logo miasta - trzy kolorowe spichrze

Coraz częściej kupujemy bilet kartą zbliżeniową – nowoczesny system ma już rok!




System sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach przy użyciu zwykłej karty zbliżeniowej ma już rok. I korzysta z niego coraz więcej bydgoszczan – już niemal 200 tys. osób miesięcznie wybiera ten sposób zapłaty za przejazd komunikacją miejską.


Dokładnie rok temu, w nocy z 9 na 10 października 2018 roku ruszył w naszym mieście najnowocześniejszy system sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Tym samym Bydgoszcz stała się drugim miastem w Polsce, po Wrocławiu, z bezgotówkowym systemem biletowym w komunikacji miejskiej, który obejmuje całe miasto. Podobne rozwiązania działają m. in. w Londynie, Barcelonie, Mediolanie, Madrycie i Ostrawie i są bardzo wygodne zarówno dla mieszkańców, jak i turystów. 

Na czym on polega? Zamiast tradycyjnego biletu komunikacji miejskiej, za przejazd autobusem lub tramwajem płacimy zwykłą kartą płatniczą. W terminale wyposażone są wszystkie tramwaje i autobusy – wystarczy wybrać rodzaj biletu i przyłożyć swoją kartę bankomatową. Samo jej przyłożenie jest równoznaczne ze skasowaniem biletu, a indywidualny numer transakcji w systemie – potwierdzeniem jej dokonania. Ta sama karta płatnicza, za pomocą której kupiliśmy bilet, posłuży także podczas kontroli.

 

To duży komfort dla mieszkańców, ale też dla turystów, którzy nie muszą szukać punktów sprzedaży biletów papierowych, ani odliczać gotówki przy zakupie biletu u kierowcy. I coraz więcej bydgoszczan przekonuje się do systemu Open Paymant System. W pierwszych miesiącach jego funkcjonowania, jedynie 3 proc. mieszkańców, którzy korzystają z biletów jednorazowych, zdecydowało się na system OPS. Pod koniec zeszłego roku, było to już 8 proc. Natomiast w 2019 roku - już 13 procent bydgoszczan kupuje bilety jednorazowe w systemie OPS, a aż 25 proc. – bilety czasowe.  

W sumie przez rok działalności systemu sprzedano 1 mln 510 tys. 534 biletów. Najwięcej w autobusach, bo aż 75 proc. Najczęściej kupowanym biletem jest bilet jednorazowy za 3 zł, który zakupiony był przeszło 800 tys. razy, a także bilet jednorazowy ulgowy - pasażerowie kupili go ponad 500 tys. razy. Pozostała część to bilety czasowe. Do wyboru są jednogodzinne normalne i ulgowe, a także bilety dobowe.

Warto dodać, że dużym zainteresowaniem cieszą się też bilety dla uczniów – tylko we wrześniu sprzedano 9 tys. 153 bilety miesięczne (10 zł) i 3 tys. 994 bilety roczne (100 zł).

Sprzedaż biletów systemie OPS w liczbach

Tylu pasażerów skorzystało z zakupu biletu na tramwaj lub autobus za pomocą karty zbliżeniowej:

- styczeń 2019 - 86 tys.

- kwiecień - 138 tys.

- sierpień 2019 - 194 tys.

 

JAK KUPIĆ BILET W SYSTEMIE OPS: 

Wybór biletu (lub biletów) jaki chcemy kupić na ekranie kasownika.  Naciśnięcie przycisku KUPUJĘ;

Przyłożenie do czytnika zbliżeniowej karty płatniczej (bez podawania PIN) bądź smartfona obsługującego technologię NFC/HCE;

Zakup biletu w tej formie jest równoznaczny z jego skasowaniem.

KONTROLA BILETU: 

Urządzenia nie będą drukowały papierowych biletów, potwierdzeniem dokonania zakupu będzie indywidualny numer zapisany w systemie centralnym. Karta będzie służyć do zapłaty za przejazd i jednocześnie będzie identyfikatorem w przypadku kontroli.  Sama procedura kontroli biletowej jest niezwykle prosta. Wystarczy przyłożyć do czytnika kontrolerskiego kartę, którą przeprowadziliśmy transakcję. Warto podkreślić, że nie ma potrzeby oddawania karty kontrolerowi - tak jak nie jest niezbędnym przekazanie jej kasjerowi przy płaceniu zbliżeniowo w terminalu sklepowym. 

Kontroler nie będzie mieć dostępu do żadnych danych na kontrolowanej karcie płatniczej. Za pomocą czytnika dostanie z Systemu Centralnego jedynie informacje dotyczące biletu przypisanego do karty, która stanowi wyłącznie identyfikator płatności.

Co więcej, tokeny transakcji opłaconych za pomocą bankowych kart płatniczych będą dostępne dla czytników kontrolerskich niezależnie od pojazdu, w którym opłata została wniesiona, co jest bardzo istotne w odniesieniu do biletów czasowych umożliwiających pasażerom przesiadki.