logo miasta - trzy kolorowe spichrze
Translate:

Powietrze w Bydgoszczy znacznie poniżej poziomu alarmowego




Nie ma powodów do niepokoju – stan powietrza w Bydgoszczy jest znacznie poniżej poziomu alarmowego. Co istotne, poziom zanieczyszczenia na bieżąco monitorują odpowiedzialne za to służby.

Stan powietrza nad Polską aktualny w godzinach przedpołudniowych 9 stycznia 2017 r.

Na zdjęciu powyżej: Stan powietrza nad Polską aktualny w godzinach przedpołudniowych 9 stycznia 2017 r.

Do Bydgoskiego Centrum Zarządzania Kryzysowego jak również Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Bydgoszczy w ostatnich dniach nie wpłynęły żadne zgłoszenia od mieszkańców wymagające interwencji w zakresie jakości powietrza w Bydgoszczy.

W miniony weekend (7-8 stycznia) pomiary średniodobowe pyłu PM10* na stacjach pomiarowych w Bydgoszczy prowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska, wykazały nieznaczne przekroczenia normy. Norma dla wszystkich miast w Polsce jest taka sama i wynosi 50 [µg/mᶟ]. Jednocześnie ustalony przepisami poziom informowania to 200 [µg/mᶟ], a poziom alarmowy osiągany jest po przekroczeniu 300 [µg/mᶟ].

 Biorąc pod uwagę powyższe dane, najgorzej w naszym mieście było wczoraj (niedziela) w okolicach ul. Warszawskiej (tam zlokalizowana jest jedna ze stacji pomiarowych). Poziom pyłu wyniósł 93,4 [µg/mᶟ], co oznacza dwukrotne przekroczenie normy, ale dopiero dwukrotne zwiększenie tego osiągniętego w niedzielę poziomu byłoby powodem do podejmowania dalszych czynności – głównie informacyjnych.

Dla porównania: w tym samym dniu (8.01) na terenie miasta Krakowa wystąpiło przekroczenie poziomu informowania pyłu zawieszonego PM10 tj. wartości 200 [µg/mᶟ], na dwóch stacjach pomiarowych (al. Krasińskiego oraz Kurdwanów).

Plan działań ze względu na przekroczenia poziomów dopuszczalnych pyłu zawieszonego PM10 dla strefy aglomeracji bydgoskiej został ustalony i przyjęty uchwałą nr XLII/13 Sejmiku Województwa Kujawsko-Pomorskiego z dnia 28 października 2013 r. W planie tym zakłada się m.in. zalecenie dla ludności w celu ograniczenia natężenia ruchu samochodowego – wprowadzenie bezpłatnych przejazdów komunikacją miejską po przekroczeniu poziomu informowania czyli 200 [µg/mᶟ].

Warto wiedzieć:

* PM10 jest frakcją pyłu o bardzo małych rozmiarach średnicy ziaren – do 10 mikrometrów. Ziarna są wystarczająco małe, aby mogły przeniknąć głęboko do płuc. Głównym źródłem pyłu PM10 w powietrzu jest emisja ze spalania w indywidualnych systemach grzewczych paliw stałych takich jak: węgiel, drewno i biomasa oraz z ruchu drogowego, szczególnie z pojazdów z silnikami wysokoprężnymi bez filtrów cząstek stałych.

Niekorzystne warunki meteorologiczne, szczególnie brak wiatru i inwersja, sprzyjają kumulowaniu się zanieczyszczeń przy powierzchni ziemi i powstawaniu smogu, w konsekwencji powodują przekraczanie wartości stężeń dopuszczalnych zanieczyszczeń, szczególnie pyłu PM10.