logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Żaby rozdane – 24. Camerimage zakończony




W sobotę 19 listopada zakończył się 24. Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage. Złotą Żabę otrzymał film „Lion. Droga do domu”.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Camerimage w 2016 roku

Na gali zamknięcia festiwalu wręczono nagrody w 10 konkursach. Największe emocje jak zawsze wzbudzał werdykt jurorów dotyczący głównego konkursu. W tym roku w walce o Złotą Żabę udział wzięło 13 filmów. Ostatecznie z główną i najważniejszą nagrodą festiwalu z Bydgoszczy wyjechał Greig Fraser, autor zdjęć do filmu „Lion. Droga do domu” w reżyserii Gartha Davisa. Srebrną żabę otrzymał film „Nowy początek”, do którego zdjęcia zrobił Bradford Young, a brązową obraz „Snowden” (zdjęcia Anthony Dod Mantle) w reżyserii Olivera Stone’a.



Najlepszym polskim filmem okazał się obraz „Ostatnia rodzina” w reżyserii Jana P. Matuszyńskiego i zdjęciami Kacpra Fertacza.



Z kolei Złotą Kijankę za najlepszą etiudę studencką otrzymała Rachel Liew z Sungapuru za film „Han”, Srebrna Kijanka trafiła do Martyny Jakimowskiej za obraz „Lato”, a Brązowa do Arend Krause za film „Yahrzeit”.  W konkursie reżyserskich debiutów najlepszym okazał się „Alojzy” w reżyserii Tobiasa Nolle, a najlepszym debiutem operatorskim okazał się obraz „My Angel” ze zdjęciami Juliette Van Dormael.



W konkursie pełnometrażowych filmów dokumentalnych z nagrodą wyjechał Ernest Pardo, autor zdjęć do „Tempestad”. Z kolei najlepszym dokumentem fabularyzowanym okazał się „Notes on Blindness” ze zdjęciami Gerry’ego Floyda.



Nagrodę za całokształt twórczości odebrał Michael Chapman, autor zdjęć do takich filmów jak „Wściekły byk”, czy „Ścigany”. Operator został nagrodzony kilkuminutowymi owacjami na stojąco. Nagrody specjalne trafiły także do rąk Jaya Rosenblatta ( za szczególne osiągnięcia  w dziedzinie filmu dokumentalnego), Michaela Apteda (zacałokształt twórczości dla reżysera), Dennisa Gassnera (nagroda dla scenografa za szczególną wrażliwość wizualną) oraz dla duetu reżysersko-operatorskiego Atom Egoyan i Paul Sarossa.