logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Marzec w Operze Nova




„Stabat Mater. Harnasie”, „Madam Butterfly”, „Così fan tutte albo Szkoła kochanków” – to wiosenne propozycje Opery Nova. Bilety do nabycia online i w kasie opery.


W marcu (14-16.03) opera zaprasza widzów na „Così fan tutte albo Szkoła kochanków” – operę w dwóch aktach w reżyserii Pawła Szkotaka. „Così fan tutte albo szkoła kochanków” została skomponowana jako ostatnia z Mozartowskich oper buffa. To jedno z ostatnich jego dzieł, stworzone w 1790 i trzecia opera, która powstała we współpracy z doskonałym librecistą Lorenzem da Pontem. Przebieranie i podszywanie się bohaterów pod różne postacie oraz wątek niewierności zbliża Così fan tutte do Wesela Figara. Czy Così fan tutte to komiczna maskarada? Manipulacje sentymentami, uwodzenia i zmiany uczuć, utrata wiary w ich stałość: wbrew pozorom lekkiej historyjki z przebierankami jest to opera z nutą nostalgii i trudna reżysersko. Ta opera Mozarta znalazła się po raz pierwszy na afiszu bydgoskiej opery w 2021 r.

W przedostatni weekend marca (21-22.03) opera zaprasza na operę „Madam Butterfly” -  pierwszą z oper Pucciniego, której akcja rozgrywa się w egzotycznym środowisku. Autorzy libretta nawiązali do kilku źródeł literackich: francuskiej powieści Pierre’a Lotiego Madame Chrysantheme, opowiadania Johna Luthera Longa Madame Butterfly i bazującego na nim dramatu Davida Belasco pod tym samym tytułem. Choć główna postać opery Cho-Cho San swój przydomek zawdzięcza rodowemu herbowi wyrzeźbionemu w kształcie motyla, można doszukać się w nim głębszej symboliki. Dziejący się w egzotycznym pejzażu dramat gejszy został subtelnie zrealizowany z wydobyciem z partytury całego piękna muzyki, zachowaniem wiarygodności psychologicznej , scenicznej harmonii i z wykorzystaniem nowoczesnej techniki świateł.

Na koniec miesiąca (28-30.03) opera zaprasza na balet „Stabat Mater. Harnasie”. Inscenizacja Stabat Mater nie będzie dosłownym zobrazowaniem męki Chrystusa i cierpień Maryi, a raczej symbolicznym odwołaniem się do tych wydarzeń. Pierwszy impuls do stworzenia dzieła inspirowanego rodzimym folklorem dał Szymanowskiemu kontakt z muzyką Strawińskiego i Baletami Diagilewa. Pomysł baletu skrystalizował się ostatecznie na góralskim weselu przyjaciół kompozytora, Rytardów.

Szczegółowy repertuar dostępny TUTAJ. Bilety online dostępne są TUTAJ.