Zespół ds. polityki rowerowej funkcjonuje od 2013 roku. W czasie funkcjonowania jego członkowie przeanalizowali około 70 dokumentacji projektowych. Od momentu powstania długość infrastruktury rowerowej zwiększyła się dwukrotnie. Zespół został powołany zarządzeniem prezydenta Bydgoszczy. W jego skład wchodzą przedstawiciele środowiska rowerzystów oraz wydziałów urzędu i jednostek organizacyjnych Miasta Bydgoszczy. Pracą kieruje Zastępca Prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz, a zastępcą przewodniczącego jest Wojciech Bulanda. Do zadań zespołu należy m.in.:
- opracowywanie i zatwierdzanie harmonogramu realizacji inwestycji rowerowych, z uwzględnieniem środków finansowych zapisanych w budżecie miasta i wieloletniej prognozie finansowej,
- opracowywanie i opiniowanie założeń do dokumentów planistycznych, w zakresie rozwoju sieci rowerowej,
- opiniowanie dokumentów planistycznych dotyczących rozwoju sieci rowerowej,
- opracowywanie i opiniowanie założeń do dokumentacji projektowych, w zakresie rozwoju sieci rowerowej,
- opiniowanie dokumentacji projektowej w zakresie rozwoju sieci rowerowej,
- podejmowanie inicjatyw na rzecz poprawy i rozwoju komunikacji, sportu, rekreacji oraz turystyki, z wykorzystaniem rowerów na terenie Miasta Bydgoszczy oraz ich ewaluacja,
- współpraca z przedstawicielami społeczności i organizacji lokalnych, na rzecz rozwoju komunikacji, sportu, rekreacji i turystyki rowerowej,
- propagowanie i inspirowanie działań, na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu rowerowego.
Dzięki pracy zespołu zainicjowanych zostało wiele ważnych rozwiązań, które istotnie wpłynęły na bezpieczeństwo i komfort użytkowania infrastruktury rowerowej. To między innymi zlecenie opracowania „Standardów technicznych i wykonawczych dla infrastruktury rowerowej Miasta Bydgoszczy”, wprowadzenie do Bydgoszczy rozwiązań z wykorzystaniem pasów rowerowych, kontrapasów oraz kontraruchu. Zespół inicjował też wyposażenie przestrzeni miasta w stojaki rowerowe. We wtorek (14 stycznia) jego członkowie spotkali się po raz setny. Omawiane były między innymi: koncepcja architektoniczna rewitalizacji bulwarów oraz projekt przebudowy węzła wschodniego wraz z wiaduktami Warszawskimi.
- Praca zespołu zasługuje na duży szacunek – podkreśla zastępca prezydenta Bydgoszczy Mirosław Kozłowicz. – Dzięki uwagom jego członków przygotowując miejskie inwestycje mogliśmy często lepiej je dostosować do potrzeb rowerzystów. Głos rowerzystów jest też niezwykle cenny przy konstruowaniu budżetu i wyborze priorytetowych zadań. Co warto podkreślić, zespół działa wyjątkowo konsekwentnie, czego najlepszym przykładem jest to 100. spotkanie. Szczególnie doceniam wypracowaną formułę pracy ukierunkowaną na szukanie najlepszych rozwiązań, nawet jeśli ich realizacja wymaga dodatkowej pracy przy szukaniu dodatkowych źródeł finansowania, poprawianiu projektów.
Warto wiedzieć
Łącznie w Bydgoszczy mamy 140 km kilometrów dróg rowerowych. Wkrótce rozpocznie się budowa kolejnych kilometrów, między innymi wzdłuż ul. Fordońskiej (kładka nad magistralą węglową), Sudeckiej, Wyzwolenia, Sułkowskiego i Toruńskiej. Nowa infrastruktura ułatwia zmagania o tytuł Rowerowej Stolicy Polski. W tym poprzednim sezonie Metropolia Bydgoszcz zdobyła puchar wywalczony wśród samorządów zamieszkałych powyżej 200 tysięcy mieszkańców.