastruktury znajdującej się w obrębie ulicy oraz sieci biegnących pod ziemią. W 2012 zrealizowany został pierwszy etap tej inwestycji kosztujący 17 mln zł. Drugi etap objął odcinek od ul. Wawrzyniaka do Wyszyńskiego.
Po modernizacji ważna ulica stała się miejscem bezpiecznym dla kierowców, rowerzystów, pasażerów i pieszych. Mieszkańcy północnej części Śródmieścia i Bielaw zyskali lepsze połączenie z centrum. Z punktu widzenia całego miasta szczególnie istotny jest fakt, że to jedno z pierwszych zadań w nowej perspektywie unijnej do roku 2020, na które pozyskaliśmy dofinansowanie unijne w kwocie 13,5 mln zł.
Tramwaje na ulicy Chodkiewicza pokonają kilometrowy odcinek bez ograniczeń prędkości, co sprawi, że do pętli Bielawy dojadą minutę szybciej. Na przystankach ustawiono nowe wiaty, a przy nich zainstalowano elektroniczne wyświetlacze z rozkładem jazdy. Można na nich sprawdzić nie tylko godzinę odjazdu, ale wyświetlane są też istotne komunikaty o zmianach w funkcjonowaniu komunikacji oraz ważnych wydarzeniach w mieście. Na rozjazdach zastosowano automatyczne zwrotnice, które ustawiać będą się w zależności od tramwaju jaki podjedzie.
Piesi zyskali równe szerokie chodniki wyłożone estetyczną kostką. Wzdłuż ulicy powstał ciąg rowerowy. Nawierzchnie zgodnie z uwagami rowerzystów wykonano z asfaltu. Zastosowano też trwałe oznakowanie grubowarstwowe, dzięki któremu lepiej widoczne są między innymi przejścia dla pieszych. Ulica stała się też za sprawą obniżonych krawężników i elementów ryflowanych (z wypustkami) stała się miejscem bardziej przyjaznym dla osób niepełnosprawnych i starszych. Skrzyżowania są czytelnie oznakowane i poprawiona została ich geometria. Wytyczono też 50 miejsc parkingowych. Po wymianie lamp ulica jest lepiej doświetlona.
Przyjęte rozwiązania technologiczne gwarantować mają przez długi czas dobry stan nawierzchni. Również na etapie pierwszych prac wprowadzono zmiany w konstrukcji podłoża, by jezdnia nie była podatna mimo trudnych warunków gruntowych na odkształcenia. Warto podkreślić, że grubość podbudowy liczy ponad 1 metr. Dużą uwagę ze względu na śródmiejski charakter ulicy zwrócony został na estetykę. Sieć trakcyjną i oświetlenie zainstalowano na stylowych słupach (tak zwanych bydgoskich pastorałach).
Ulica Chodkiewicza w liczbach:
- 6000 m2- terenu zagospodarowanego zielenią
- 2300 m sieci trakcyjnej
- 1800 m toru pojedynczego
- 1025 m drogi rowerowej
- 2160 m przebudowanych chodnika
- 920 m nowej jezdni
- 53 stylowe słupy trakcyjno-oświetleniowe
- 50 miejsc parkingowych
- 40 mln zł koszty dwóch etapów
- 23 mln zł koszty inwestycji
- 13,5 mln zł dofinasowania
- 12 ekranów LCD z informacją przystankową
- 1 metrów to grubość konstrukcji torowiska