logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Trasa S5. Nowe wiadukty, mosty i przejścia dla zwierząt. Raport nr 14




Na obwodnicy Bydgoszczy w ciągu drogi ekspresowej S5 kierowcy muszą liczyć się z dłuższym czasem przejazdu w rejonie węzła Białe Błota. Trwa tam budowa nowego wiaduktu nad linią kolejową do Szubina. Prace prowadzone są również w wielu innych miejscach.


W środę (14 listopada) przy węźle Białe Błota od strony Lisiego Ogona wprowadzona zostanie zmiana organizacji ruchu. Powstanie tam zjazd na plac budowy nowego wiaduktu nad linią kolejową do Szubina. W związku z tym jezdnia będzie zawężona i ograniczona zostanie prędkość do 50 i 30 km/h. W związku z dużym natężeniem ruchu na tym odcinku (Białe Błota – Lisi Ogon - Pawłówek) czas przejazdu może ulec wydłużeniu.

Wykonawca tego odcinka cały czas prowadzi również prace przy wielu innych obiektach inżynierskich. W lesie pomiędzy Białymi Błotami i Lisim Ogonem budowane jest przejście dla zwierząt. Jest ono konstruowane z wykorzystaniem blach falistych. Duży zakres prac ziemnych realizowany jest natomiast w rejonie nowego wiaduktu nad linią kolejową do Piły. Równocześnie powstają też pierwsze żelbetowe elementy estakady węzła Lisi Ogon oraz tymczasowego mostu nad Kanałem Bydgoskim. Dopiero po wybudowaniu tymczasowej przeprawy możliwa będzie rozbiórka starego mostu łukowego w sąsiedztwie śluzy Osowa Góra. Zastąpi go nowy obiekt o długości prawie 90 metrów, pod którym będą też przeprowadzone drogi serwisowe.

Trasa ekspresowa S5 powstaje zgodnie z Programem Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-23. Przetarg na wybór wykonawców ogłoszono w 2014 roku, a umowy na realizację zadania w trybie „zaprojektuj i wybuduj” zawarto jesienią 2015 roku. W ubiegłym roku  ruszyły prace  budowlane.  Koszt całej inwestycji to 2,5 mld złotych. Zakończenie inwestycji obecnie planowane jest na lata 2019-20.
Częścią trasy będzie północno-zachodnia obwodnica Bydgoszczy, która pozwoli wyprowadzić z miasta ruch tranzytowy. Jednocześnie miasto realizuje rozbudowę ulicy Grunwaldzkiej, która stanie się główną arterią łączącą Bydgoszcz z trasą szybkiego ruchu.

Fot. GDDKiA