logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Bydgoszcz z intermodalnym portem




Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny przystępuje do spółki, której celem będzie budowa przeładunkowego terminala w podbydgoskim Emilianowie. Stworzy to dodatkowe szanse rozwojowe dla bydgoskich przedsiębiorców. Wcześniej miasto podjęło szereg innych inicjatyw związanych z utworzeniem tak zwanego suchego portu.


W 2019 roku podpisany został list intencyjny z udziałem BPPT określający kolejne kroki związane z tą inwestycją. Latem ubiegłego roku Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa powołał do  życia spółkę Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo. Teraz zgodnie z wcześniejszym porozumieniem dołączy do niej Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny oraz Polskie Koleje Państwowe. Decyzję o koncentracji kapitałów musi jeszcze pozytywnie zaopiniować Urząd Ochrony Konsumenta i Konkurencji.

Terminal intermodalny w Emilianowie zajmie powierzchnię około 5 hektarów. Będzie zlokalizowany na przecięciu magistrali kolejowej Śląsk-Trójmiasto i planowanej trasy S10. Ma pełnić rolę tzw. suchego portu i być zapleczem dla portu zbożowego m.in. w Gdyni. Do takiego terminala docierałyby kontenery np. drogą kołową i byłyby dalej dystrybuowane np. koleją do portu morskiego. Inwestycja ma powstać w ramach Krajowego Programu Odbudowy, na jej realizację potrzebna jest zgoda Komisji Europejskiej. Terminal będzie dawał możliwość przeładunku i zamiany środków transportu towarów, w tym w szczególności towarów rolno-spożywczych. Będzie to również duże wzmocnienie potencjału Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego, sąsiadującego z suchym portem.

- Strategicznym celem Miasta Bydgoszczy i BPPT jest stworzenie hub logistycznego oraz budowanie łańcuchów dostaw towarów na kierunku wschód – zachód i północ – południe (koncepcja Trójmorza) w obrębie aglomeracji bydgoskiej co przełoży się bezpośrednio na przyśpieszenie rozwoju gospodarczego oraz wyższe dochody w regionie – podkreśla prezes BPPT Andrzej Półgrabski. - Ponadto utworzenie terminala przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności inwestowania poprzez możliwość wykorzystania transportu intermodalnego krajowego i  międzynarodowego. Stworzy to dodatkowe szanse rozwojowe dla bydgoskich przedsiębiorców. Istnienie takiego terminala jest również warunkiem koniecznym stawianym przez dużych inwestorów z branży przemysłowej którzy są zainteresowani budową fabryk w BPPT m.in. w związku z rozpoczęciem procesu przenoszenia części produkcji z Azji do Europy.

Cały terminal wraz z zapleczem magazynowym i obsługowym ma na celu: poprawę logistyki, skrócenie czasu oczekiwania na załadunek/przeładunek oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych polskich portów morskich poprzez pełnienie roli zewnętrznej bramy dla portów Trójmiasta, w tym w szczególności Portu Morskiego Gdynia.

Nowa spółka celowa z udziałem BPPT zleci między innymi przygotowanie wstępnej dokumentacji niezbędnej do budowy suchego portu (m.in.: koncepcji, projektów, decyzji środowiskowej, operatów dendrologicznych i wodno-prawnych).

Warto wiedzieć:

Bydgoszcz podejmowała w ciągu ostatnich lat szereg działań w celu zlokalizowania w rejonie Bydgoskiego Parku Przemysłowo -Technologicznego portu intermodalnego. Możliwości budowy nowoczesnej infrastruktury w Emilianowie ograniczała uchwała  Sejmiku Województwa o obszarach chronionego krajobrazu. Na wniosek między innymi Rady Miasta Bydgoszczy  wprowadzono korekty umożliwiające lokowanie w Emilianowie infrastruktury dla branży TSL (transportu, spedycji i logistyki).  W tej sprawie prezydent Bydgoszczy zwracał się również do Wojewody Kujawsko-Pomorskiego. Zabiegaliśmy poza tym o wsparcie projektu w gdyńskim porcie oraz w kolejowych spółkach.





UWAGA! TEN SERWIS WYKORZYSTUJE COOKIES
Zapoznaj się z informacją o zasadach zachowania prywatności użytkowników. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na zapisywanie plików cookies na Twoim komputerze.
zamknij komunikat o plikach cookies