logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Kameralnie... z saksofonem




Filharmonia Pomorska zaprasza na koncert kameralny z saksofonem. Wystąpi Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, a na saksofonie Bartłomeij Duś. Koncert odbędzie się 23 lutego o godz. 19:00. Bilety dostępne od 20 zł.


Podczas środowego koncertu Bartłomiej Duś wykona Concerto Es-dur op. 109, dzieło rosyjskiego kompozytora – Aleksandra Głazunowa, ucznia Rimskiego-Korsakowa, który w późniejszym etapie sam zaczął zajmować się edukowaniem, a jednym z jego uczniów był Siergiej Prokofiew.

Kolejnym utworem na saksofon i orkiestrę symfoniczną będzie Concerto Notturno (koncert nocny) Mikołaja Góreckiego. Dzieło to jest rodzajem muzycznej kontemplacji nocnego krajobrazu, otulonego aurą ciszy i spokoju.

Bartłomiejowi Dusiowi towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, która wykona również utwory przeznaczone wyłącznie na orkiestrę.  Wśród nich Canzona di barocco Henryka Czyża, przedstawiciela polskiej muzyki XX wieku.

‘Canzona di barocco’ jest pastiszem, dla którego punktem wyjścia jest styl barokowy – skupiony, dostojny. Wykorzystuję w niej oczywiście technikę kompozytorską baroku, charakteryzującą się przede wszystkim linearyzmem konstrukcji. W kulminacji dochodzi do przełamania stylu, a w ostatnich taktach pojawia sięw partii skrzypiec sekunda mała, która jest jakby podpisem kompozytora XX wieku (…) Staram się tutaj kroczyć śladami dawnych mistrzów, co nie jest wbrew pozorom ani takie łatwe, ani ogólnie dostępne – mówił o Canzonie di barocco kompozytor.

Franz Schubert – Kwartet d-moll „Śmierć i dziewczyna”. Ten tajemniczy tytuł pochodzi z pieśni, którą Schubert skomponował siedem lat wcześniej, a jej melodię wykorzystał w 2. części Kwartetu. Temat śmierci wyczuwalny jest w całym utworze, być może dlatego, że kompozytor skomponował go, kiedy schorowany przeczuwał nadchodzącą śmierć. Częste zmiany tonacji, kontrastujące tempa, przekształcanie melodii to zabiegi, za pomocą których Schubert pragnął przekazać dramatyzm walki życia ze śmiercią.